UI D U IL merciële verwachtingen rond digitale cinema. Ook het Japanse JVC heeft een chip ontwikkeld voor digitale cinema, de LCD chip D-ILA. Hiermee bouwt onder andere zouden de grotere films waar schijnlijk per satelliet de wereld ingestuurd gaan worden, wat met de huidige compressie toch nog een uur of acht kan duren. Uiteindelijk, bijvoorbeeld in De technologie kan nog zo mooi zijn, als we haar niet kunnen betalen sterft zij in schoonheid. Kodak momenteel een projector die echter nog niet op de markt is. Of een tweede digitaal cine ma systeem wenselijk is, is de vraag. Menigeen in de bioscoop wereld herinnert zich de drama tische introductie begin jaren negentig van digitaal geluid: drie concurrerende systemen, com pleet incompatibel met elkaar, zodat de exploitanten niet wis ten welke ze moesten aanschaf fen. Nu zullen de producenten zich wel aan de afge sproken standaards houden, maar een film waarvan de postproductie op een Barco DLP Cinema is gedaan, zal er waar schijnlijk wel anders uitzien wanneer hij wordt afgedraaid op een Kodak D-ILA projector. Er zijn echter nog gesprekken gaande over welke standaar den er moeten wor den gehanteerd. Dan gaat het over data compressie voor ver zending van de film, maar ook over de encryptie die piraterij onmoge lijk moet maken. Veel illegale kopieën van films blijken door iemand met een videocamera in de bioscoopzaal te worden gemaakt. Daarom willen de fabrikanten en de studio's dat digitale cinema een digitaal watermerk bevat dat alleen op opnames terug te zien is. Bij langzaam afspelen staan dan plaats en tijd van de illegale opname in beeld. Distributie Filmdistributie zoals wij dat kennen zal in het digitale tijd perk compleet achterhaald zijn. Hoewel kleinere films per DVD verdeeld zullen kunnen worden, Nederland, zou de film met Internettechnologie naar de theaters verstuurd kunnen wor den. In de theaters van de pilotpro- jecten gebeurt de opslag van de film op de QuBit server. Er zijn echter scenario's te bedenken waarbij de film niet meer in het theater wordt bewaard, maar iedere keer apart moet worden opgehaald. Als de exploitant niet op tijd voor de voorstelling Voordelen Maar waarom moet de bios coopwereld zo nodig overscha kelen naar digitale cinema? Het antwoord hierop is simpel: de kosten van filmdistributie. Kopieën van films zijn duur om te maken en te distribueren en als een film flopt, zijn al die kosten voor niets gemaakt. Distributiekosten worden gemaakt door de filmstudio's, precies de partij die nu zo enthousiast is. Dat enthousias me is niet zo vreemd: sommigen schatten de kostenbesparingen voor filmkopieën op meer dan 80%. Daarnaast zullen de distri butieafdelingen van de studio's in het buitenland gereduceerd worden tot marketingkantoor. Nog een voordeel is dat één film wereldwijd inzetbaar zal zijn: ondertiteling of nasynchronisa- tie zal net als bij DVD, via een betaalt, wordt het laatste deel van de film niet verstuurd en zit hij met boze klanten. Of als de reacties van het publiek bij de release tegenvallen, kan het einde van de film nog veranderd worden. Dit alles lijkt vooral voordelig te zijn voor de distri buteur. Websites van de in dit arti kel besproken bedrijven, www.dlpcinema.com www.barco.com www.christiedigital.com www.digitalprojection.co.uk www.qualcomm.com www.technicolordigital.com www.hsc.com/cinema www.quvis.com QuBit, de server waar de film op wordt opgeslagen menu met meerdere talen mogelijk zijn. De voordelen voor bioscopen zijn minder evident. Natuurlijk zullen operateurs niet meer zulke zware films hoeven te til len, maar wellicht betekent deze digitale revolutie wel het ver dwijnen van hun beroep. Daarnaast kunnen digitale films niet beschadigen onder het draaien en zijn ze gemakkelijker in meerdere zalen tegelijk te ver tonen. De nieuwe projectoren zullen minder ruimte innemen dan traditionele filmprojecto ren, wat resulteert in ruimte winst door kleinere projectieca- i o

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 9