Vervelend is het gedoe met de pictogrammen (het feit dat de distributeur deze voor de film moet gaan plaatsen). Dit is veel extra werk en brengt veel kosten met zich mee om te realiseren. Tevens hebben we toch het idee dat het een beetje mosterd na de maaltijd is als je in de bios coop zit en vervolgens ziet dat de film waar je naar gaat kijken 16 is gekeurd. Ook is vol gens mij de rol van de exploitant niet helemaal duidelijk wat betreft het commu niceren van deze informatie naar het publiek toe. Esther de Groot, Columbia Tristar twaalfjarigen en in zaal 2 "Ik ook van jou", vanaf zestien jaar toegankelijk. Zonder uitzonde ring kiezen ze voor "Costa!". Mireille van Beusekom viert haar zestiende verjaardag met haar vriendinnen. Ze komt niet in de verleiding om naar het hartstochtelijke liefdesdrama van Ruud van Hemert te gaan. "Die is toch voor zestien jaar? We zijn nog niet allemaal zes tien. "Costa!" lijkt me veel leu ker", zegt ze braaf. Jan Boer, directeur van Trianon, vindt het allemaal onzin, de Kijkwijzer: "Niemand snapt wat van die symbolen. Meestal heb ik andere films, voor wat ouder publiek. Die maken heus zelf wel uit waar ze naar toe gaan. En bij die jonge lui moet ik zeker naar een pas poort vragen. Laatst belde een moeder me op, of d'r kinderen een paspoort mee moesten nemen. Om naar de bioscoop te gaan! Ik zeg: 'nee mevrouw- tje, daar beginnen we niet aan'". Katholieken De programma's in de vitrine van 't Lido in Leiden ver tonen niet de voor geschreven Kijkwijzerpictogrammen. Dat is geen onwil, verklaart de bedrijfsleider de heer Lek, maar een kwestie van techniek: de printer kan de ingenieuze tekens nu eenmaal niet repro duceren. Er is met de invoering van de Kijkwijzer niet veel ver anderd, vindt Lek. "Ik kan mij nog de tijd herinneren dat elke zuil zijn eigen keuring had. Dan moest je op de filmladder aangeven dat een film niet geschikt was voor katholieken." Net als de andere bioscoopma nagers gebruikt Lek de leeftijds drempel als een welkom instru ment om ongewenste klanten te weren. "Een half jaar geleden al, met 'What Lies Beneath', hebben we legitimatie verplicht gesteld. Kijk, die jongelui wor den door de reclame op MTV en andere muziekzenders gek gemaakt. Maar ze zijn vaak te jong om die films te begrijpen. En dan gaan ze zich vervelen en beginnen ze te kletsen en te rotzooien. Nu kunnen we die kinderen, die echt te jong zijn, eruit halen door ze te vragen naar hun identiteitsbewijs." Van de straffen, die staan op het doorlaten van al te jonge bezoekers is Lek niet onder de Upstream Pictures vindt de zelf regulering geen slecht idee. Ik denk dat het publiek van de filmtheaters vooralsnog in ver warring kan raken omdat dit publiek niet gewend is dat de films die daar te zien zijn gekeurd worden. Bovendien komen er nauwelijks jongeren onder de zestien jaar in de filmtheaters en zijn de meeste films die daar draaien ook niet interessant voor die leeftijdcategorie. Ik kan me daarom best vinden in het advies 16 jaar voor de film theaters ondanks dat dat de gedachte achter de Kijkwijzer helemaal loslaat. Carine Jamin, Upstream Pictures indruk. "Ik vind de sancties buiten proportioneel hoog. Vroeger kwam de politie gewoon bij je langs. Dan ging het zaallicht aan en werden de jonkies eruit gepikt en weggestuurd, klaar." Verantwoordelijkheid van bioscoopexploitant "De Kijkwijzer? Ik weet niet wat dat is", bekent de woord voerder van de politieregio Wij zijn van mening dat het NICAM een verbetering bete kent ten aanzien van de oude filmkeuring. Ons inziens was de filmkeu ring een te conservatieve instelling met een achter haalde visie. De criteria die gehanteerd worden voor het toekennen van de symbolen vinden wij echter te streng, te truttig en bovenal misleidend voor het publiek. Al met al vin den wij dat we op de goede weg zitten, maar het keuringssys teem is nog verre van adequaat. Paradiso Film Midden Holland, waar Leiden onder valt. Zij verwijst door naar de afdeling voorlichting van de gemeente. Mevrouw Quispel heeft het standpunt van de gemeente niet paraat. Na intern onderzoek deelt ze mee, dat ook in Leiden de con trole op de toelatingsbeleid in de bioscopen niet het eerste punt van aandacht is. "Het is in eerste instantie de verant woordelijkheid van de bios coopeigenaar. Als er klachten zijn van ouders of andere bezoekers dan komt de politie natuurlijk wel in actie." Uit het zicht van de kassa staat een groepje jongens veronge lijkt te sputteren. Ze mochten "Hannibal" niet in. "Het is zulke onzin, weet je", zegt de brutaalste, "mijn broer heeft de film ook gezien en die is ook geen zestien." Een andere bijde hante knaap zint op een list: "Ik kom er toch wel in", bluft hij, "we doen gewoon een baard om!" Het is een goed instrument om ouders te informeren en te adviseren. Wij hebben tot op heden een film gecodeerd met het systeem. Hierbij hebben wij geen problemen ondervonden, aangezien het een echte art- house film was met weinig expliciet geweld en dergelijke. Dick Lam Suzan van de Veen, C-Films

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 9