u SUCCESVSTE 2 VOOR 1 ACTIE OOIT z u or D Q UI J h U II Z lil WINNAARS SCHOLIEREN WEDSTRIJD KRIJGEN LES IN FILM FILM- EN BIOSC0(fcEDRIJF KIJKT TEVREDEN TERUG Met behulp van deiins Van de grote concerns is er een vrij nauwkeu rige schatting gem^n het aantal ingeleverde AH filmbonnen. Er zijn in ieder geval 500.0001, ingeleverd, dus: 1 miljoen actiedeelnemers! Door René Muller totaalbezoek per week in juni (1998 t/m 2001) - - - v_. 5 "Bedenk een origineel verhaal voor een Nederlandse speel film." Dat was de opdracht voor scholieren uit het voortgezet onderwijs die dit jaar meededen aan de speciale wedstrijd georganiseerd door de stichting Film Educatie Nederland. De winnende inzendingen waren afkomstig van Annemiek Dennissen, scholier van Scholengemeenschap Lelystad uit Lelystad en Gerda Kuiper van de Christelijke Scholengemeenschap Menso Alting uit Hoogeveen. Een jury bestaande uit voor zitter Jean van de Velde ("All Stars", "Lek"), Johan Nijenhuis ("Costa!") en Rob Besseling (Coca- Cola) was van mening dat Annemiek Dennissen en Gerda Kuiper de best verfilmbare verhalen hadden ingestuurd. Beide scholieren kregen vrijdag 15 juni jongstleden samen met hun klasgenoten, een dag les in het maken van film in de Open Studio in Amsterdam. Ze moes ten een trailer maken voor een zelf bedachte speelfilm. Alle groepen gebruikten de winnen de verhalen als uitgangspunt bij de productie van hun trailers. De leerlingen moesten zelf het storyboard maken, de scènes fil men en vervolgens monteren en van muziek en titels voorzien. Aan het einde van de dag werd het resultaat gezamenlijk beke ken. De wedstrijd werd mogelijk gemaakt door Coca-Cola. De spanning was te snijden. Elke week stuurden we 'newsflash'- mailtjes rond met de laatste informatie over de hoeveelheid ingeleverde AH filmbonnen. Met hele voorzichtige schattin gen kwamen we steeds dichter bij onze doelstelling van 800.000 actiedeelnemers. Echter, toen de definitieve overzichten van de bioscoopconcerns binnen kwa men stond daar ineens een getal met zeven cijfers. Extra en nieuw bezoek Dit record kwam natuurlijk mede tot stand door de inspan ningen van filmverhuurders en bioscoopexploitanten. UIP en Buena Vista International heb ben met respectievelijk "Bridget Jones's Diary" en "Pearl Harbor" een goed moment gekozen om deze films uit te brengen. In onze gesprekken met enkele exploitanten werd duidelijk dat er veel vrouwelijk en nieuw publiek gekomen is. Ook de filmtheaters hebben er van geprofiteerd. Met name de door deweekse dagen bij de film theaters hebben extra bezoek opgeleverd. Positieve geluiden die wij straks in het onderzoeks rapport van NFC Onderzoek zullen terugvinden. Enkele reacties Hier zijn alvast wat reacties: De Bios in Heerenveen: "In het pinksterweekend had één op de drie bezoekers een bon. Het was duidelijk dat sommige mensen voor het eerst in de bioscoop kwamen." Het Filmmuseum: "Uit reacties van de balie kan worden opgemaakt dat er sprake is van nieuw bezoek en jonger publiek dan anders." Cinecenter, Amsterdam: "De actie is geslaagd, er komen veel ouderen c.q. vrouwen met de bon en zij komen duidelijk voor bepaalde films." Alpha Theater, Lelystad: "Er komen mensen die anders niet zouden komen omdat ze het te duur vindenOok ging men naar aanleiding van kinderfeest jes met de bon naar de film." Pathé, Eindhoven: "Het is vooral een wat ouder publiek dat met de bonnen komt." Hollywood, Winschoten: "De actie is goed en eenvoudig, veel moeders met kinderen. Er is een verband tussen huisvrouwen en "Bridget Jones's Diary", NFC Marketing heeft met deze actie uitstekend werk verricht." Releases Ook de meeste filmverhuurders hebben spontaan felicitaties gestuurd en hun tevredenheid geuit over de actie. Wellicht geeft het daarom aanleiding voor de filmverhuurders om volgend jaar nog meer rekening te houden met het uitbrengen van films in de actieperiode. Gezien de tot op heden geïn ventariseerde cijfers kunnen we stellen dat ook een aantal films geprofiteerd heeft van de actie, waardoor er een duidelijke 'win - win' situatie is ontstaan. Het eerste belangrijke teken van een geslaagde actie is dus binnen. Onderzoek Binnenkort gaan we met NFC Onderzoek en het NIPO een aantal elementaire vragen beantwoorden zoals: 'is er nieuw bezoek geweest' en 'is dit aanleiding om vaker te gaan'? Maar natuurlijk ook vragen over naar welke film men is geweest, het gezelschap, de prijs, de fre quentie van het bezoek, etcetera. Allemaal vragen die ons kunnen helpen in het aanscherpen van onze strategie. Daarnaast is er een aantal vragen meegenomen die specifiek ingaan op het effect van deze consumentenac tie voor Albert Heijn en Procter Gamble, onze partners in deze actie. Eind deze zomer zal de actie uitgebreid worden geëvalueerd en wordt er besloten of we vol gend jaar opnieuw met dezelfde partners de 2 voor 1 actie gaan opzetten. René Muller is marketing manager van NFC Marketing 700.000 600.000 500.000 - 400.000 300.000 200.000 100.000 0 ■2001/Albert Heijn '2000/Chipper-Chipknip 1999/ESSO 1998/De Postbank - wk.21 wk.22 wk.23 wk.24 Speelweek wk.25 wk.26 f 4 1 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 14