2001: EEN BIOSCOOPBON ODYSSEE z o m o. o o u o j (0 ia De kop dekt niet helemaal de lading, want de bioscoopbon is zeker niet bezig aan een eindeloze zwerftocht, maar meer aan een schijnbaar eindeloze zegetocht. De eerste vijf maanden van dit jaar waren weer zeer succesvol. De omzet steeg met 21% ten opzich te van de eerste vijf maanden van 2000. Door Frank Smit Hieronder kunt u lezen hoe we het in de business-to-busi- ness-markt en op de consu mentenmarkt doen en natuurlijk wat er verder dit jaar op stapel staat. Een ding staat nu al vast; dit jaar zullen weer meer mensen dan ooit tevoren met de bioscoopbon naar de bioscoop gaan. De business-to-business- markt zorgde afgelopen jaar voor zo'n 17% van de bios- coopbonnenomzet. Tot en met mei liepen de b-to-b-ver- kopen zo'n 15% achter op vorig jaar. Onze marketing inspanningen richten zich dit jaar niet alleen op de bioscoop bon, maar ook op het MaDiWoDo-bioscoopkaartje. In maart hebben wij op PromZ 2001, een beurs voor promotio nele producten en diensten, beide producten onder de aan dacht gebracht. Centraal op de beursvloer hadden wij een bios coop ingericht, waar de hele dag trailers en onze nieuwe bios coopboncommercial werden vertoond. Daarnaast vond er twee keer per dag een seminar plaats over licensing en promo ties met films en/of de bios coopbon. Doelstelling was ten eerste om ons eens goed in die markt te presenteren. Dat is zeker gelukt. Daarnaast wilden we natuurlijk ook direct contact leggen met potentiële klanten. Binnenkort weten we of dat ook direct omzet heeft opgeleverd. De verkoop van MaDiWoDo- bioscoopkaartjes heeft inmid dels een grote vlucht genomen. Tot nu toe zijn er dit jaar al contracten met drie afnemers afgesloten Wij gaan er vanuit dat dit jaar meer dan 100.000 MaDiWoDo-bioscoopkaartjes in de markt zullen worden gezet! De WV's hebben ook de eerste vijf maanden van 2001 weer zeer goed verkocht. Er werd maar liefst 64% meer verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Hiermee is nogmaals het bewijs geleverd dat uitbreiding van de verkoop punten essentieel is voor de omzet groei van de bon. Wij verwachten binnenkort ten minste één nieuw verkoopkanaal te kunnen aankon digen. Op dit moment kunnen wij nog geen namen noemen, maar er zijn gesprekken met een aantal zeer geïnteresseerde partijen. Het gaat hierbij om grote landelijk opererende retailers. De bioscopen laten ook nog steeds zeer indrukwekkende cijfers zien. De bioscopen van Pathé, Jogchem's, Minerva, Wolff en Polyfilm verkochten samen 20% meer in de eerste vijf maanden van dit jaar. De onafhankelijke exploitanten realiseerden een omzetstijging van 11%. Tot op heden ondervinden de bioscopen dus nog geen enkele "concur rentie" van de WV's. Wanneer er meer verkoopka nalen bij komen zal dit uit eindelijk wel gaan gebeuren, maar het gaat de bioscopen natuurlijk om de totale hoeveel heid ingenomen bonnen. Hoe meer ingenomen bonnen, hoe meer recette, buffetomzet en reclame-inkomsten. Maar dat wist u al! Business-to-business markt Outlets Bioscopen Frank Smit is commercieel manager van de Stichting Nationale Bioscoopbon z o Z De stand op PromZ 2001 1 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 16