MARIKEN": KLEREN MA KIN DE MAN f werk in uitvoering
De aankleding van de acteurs vormt een
belangrijk onderdeel van het productie
proces van een film, zeker als de film in de
Middeleeuwen speelt. Een interview met
Kristin van Passel en Charlotte Willems, de
kostuumontwerpers van "Manken
door: H. Kerkhof
t
Kristin van
Passel en
Charlotte
Willems
De Middeleeuwen zijn vrij
eenvoudig
De film "Mariken" speelt in de
Middeleeuwen. Veel werk aan
de winkel voor kostuumontwer
per en kleedster, zou je denken.
Kristin van Passel en Charlotte
Willems waren verantwoordelijk
voor de kleding in deze film. Zij
vertellen dat de volkse
Middeleeuwen juist vrij eenvou
dig zijn. Het werk voor de ach
tergrond is relatief standaard:
de meeste figuranten moeten
het doen met een grote hoeveel
heid kleding, eenvoudig van snit
en met een koord door de taille.
Het echte naaiwerk is voor de
kleine groep hoofdpersonages.
Bij de zoektocht naar modellen
en kleuren in de functie van
deze karakters wordt bij de
afwerking de meeste aandacht
besteed aan het gedeelte van het
lichaam tussen hoofd en taille.
Zo'n zes weken voordat de
opnames begonnen, hadden
Kristin van Passel en regisseur
André van Duren hun eerste
bijeenkomst. Via Bernadette
Corstens, de kostuumontwerper
van de succesvolle familiefilm
"Kruimeltje", kwam André van
Duren terecht bij de Vlaamse
Kristin van Passel en deze zegde
vrijwel direct haar medewerking
toe. Zij was al betrokken
geweest bij meerdere televisiese
ries, waaronder "Terug naar
Oosterdonk".
Pieter Bruegel
Na lezing van het boek en het
script zocht Kristin van Passel
de bibliotheek op. Hier stuitte
zij op de schilderijen van ver
schillende volkstaferelen uit de
Middeleeuwen van Pieter
Bruegel de Oude. Deze stonden
model voor de kleding van de
film "Mariken". André van
Duren dateerde dit gegeven
ongeveer in het jaar 1170. De
schilder Piet Bruegel leefde in
de zestiende eeuw. Dit verschil
van vier eeuwen werd niet als
onoverkomelijk ervaren.
Belangrijker dan het historisch
gegeven waren sfeer en kleurge
bruik. Daarbij was het belang
rijk om zoveel mogelijk één stijl
te hanteren en om de gebruikte
kleding doorleefd te maken. Zo
was het gewaad van de oude
zonderling Archibald, die het
weesje Mariken onder zijn
hoede neemt, aanvankelijk nog
maagdelijk wit. Charlotte
Willems herinnert zich nog
hoeveel zand en modder dit kle
dingstuk moest verduren om er
geloofwaardig uit te zien.
Om de authenticiteit en geloof
waardigheid nog verder te ver
groten maakte Kristin van
Passel ook nog gebruik van illu
straties uit geschiedenisboeken
voor kinderen. Naar aanleiding
van de vele ideeën is zij in kle-
dinghuizen in heel Europa op
zoek gegaan naar de passende
kostuums. De grootste uitda
ging was wel om deze verschil
lende stijlen, samen met het
decor, tot één stijl te smeden.
Daarbij hadden de kostuumont
werpers veel vrijheid en dat is
een prettig verschil met de
praktijk van de Britse kostuum
drama's. Hoewel Engeland de
lage landen op dit punt mijlen
ver vooruit is, kan een lange
geschiedenis ook verlammend
werken. Een kostuumontwerper
kan dan immers niet meer vrij
met het materiaal omgaan. In
Nederland en België begint een
kostuumontwerper blanco en
kan dingen zoeken en verzame
len in de functie van de film.
Borst en taille
Er is een patroon in de werk
wijze van regisseur André van
Duren. Hij stuurde de eerste
versie van het script van Peter
van Gestel door naar Kim van
Kooten met de opdracht de dia
logen vrouwelijker te maken.
Van Kristin van Passel ver
wachtte hij eveneens dat het
vrouwelijk silhouet meer zou
uitkomen. Na enig zoekwerk
ontstond er toen een nieuw sil
houet met meer accent op borst
en taille, zonder de middel
eeuwse sfeer te verliezen.
Benauwd van vrouwelijkheid
lijkt André van Duren niet te
zijn geworden of...juist wel. In
ieder geval liet hij meerdere
malen blijken reuze enthousiast
te zijn over het werk van deze
twee kostuumontwerpsters.
Guido Pieters verfilmt het boek van Tom Egbers "De
zwarte meteoor".
Op 17 april jongstleden startten de opnamen van "De zwar
te meteoor", de nieuwe speelfilm van regisseur Guido
Pieters naar het gelijknamige boek van Tom Egbers. De
hoofdrollen in het verhaal van de Zuid-Afrikaanse wónder-
voetballer Steve Mokone zijn voor Jet Novuka en Erik van
der Horst. Producent is Sigma Pictures van Matthijs van
Heijningen.
Naast de Zuid-
Afrikaanse acteur
Jet Novuka spelen
onder andere Peter
Tuinman, Lieneke Ie
Roux, Gijs Scholten
van Aschat, Thekla
Reuten, Roef Ragas
en Angelique de
Bruijne belangrijke
rollen in de film.
Kees van Beijnum
schreef het scenario
op basis van het
gelijknamige boek. Job Gosschalk deed de casting, Wouter
Suyderhoud de fotografie, Ludo Keeris het geluid en
Mariëlla Kallenberg de kostuums.
De opnamen vonden plaats op diverse locaties in onder
meer Almelo en Deventer.
De verwachting is dat distributeur RCV de film aan het eind
van het jaar zal uitbrengen.
Katja Schuurman, Georgina Verbaan en Daan
Schuurmans dolblij met hoofdrol in "Costa".
Johan Nijenhuis, bedenker, regisseur en uitvoerend produ
cent van Nederlandse successeries als "GTST",
"Westenwind" en "Blauw Blauw" zal deze zomer zijn eerste
speelfilm gaan regisseren: "Costa". De opnamen voor deze
romantische komedie zullen 4 september
aanstaande starten op locaties aan de
Costa Brava. Het script van "Costa" heeft
Nijenhuis geschreven in samenwerking
met Wijo Koek, medeschrijver van Flodder
2 en 3. De film wordt geproduceerd door
Solo Film Company (Joop van den Ende
en Jos van der Linden), Fu Works (San Fu
Maltha) en Johan Nijenhuis Produkties.
Nijenhuis bracht jarenlang zijn zomers in
Spanje door, waarbij hij de laatste jaren
leefde tussen de 'proppers' van de disco
theken in de kustplaats Salou. Proppers
zien er goed uit, kunnen goed dansen en
zijn bij voorbaat erg interessant voor het
andere geslacht. "Costa" zal ons een blik
in hun wereld geven en wordt volgend
voorjaar in de Nederlandse bioscopen ver
wacht.
Distributeur A-Film heeft een Internetsite
geopend, waarop jonge acteurs zich kun
nen aanmelden voor een bij- of figuran
tenrol: http://www.costamovie.com
1 4
1 5
ii
o
o
<u
c
<u
o.
o