Kwestie van geld
Matthijs van Heijningen laat
zijn films uitbrengen door RCV.
Die doet ook het meeste werk
voor de publiciteit van de film.
Van Heijningen: "Ik vind dat je
dat aan een ander moet overla
ten. Die kan beter als een objec
tieve, derde partij met de media
omgaan."
Van Heijningen heeft niet veel
op met doelgerichte marketing
strategieën. "Dat denken in
doelgroepen is allemaal flauwe
kul. Een goede film verkoopt
zichzelf. Verder is marketing
gewoon een kwestie van geld.
Meestal besteed je zo'n 10
van je totale budget. En verder
Luc Vervoort:
"Het laatste wat ik ga
roepen is dat dit een
Nederlandse film is. Het
is gewoon een mainstream
FILM."
moet je een beetje geluk hebben
met goede recensies."
Dit voorjaar verschijnt "De
vriendschap" van Nouchka van
Brakel in de bioscoop. De film
gaat over twee vrienden, Willem
Nijholt en Gerard Cox, die in
hun jeugd al verliefd waren op
dezelfde vrouw en nu, veertig
jaar later, allebei vallen voor
Pleuni Touw. Het lijkt een ver
haal dat niet een twee drie het
jonge bioscooppubliek zal aan
spreken. Van Heijningen: "We
wisten van tevoren, dat het
moeilijk zou worden. Maar dat
is geen reden om 'm niet te
maken. Het is een aardige film,
met tragische en grappige
momenten. Wij denken dat hij
voor iedereen boven de vijven-
twintig geschikt is."
RCV distribueert drie films van
Sigma Film Producties: "De
omweg", "De zwarte meteoor"
en "De vriendschap". Dirk de
Lille blijkt een liefhebber van
Nederlandse films. "Ik heb in
mijn loopbaan al dertig
Nederlandse films uitgebracht.
Er worden hier uitstekende
films gemaakt. En daar zitten
grote kaskrakers tussen,
"Filmpje" en "Abeltje" bijvoor
beeld. Het is nu eenmaal zo, dat
slechts een op de tien films een
hit wordt. Dat geldt voor
Nederlandse films, net als voor
Amerikaanse."
Hoe kijkt uw sales manager als u
weer met een Nederlandse film
aankomt?
"Die blijft lachen, hoor! Voor
'De zwarte meteoor' hebben we
bijvoorbeeld al vroeg goede
afspraken kunnen maken met
Jogchem's, Wolff en Pathé. Met
Nederlandse films zit je veel
dichter op je product. Het is
veel creatiever. Je moet zelf de
trailer en de poster maken. We
hebben rond Tom Egbers een
stevige free publicity campagne
georganiseerd. Dat kun je niet
aan een producent overlaten.
Die denkt dat zijn film de enige
titel is. Hij snapt niet dat je ook
rekening moet houden met
zoiets als 'Charlie's Angels'.
De filmdistributeur is een
belangrijk voorportaal naar de
bioscoop en de exploitant toe.
Majors geven echter de films
van hun eigen studio's priori
teit. Eline Danker van Buena
Vista: "Wij brengen zelf al zo'n
vijventwintig films per jaar uit.
Daarnaast hebben wij nog
ruimte voor vier of vijf andere
projecten. Nederlandse films
beginnen al met een geweldige
achterstand. Over buitenlandse
films heb je vaak al iets
gehoord, je weet hoe hij elders
gedraaid heeft. Aan de andere
kant vinden wij het ook leuk
om voor een Nederlandse film
te werken. De uitdaging is gro
ter, je moet alles zelf doen. Wij
kiezen een film uit op basis van
het script, we kijken naar het
thema, is het een spannend ver-
3 6
haal, naar het trackrecord van de
regisseur. Op die manier hebben
wij voor 'Babs' gekozen."
Kunnen producenten je nog over
de streep trekken met een goed
marketingplan?
"Eigenlijk vind ik dat een pro
ducent moet doen waar hij goed
in is en dat is een goede film
maken. Wij doen waar wij goed
in zijn: de marketing."
matthijs van heijningen:
"Dat denken in doelgroe
pen IS ALLEMAAL FLAUWE
KUL. Een goede film ver
koopt ZICHZELF."
Bottleneck
De CV-regeling stelt als eis dat
de film in de bioscoop vertoond
wordt. Dit kan de bottleneck
worden van de succesvolle rege
ling, want de vertoningsmoge-
lijkheden zijn beperkt. Het
Ketelhuis, het laatste vangnet
voor de Nederlandse film, wordt
bedreigd met sluiting. De over
heid weigert nog langer subsidie
te geven, omdat het zaaltje te
weinig bezoekers trekt.
Er wordt wel eens geopperd om,
net als in Frankrijk, van over
heidswege bioscoopondernemers
te dwingen een zaal per bios
coopcomplex te reserveren voor
de Nederlandse film. Ron Sterk
van Minerva Bioscopen voelt
daar niet veel voor: "Dat is geen
realistisch plan. Dan zouden we
gecompenseerd moeten worden.
Nee, dat lijkt mij niet werken.
Als ik nou theaters had met
tien, twaalf zalen, dan zou ik
het nog willen overwegen."
Bij Minerva Bioscopen staan de
distibuteurs te dringen om hun
films te slijten. Sterk: "In die
Mickey Mousebioscoopjes van
ons heb ik hooguit vijf of zes
zalen. Dat is passen en meten.
Kerst is de belangrijkste periode
van het jaar. Dan heb je al
"Charlie's Angels", "Meet the
Parents", "Autumn in New
York", films, die ons publiek wil
zien. In de grote complexen
hebben we wel "Babs" gepro
grammeerd."
Onlangs kreeg Jac. Goderie in
De Volkskrant van Peter van
Bueren een veeg uit de pan,
omdat hij als programmeur van
Pathé zo weinig belangstelling
toonde voor het Nederlands
product. Van Bueren was aan
het verkeerde adres. Daniëlla
Koot is eindverantwoordelijke
voor de programmering bij
Pathé. "Als een film boeiend is
en mooi gemaakt, en ik ver
wacht dat daar voldoende kij
kers op afkomen, dan ben ik
zeker bereid een Nederlandse
film te programmeren. Maar
soms zie ik wel eens een film
langs komen, waarvan ik echt
niet snap, voor wie die gemaakt
Ron Sterk:
"In die Mickey
Mousebioscoopjes van ons
heb ik hooguit vijf of zes
ZALEN."
is. Belangrijk voor mij is dat ik
de film ruimschoots van tevo
ren kan zien, en dat de trailer
zeker zes weken voor release
klaar is. Laatst meldde een dis
tributeur mij doodleuk, dat de
trailer pas klaar was op het
moment dat de film uit zou
gaan. Maar het blijft lastig met
zo'n groot filmaanbod. Rond de
kerst gaan er achttien films uit.
Daar zitten vier Nederlandse
producties bij: "Babs",
"Mariken", "De zwarte mete
oor" en "Ajax". Wij draaien ze
alle vier. Niet omdat het
Nederlandse films zijn, maar
omdat ze goed zijn."
Distributeurs en bioscooponder
nemers blijken niet te zitten
met het slechte imago van de
Nederlandse film. Nu het
publiek nog. Het succes van de
films die het komende half jaar
uitkomen zal beslissend zijn
voor het voortbestaan van de
fiscale voordelen voor particu
liere investeerders. Voorlopig
heeft staatssecretaris Wouter
Bos de regeling verlengd tot
januari 2002.
3 7