H I H O Marjet van Zuijlen J Ql Een betrokken club mensen, die iets willen en een groot hart hebben voor film. Er werd goed gediscussieerd en na afloop was het erg gezellig. Ik heb er een aantal gesproken over de Kijkwijzer, over het film- transport, over manieren om de filmtheaters meer te profileren. Professionalisering is niet het juiste woord. Er zijn grote en kleinere theaters aangesloten bij de ANF, met verschillende gradaties in professionaliteit. Het punt is dat de filmtheaters een belangrijke rol spelen in de cul turele infrastructuur van de ver schillende steden. Dat moeten we veel meer uitdragen naar de gemeentelijke en provinciale overheden. Op dit moment geven gemeentes veel subsidie aan gewone theaters. Filmtheaters komen vaak in hun cultuurbeleid helemaal niet voor. Daar moet verandering in komen. Dat is natuurlijk ondoenlijk. Het bestuur van de ANF werkt vooral faciliterend. Wij zijn bezig een "Handreiking" op te stellen, waarin we allerlei cijfers presen teren die de functie van de the aters voor de diverse steden onderbouwen. De theatermensen kunnen daarmee zelf de lokale bestuurders benaderen en hun zaak bepleiten. Nee, absoluut niet. Ik heb altijd gezegd: datgene waar geen markt voor is, daar heb je een overheid voor. Subsidie is een heel goed instrument om cultuur te bevorderen. En wat vrijwilligers betreft: ik doe zelf veel vrij willigerswerk. Als sociaal democraat ben ik daar ook een groot voorstander van. Op die manier krijg je een grotere maatschappelijke betrokkenheid van mensen. Die samenwerking bestaat al heel lang. Dat gaat vooral over prak tische zaken als filmtransport en bioscoopbonnen. Het is wel een punt van dis cussie, of de NFC met haar manier van marketing wel ons publiek bereikt. Op dit moment studeren we op de mogelijkheden van een meer gedifferentieerde promotie en zijn we op zoek naar een bestuurslid met een mar- ketingachtergrond. Alleen op afstand. Ik geloof dat de regeling aan zijn eigen succes ten onder gaat. Ik zie het niet als mijn taak als voorzitter van de ANF daar een, twee, drie iets aan te doen. Als daar een probleem ligt, wil ik wel kijken naar de oorzaken en meedenken over een oplossing. Nou, grote liefde Ik ben vooral een groot cultuurcon- sument. Natuurlijk is film daar een aantrekkelijk onderdeel van. Dat zal "The Sound of Music" zijn geweest, samen met mijn oma in Utrecht. Op zondagmiddag een film zon der pauze. Ik ga niet graag naar een bioscoop waar van dat schreeuw ende publiek komt, dat met pop corn gooit. Ik ga graag naar LUX in Nijmegen. Er zijn zoveel filmsterren. Als ik iemand moet kiezen, dan Tom Cruise. Maar liever neem ik Jane Campion mee. Ja, uit haar films spreekt een goed gevoel voor vrouwen. "An Angel at my Table" bijvoorbeeld vond ik een prachtige film. De vrouwen die zij portretteert worstelen allemaal met macht en onmacht, de onmacht om relaties aan te gaan, de onmacht met het gewone leven om te gaan. Recentelijk was je eerste algemene ledenvergader ing als voorzitter van de ANF. Wat waren je eerste indrukken? Kwamen de theatermensen naar je toe met specifieke problemen? De filmtheaters lijken bezig aan een grote opmars naar een grotere professionalisering. Ga je als voorzitter van de ANF nu bij die steden lob byen? Binnen de PvdA behoor je tot de liberale vleugel. Woorden als "subsidie" en "vrijwilligers" moeten jou als gruwelen in de oren klinken. De ANF heeft een nieuwe voorzitter: Marjet van Zuijlen, voormalig Tweede Kamerlid voor de Partij van de Arbeid, pleitbezorger voor de nieuwe media en kenner van de Haagse mores. De ANF gaat de banden met de NFC NVB verder aan halen. Zou de ANF zich niet meer moeten onderscheiden van de puur commerciële bios copen? Je hebt je als kamerlid ook voor de CV-regeling voor de filmindustrie ingezet. Volg je de ontwikkelingen nog? Er zijn nogal wat Nederlandse filmproducenten die klagen dat hun films ook in de filmtheaters nauwelijks aan bod komen. Waar komt jouw grote liefde voor film vandaan? Herinner je je nog je eerste bioscoopervaring? In een interview las ik dat je graag in het weekend drie videootjes huurt. Wat moet een bioscoop bieden om jou los te weken? Meer eisen stel je niet? En welke filmster zou je graag meenemen? Dat is een regisseur, iemand om mee na te praten? 3 4

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 30