u
D
U
b.
bines. Sommige critici wijzen er
ook op dat bepaalde, momenteel
moeilijk verkrijgbare films, in
het digitale tijdperk gemakkelij
ker beschikbaar zullen komen.
Hierbij denken zij aan gerestau
reerde klassiekers (een gave
"Ben Hur", rechtstreeks van de
server in Hollywood, in plaats
van de afgeragde kopie die
momenteel nog steeds in
Nederland circuleert). Maar ook
onbekende titels uit kleine film
landen zullen al gemakkelijker
ontsloten kunnen worden.
Het belangrijkste voordeel lijkt
echter de mogelijkheid om geld
te verdienen met alternatieve
content, andere voorstellingen
dan filmvoorstellingen dus. Zo
zijn er onlangs in Amerika voor
stellingen geweest van opnames
van een Broadway-show en een
optreden van de popgroep
Destiny's Child. Maar je kunt je
ook voorstellen dat bijvoorbeeld
sportwedstrijden in de bioscoop
en zelfs misschien wel alléén in
de bioscoop te zien zouden zijn.
De financiële situatie van een
groot aantal Amerikaanse bios
coopketens is na de bouw van
multiplex bioscopen rampzalig
en die zouden hier dus zeer mee
gebaat zijn.
Wie schaft er aan?
Hiermee is de patstelling
geschetst: de voordelen van digi
tale cinema liggen voornamelijk
bij de studio's, terwijl de arm
lastige bioscopen nieuwe appa
ratuur zouden moeten kopen
die echter niet uitontwikkeld is.
Een DLP Cinema projector is
vele malen duurder dan een 35
mm projector en zou best wel
eens over een jaar of twee hope
loos achterhaald kunnen zijn.
Na lange tijd van onzekerheid
zijn de studio's, stuk voor stuk
eigendom van gigantische
mediaconglomeraten, onlangs
geheime gesprekken begonnen
om een non-profit bedrijf op te
richten, dat de digitale techno
logie naar de plaatselijke multi-
plexen zou moeten brengen. Een
aantal bedrijven, met name uit
de technologiesector (Boeing,
Technicolor) heeft zich voor
deze rol al gemeld, maar de stu
dio's houden het liever in eigen
hand.
Het is momenteel een beetje stil
in de corporate wereld van de
digitale cinema fabrikanten.
Iedereen zegt klaar te zijn voor
de roll out, maar elke verkochte
projector is momenteel nog een
persbericht waard. Bijzonder is
van kunstzinnige films bang
achterop te raken. Want
natuurlijk kan Pathé een DLP
Cinema projector betalen als ze
dat willen, maar filmhuis
DE distributieafdelingen van de studio's in het buiten
land ZULLEN GEREDUCEERD WORDEN TOT M ARKETINGKANTOOR.
wel dat onlangs de eerste pro
jectoren commercieel verkocht
zijn aan bioscopen, doch enig
momentum daarin is nog niet
te bespeuren.
Twijfels
Hoewel het allemaal natuurlijk
wel mooi klinkt, hebben ver
schillende partijen hun twijfels
over digitale cinema. Zo zijn
exploitanten huiverig om over
geleverd te worden aan de stu
dio's. Want als deze de nieuwe
apparatuur zouden plaatsen, ligt
het voor de hand dat zij daar
zeggenschap over eisen. Mensen
die één bepaalde film in beide
formaten hebben gezien, zeggen
ook dat donkere scènes op film
meer tekening in het zwart heb-
Heerlen kan dat niet.
Sommige mensen vragen zich
dan ook af of digitale cinema er
ooit zal komen. Want hoewel zij
ook de voordelen zien voor
zowel de studio's, exploitanten,
als misschien de bezoeker, wij
zen zij er op dat er nog steeds
geen sluitend business model is.
De technologie kan nog zo
mooi zijn, als we haar niet kun
nen betalen sterft zij in schoon
heid. Maar met promotors als
de studio's uit Hollywood lijkt
de omwenteling aanstaande.
Waarschijnlijker is dan ook dat
er een duidelijke trekker opstaat,
zoals de studio's, die de roll out
kickstarten met een scherp
financieringsplan. De omwente
ling zou dan in de komende vijf
ben dan bij DLP Cinema. Ook
onder filmmakers is niet ieder
een gelukkig met de nieuwe
ontwikkeling. Sommige regis
seurs hebben al gezworen nooit
een film digitaal te zullen
maken, hoewel dat natuurlijk
niet betekent dat er geen digita
le kopie van kan worden getrok
ken. In Europa zijn vertoners
DLP Cinema projector met Kinoton
console en Barco voorstuk
jaar grotendeels plaats kunnen
vinden. Wanneer, en of alle
100.000 schermen op de wereld
de omzetting zullen maken, is
echter de vraag.
DLP Cinema is een trademark van
Texas Instruments.
i i