Twee jaar geleden werd de Nederlandse speelfilm met een
wijziging in de belastingwet opeens een interessant object
voor particuliere investeerders. Zo langzamerhand is de tijd
van oogsten aangebroken. Nederland kan zich verheugen op
een flinke opbrengst aan films van eigen bodem.
Door Lucia Alleman
Maar het publiek is niet zo hap
pig op Nederlandse films. Veel
bioscoopgangers besluiten niet
naar de film te gaan, nog voor
dat ze weten waar het über
haupt over gaat. Bovendien
heeft Nederland te kampen met
een verlammende kwaal: het
doekentekort. Bij het overweldi
gende filmaanbod programme
ren bioscoopondernemers die
films, die het meeste bezoek
trekken. Grote Amerikaanse
studio's bombarderen de bios-
Stigma
Met marketing en publiciteit
moet je vroeg beginnen: tijdens
de productiefase. Het
Nederlandse Fonds voor de
Film, dat naast de particuliere
investeerders, de belangrijkste
financier van Nederlandse
speelfilms blijft, heeft een
expert aangetrokken om film
producenten marketingbesef bij
te brengen. John Durie is door
de wol geverfd in de internatio
nale filmindustrie, werkte voor
John Durie:
het publiek is nu eenmaal het meest kritisch over de
films uit eigen land. dat is overal zo."
coopgangers met dure, onweer
staanbare publiciteitscampag
nes, waartegen Nederlandse
films het afleggen.
Zou een tegenaanval met mar
keting- en publiciteitsmiddelen
de Nederlandse speelfilm net zo
populair kunnen maken als
Nederpop en cabaret? Holland
Film Nieuws maakte een korte
tournee langs alle partijen, die
bij de uitbreng van films betrok
ken zijn.
United Artists en Film Four
International en heeft voor een
reeks van kwaliteitsfilms de
publiciteit gedaan. Samen met
filmmarketingconsultant
Dorien van de Pas geeft hij pro
ducenten advies bij het ontwik
kelen van een doelgerichte stra
tegie en effectieve marketing
instrumenten. Als buitenlander
heeft hij een objectieve kijk op
de Nederlandse situatie.
Is de Nederlandse film belast met
een stigma?
Durie: "Het publiek is nu een
maal het meest kritisch over de
films uit eigen land. Dat is over
al zo. Ook in Engeland. Tot in
de jaren '80 was het not done
om naar een Engelse film te
gaan."
Als u de synopsi leest van de films
die u onder handen heeft, denkt u
dan niet: dit kan ik niet verko
pen?
Durie: "Mijn persoonlijke
smaak is niet van belang. Het
gaat erom wat het publiek zal
denken van een film. De groot
ste fout die veel filmmakers
maken is dat zij zonder onder
scheid iedereen als het publiek
voor hun film beschouwen.
Marketing is ervoor om uit te
maken wat het targeted audience
van je film is. Zal die specifieke
doelgroep de film mooi vinden,
en nog belangrijker: zullen zij
de film aanbevelen bij hun
vrienden?"
Maar is het niet zo, dat kwaliteit
zichzelf verkoopt?
"Dat is een ander groot misver
stand. Sommige producenten
denken nog steeds dat ze met
een trailer en een poster klaar
zijn. Het gaat erom dat je je
publiek in een bepaalde tijds
spanne steeds voedt met kleine
stukjes informatie over de film.
Dat begint al ver van tevoren
met reportages over de wording
van film. Bij al je tools moet je
je afvragen, wat vertelt het over
de film? Uiteindelijk moeten
alle factoren bij elkaar komen
die de mensen doen besluiten
de film te gaan zien. Een goede
marketingstrategie is geen
garantie voor een succesvolle
uitbreng, want het doekentekort
is hier een ernstig probleem.
Maar het is een voorwaarde om
je publiek te bereiken."
Schaamteloos entertain
ment
Jacqueline de Goey van De
Luwte Film Producties en Paula
van der Oest hebben beiden
ervaring met teleurstellende
resultaten in de bioscoop.
"Winter '89" en "De Trip van
Teetje" trokken, ondanks goede
recensies, slechts enkele duizen
den bezoekers. Dat is niet echt
bemoedigend als je jaren hard
3 4
DE NEDERLANDSE FILM
OP ZOEK NAAR PUBLIEK