ren zijn wij bezig met onderzoek
en de resultaten daarvan zullen
wij ook delen met de adverteer
ders en de bioscopen waarvoor
wij werken. De bioscopen bie
den wij een stuk gemak, door
elke week het door hen gewens
te aantal voorgemonteerde reels
te leveren.
Rob: Wij verkopen de doelgroep
15-25 met een uitloop naar 35,
jong, innovatief en uitgaand. In
feite is er geen tegenstelling tus
sen RMB en Jean Mineur
Mediavision. Allebei hebben wij
exclusieve kijkers. In tegenstel
ling tot televisie, waar de kijker
zapt, is het bij ons zo als je de
een hebt, heb je de ander niet
Mineur Mediavision hebben wij
ons dit gerealiseerd en daarom
zullen wij voor 1 september voor
driekwart van onze klanten reels
gaan maken.
Mariene: De deadlines voor de
adverteerders zullen korter wor
den omdat je geen 35 mm
transfer en kopieën hoeft te
maken. Het scheelt een stukje
kosten voor onze klanten.
Wellicht dat je er op termijn
andere voordelen uit kan halen,
maar eerst moet er een wereld
standaard komen voor digitale
en als je de ander hebt, heb je
de een niet. Ik verwacht dat wij
binnenkort, vergelijkbaar met de
rest van Europa, het product
gezamenlijk gaan aanbieden. Al
jaren maken wij voor zo'n 40
theaters reels. De reden waarom
wij niet voor alle theaters reels
zijn gaan maken is dat het veel
kost en dat de adverteerder er
niets mee opschiet. Nu krijgen
de exploitanten een lijst met de
volgorde en plakken ze zelf aan
elkaar. Het is met name naar de
exploitant toe een heel goede
service. Door de komst van Jean
cinema en moet het in
Nederland geïmplementeerd
worden.
Rob: De vraag is of je überhaupt
reclame kan blijven verkopen.
Misschien moeten wij straks
niet alleen met de bioscoopex
ploitant, maar ook met de eige
naar van de software praten.
Naar de adverteerder toe nemen
de mogelijkheden enorm toe.
Straks kun je gewoon met tele
visiecampagnes mee gaan. Ik
denk dat wij, als er nu overal
digitale projectors zouden staan,
zo'n 25% tot 35% meer omzet
kunnen halen.
Mariene: Er kan nu al veel meer
met diareclame. Het is mogelijk
om stilstaand beeld digitaal te
bewerken zodat het meer dyna
miek krijgt, dit proces heet info-
grafie, en dat kun je weer
omzetten naar 35 mm. Wij zijn
bezig dit verder te ontwikkelen.
Rob: Dia's en film gaan dwars
door elkaar heen lopen. Je krijgt
een splitsing tussen local adverti-
sing en regional/national adverti-
sing. De Renault-dealer in
Purmerend kan, vergelijkbaar
met de balk onder de dagblad
advertentie, straks zijn eigen
aanbieding kwijt in de prachtige
commercial van Renault.
Mariene: Het zaallicht dimmen
en zorgen dat geluid- en beeld
instelling perfect zijn. Het
geluid bijvoorbeeld niet een stuk
zachter zetten tijdens de com
mercials.
Rob: Commercials worden nog
altijd op stand vier of minder
afgespeeld tegenover de hoofd
film op stand vijf of zes. Ik
hoop dat de exploitanten en
met name de toeleveranciers
zich realiseren dat er geen ver
schil in level meer zit tussen het
voorprogramma, trailers en het
hoofdprogramma. Dus alsje
blieft meneer Roskam, vertel de
exploitanten niet dat de com
mercials op twee, drie of vier
mono afgespeeld moeten wor
den, maar een essentieel onder
deel uitmaken van de totale
ervaring dat een avondje bio
scoop heet!
Hoe gaat de komst van
digitale projectie de markt
veranderen?
Wat zal de rol van diarecla
me worden in het digitale
tijdperk?
Wat kunnen bioscoopex
ploitanten doen om de
reclame optimaal effect te
laten hebben?
RMB
JMM
Steden
95
22
Bioscopen
123
31
Zalen
360
156
Bereik bioscoopbezoekers
55%
45%
Marktaandeel naar omzet
50%
50%
2 3