m
u
Q
LU
J
Terwijl de hele mediawereld op zijn kop
staat, omroepen opgekocht worden door
kabelexploitanten, videodetaillisten niet
weten hoe lang zij hun cassettes nog kunnen
verhuren voordat de consument zijn films digi
taal gaat 'downloaden' en winkelketens als Free
Record Shop zich opmaken voor een tijdperk
waarin de consument vanachter zijn PC zijn
eigen CD's samenstelt, worstelt de gemiddelde
bioscoopexploitant met de vraag 'welke goedlo
pende film moet ik er deze week weer uitgooi
en?' Het is een luxe probleem. In een markt
waarin de filmverhuurders over elkaar heen
struikelen en het aantal schermen ronduit krap
genoemd mag worden, hebben de exploitanten
het bijna volledig voor het zeggen. Voor hoe lang
nog?
Moet het bioscoopbedrijf zich niet druk maken
over haar toekomst? Gaat UPC straks Minerva
overnemen of komt Jogchem's Theaters in han
den van World Online of misschien wel in die
van Time Warner? Of kraam ik nu volledige
onzin uit? Zijn partijen als UPC inderdaad
alleen maar uit op inhoud, of content, zoals dat
tegenwoordig zo mooi heet. Denkt u nu soms,
die Huijsdens snapt er helemaal niets van?
In de digitale revolutie die zich momenteel vol
trekt lijkt het woord digitaal binnen het bios
coopbedrijf alleen voor te komen in de context
van Dolby Digital, SDDS en DTS. Wordt digitaal
alleen in een adem genoemd met de digitale
cinema die na de laatste presentatie tijdens
ShoWest 2000 met nog grotere stappen lijkt te
komen aandenderen. Zelden of nooit hoor ik
iemand roepen dat de bioscopen ook echt mee
gaan in de digitale Space Odyssey. Ik hoor
muziek, ik hoor DVD en video, ik hoor games,
ik hoor nieuwsberichten, kortom ik hoor con
tent en ik hoor e-commerce, het verkopen van
content en harde producten. Maar hoe is het
bioscoopbedrijf daar bij betrokken? Draait het
werkelijk alleen om het verkopen van bioscoop
kaartjes via de nieuwste ticketzuilen of via de
mobiele telefoon met behulp van de zogeheten
WAP-technologie (Wireless Application
Protocol)? Of gaat dit verder? Liggen de multi
functionele entertainmentcentra waar de bios
coopvoorstelling een onderdeel vanuit gaat
maken nu echt op de loer?
Misschien vergis ik mij wel vreselijk en moet er
eerst een revolutie plaatsvinden in de huis- en
studeerkamer alvorens de bioscoop aan de beurt
is. Hoe dan ook, ik zou er in ieder geval een
groot voorstander van zijn als er binnen de zeer
gesloten gemeenschap van het film- en bios
coopbedrijf eens een echte, grootse discussie zou
worden gevoerd over de toekomst van de bios
coop. Maar als ik mijn oor zo te luister leg denk
ik: "zie je wel, het gaat alleen maar om de film-
huurpercentages van morgen, de omzet aan het
buffet van gisteravond en het aantal commer
cials in het voorprogramma van vanmiddag."
Die discussie? Die zal er wel niet komen!
Wat er wel aan komt is een artikel dat met al het
Internet-geweld te maken heeft. In dit nummer
van HFN kunt u een hoofdartikel lezen over de
beste, grootste, meest interactieve, meest volledi
ge websites die over film gaan. Wij hebben er een
aantal op een rijtje gezet en onszelf eens de
nuchtere vraag gesteld: wat wil de consument
nu eigenlijk?
Iets dichter bij huis - of liever gezegd bioscoop -
(voor sommigen althans) bevindt zich het elek
tronisch betalen. Daar krijgt u als bioscoopex
ploitant en -medewerker in de komende perio
de zeker mee te maken. Al is het alleen al omdat
de banken de partner zijn van het film- en bios
coopbedrijf in de grote, nationale twee voor een
zomeractie. U leest er van alles over op pagina
15. Nu ik het toch over de collectieve acties heb,
sla vooral het artikel over de Nationale
Bioscoopdagen van volgende week niet over,
want u krijgt van NFC Marketing nog enkele
tips om de dagen tot een groot succes te maken.
Tot slot attendeer ik u nog op drie dingen die u
in deze editie van HFN niet mag missen of over
slaan. Allereerst is er weer de mogelijkheid om u
(en uw medewerkers of collega's) in te schrijven
voor het FilmSportSpektakel 2000. Daarnaast
kunt u, mits u lid bent van de NFC, ook dit jaar
weer exemplaren bestellen van het onmisbare
Filmjaarboek. Ik verwijs u hiervoor naar de pagi
na's 11 en 30. Tot slot moet u zeker even naar
pagina 20 en 21, alwaar Jan Ott van de Stichting
Filmtransport nog even de belangrijkste zaken
over het nieuwe filmtransport van de NFC op
een rijtje zet.
Niet missen!
Jeroen
Huijsdens
Eindredacteur