u TT) ?T\ Li W O N Z O Z bl Q b. W%ÏQ "A/l 2000 11%T ontevreden (4%) Grafiek 2 zitcomfort ^32% 1 hygiëne D beeld/geluid D service 16% 16% D publiek overig onder meer deze waarderingscij fers in kaart gebracht. De ach tergrond van dit onderzoek is beschreven in het artikel 'Publiek bekeken', in het vorige nummer van dit blad. Een van de opvallendste conclusies is wel dat het bioscooppubliek in 1998 voor het overgrote deel al tevre den was, en dat die tevreden heid drie jaar later ook nog eens is toegenomen (zie grafiek 1). Achter de jaartallen staat het aantal bioscoopbezoeken ver meld. Samengevoegd is de groep bezoeken die met 'tevreden' en 'zeer tevreden' is gewaardeerd, gegroeid van 80% in 1998 naar 87% in 2000. De groepen 'onte vreden' en 'zeer ontevreden' zijn meer dan gehalveerd van 9% in 1998 naar 4% in 2000 en ook de groep 'neutraal' is kleiner geworden. De tevredenheid heeft onder meer betrekking op zitcomfort, hygiëne, beeld/ geluid, service en publiek. De 4% van de bezoeken in 2000 die als 'ontevreden' zijn aange merkt, hebben in deze catego rieën de verdeling zoals in gra fiek 2 te zien is. Leeftijd In grafiek 3 is per leeftijdsgroep te zien hoe de verdeling is naar tevredenheid. De bezoeken door personen uit de leeftijdsgroep Grafiek 3 Tevredenheid naar leeftijdsgroepen 2000 4-19 (30%) 20-39 (41%} 40-79 (29%) 8.7% 3''* 89,1% O tevreden D neutraal ontevreden 20-39 jaar worden het meest als 'tevreden' gewaardeerd (88,1%). Dat is mooi, daar dit de groep is die het grootste aandeel heeft in de bioscoopbezoeken (41%). In de groep 40-79 jaar wordt ver houdingsgewijs het meest geklaagd (5,7%). Omgerekend naar de totale 4% van de 'onte vreden' ervaringen in 2000, nemen de 40 plussers hiervan het hoogste aandeel (29% x 5,7% 1,7%) voor hun reke ning. Dit gegeven is een signaal naar de toekomst, gezien de vergrijzing van de bevolking. Wel blijft het de vraag of de 'nieuwe ouderen' dit patroon overnemen of het bioscoop bezoek positiever beleven, omdat zij met andere verwach tingen naar de film gaan. Ook is een verdeling naar oplei ding mogelijk. Zo zien we in grafiek 4 dat er een onderverde ling is gemaakt naar laag, mid delbaar en hoog opgeleid. In de groep van de lager opgeleiden Tevredenheid en opleiding - 2000 laag (28%) midden (30%) hoog (42%) Grafiek 4 5,7% G tevreden D neutraal ontevreden zien we dat verhoudingsgewijs de tevredenheid het hoogst is met 88,5%. De hoger opgelei den zijn meer ontevreden dan de andere groepen. Bovendien zij vormen de grootste groep onder de bezoeken (42%) aan de bioscoop. Van het totaal van de 4% minder positieve ervarin gen in 2000, maken de hoger opgeleiden maar liefst 2,4% (42% x 5,7%) deel uit. In een tijd dat de bevolking steeds hoger opgeleid wordt, kan ook dit een signaal zijn naar de exploitanten om hier in de toe komst rekening mee te houden. Opleiding en genre Interessant is ook de bioscoop beleving ingedeeld naar film genre (grafiek 5). De genres zijn hier grof ingedeeld, in het vol gende artikel zal uitgebreider op bezoek aan filmgenres ingegaan worden. Opvallend voor 2000 is het grote aandeel bezoeken aan familie/komediefilms. In totaal is 38% van de verkochte kaart jes aan deze filmgenres besteed. Hierbij komt dat de bezoeken aan dit type films het meest positief gewaardeerd worden met 89% 'tevreden' ervaringen. De waarderingen 'neutraal' en 'ontevreden' zijn hier, niet geheel verbazingwekkend, het kleinst. Opvallend is dat bij de genres romantisch/drama, de ontevre denheid het grootst is, terwijl dit type films doorgaans in dezelfde bioscopen te zien is als de familie/komediefilms. Volgens deze resultaten is de grootste groep klagers echter te vinden in de bezoekers aan films in de actie/thriller genres met 1,4% van het totaal van 4% in 2000. Conclusie De belangrijkste conclusie uit deze onderzoeksresultaten is wel dat de waardering van het bios coopbezoek de laatste drie jaar is gestegen tot aan 87% 'tevre den' en 'zeer tevreden' belevin gen. Daarnaast zijn de minder goede ervaringen afgenomen tot slechts 4%, waarbij zitcomfort in eenderde van de gevallen als verbeterpunt wordt aangemerkt. Enorme verschillen per sub groep zijn er niet, hetgeen maakt dat de klachten in de volle breedte de aandacht ver dienen. Het is wel zo dat 40 plussers en hoger opgeleiden een duidelijk signaal afgeven dat, met de vergrijzing en een toenemend aantal hoger opge leiden in Nederland, serieus genomen moet worden. Door afronding kunnen kleine afwijkingen in de percentages ont staan. Edward Borsboom is secretaris van NFC Onderzoek Grafiek 5 Tevredenheid en filmgenre-2000 actie i thriller familie komedie (35%) (38%) 4.0% 8,0%3'°% 85,9% 89.0% romantisch/drama (13%) arthouse ovarig (14%) 4.0% 24

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 20