NU NOG ZACHTER!
u
z
X
u
UI
r-
FILM BLIJFT ZICH VERNIEUWEN
Filmfabrikant Kodak lanceerde eerder dit jaar een nieuw filmnega
tief: Kodak Vision Expression 500T. Dit materiaal is zachter van
kleur en heeft meer tekening in de zwarten. Hiermee demonstreerde
Kodak weer eens dat innovatie op filmgebied nog mogelijk is in het
digitale tijdperk.
Door Frank de Neeve
Terwijl de digitale media opruk
ken, is film nog steeds het
medium voor beelden van hoge
resolutie. Zelfs na een ontwik
kelingsgeschiedenis van 100 jaar
slagen Kodak's specialisten er
nog in om de kleurschakeringen
van film te verbeteren. Een snel
le, zachte film met een goede
scherpte, dat is de Vision
Expression 500T. Zachte con
trasten betekenden tot nu toe
altijd dat het materiaal iets aan
scherpte verloor. Doordat de
Vision Expression 500T met een
kleinere korrel kan worden gefa
briceerd kon toch een scherpe
film worden gemaakt. Een
homogene korrelgrootte is dan
echter wel essentieel: de produc
tieomstandigheden moeten
iedere keer exact gelijk te zijn.
Daarom zijn de fabrieken van
Kodak absoluut trillingvrij
gebouwd.
GUY Manas:
"Natuurlijk wordt digitale
projectie beter, maar
zoals je ziet wordt film
óók nog steeds beter!"
Net als bijvoorbeeld kleinbeeld,
omvat ook cinefilm types met
verschillende lichtsterkte: hoe
sneller de film, des te minder
licht er nodig is om hem te
gebruiken. Verschil in kleuren
gamma is echter ongebruikelijk.
Terwijl contrastrijke films de
standaard zijn, mede door de
smaak van de Amerikanen, heb
ben films met minder harde
contrasten diverse voordelen. Zo
worden er nog veel commercials
op film geschoten, terwijl con
trastrijke films moeilijk over te
zetten zijn naar video. Naast
een zachter kleurenpalet heeft
het Vision Expression 500T-
materiaal als voordeel, dat er
meer tekening mogelijk is in het
zwart en het wit. Bij ander
materiaal slibt het zwart al snel
dicht.
Op een presentatie, eerder dit
jaar in Parijs, vertelde Kodak's
Guy Manas enthousiast over de
ontstaansgeschiedenis van dit
nieuwe kleurennegatief. "Dit
materiaal is ontwikkeld in
Europa. Cameramensen wilden
zachtere huidtinten en meer
detail in de schaduwpartijen. In
Los Angeles hadden ze aanvan
kelijk helemaal geen behoefte
aan dit materiaal, maar nu het
beschikbaar is, wordt het vooral
in de VS gebruikt, bijvoorbeeld
door de
Nederlandse
cameraman
Rogier
Stoffers. Ik
denk dat het
vooral
gebruikt zal
worden voor
sentimentele
films, maar
het is ook
geschikt
voor actie
films. Met
dit materiaal
kunnen
cameramen
sen vrijer
met de
camera en
de belichting
spelen,
omdat het
materiaal
meer dia-
fragmastops
aan kan.
Daarnaast
kun je altijd
nog zien wat er op de achter
grond gebeurt." Manas is niet
bang voor het digitale tijdperk.
Guy Manas:
"Vooralsnog denk ik dan
ook niet dat digitale came
ra's het al-snel over zul
len nemen van film."
"Natuurlijk wordt digitale pro
jectie beter, maar zoals je ziet
wordt film óók nog steeds beter!
Vooralsnog denk ik dan ook
niet dat digitale camera's het al
snel over zullen nemen van
film. Op de korte tot middellan
ge termijn denk ik dat camera
mensen nog altijd op film zul-
1 3