EEN VOORKEUR VOOR GENRE? u o tr u z o 1 1 N Q Z II IMFC ONDERZOEK PRESENTEERT CIJFERS VAN BIOSCOOPMONITOR Drie jaar na de start van het continue onderzoek, is duidelijk geworden wat de ontwikkeling in de samenstelling van het bios cooppubliek is. Maar er is meer. In het voorgaande nummer bleek dat het publiek doorgaans tevreden is na een bioscoopbezoek. Een ander interessant resultaat is het inzicht in de voorkeur van het publiek voor bepaalde filmgenres. Wie komt er af op welke films? Door Edward Borsboom grafiek 1: genrevoorkeur bioscoopbezoeken 35% -I Zoals bekend, komt het publiek in eerste instantie af op de films die draaien. Veel mensen zijn echter geneigd om te wachten tot een film op video of dvd uit komt, ook al hebben zij via via gehoord dat het een film is die ze beslist moeten zien. In Nederland is overeengekomen dat films doorgaans pas zes maanden na de bioscooppre mière op video en dvd mogen verschijnen. Onderzoek heeft uitgewezen dat alle betrokken partijen - filmdistributeurs, bioscoopexploitanten en de video/dvd branche - op deze manier optimaal voordeel beha len bij het aanbieden van de film op diverse dragers. Er is met recht te spreken van de etalagefunctie die de biosco pen en theaters vervullen. Er is veel mediaexposure voor filmti tels die in de bioscoop verschij nen. De bezoekers zorgen voor extra bekendheid door mond- tot-mondreclame. Ook al zijn niet alle films die in de bios coop draaien een succes, de bekendheid beïnvloedt wel de keuze in een later traject. Belang Het is voor onze branche, en met name ook voor de distribu teurs van de filmtitels via ande re media als video/dvd en tele visie, interessant om te weten wie welke voorkeuren heeft met betrekking tot het bioscoopaan bod. Het film- en bioscoopbe drijf is de eerste in de lijn, waar door de onderzoeksresultaten naar genrevoorkeuren een min der voorspellende waarde heb ben. Immers, onze branche werkt doorlopend met nieuwe filmtitels terwijl de video/dvd- en de tv-industrie juist met dezelfde titels werken. Bezoekaandelen naar film genre In grafiek 1 wordt overzichtelijk wat de verdeling is onder de bioscoopbezoeken naar filmgen re. Allereerst valt het grote aan deel op van de genres roman tisch/drama in het jaar 1998. Dit resultaat wordt verklaard door de bezoeken aan "Titanic", in zijn eentje goed voor maar liefst 18% van de totale kaart verkoop. Opvallend is ook de stijging van het aandeel bezoe ken aan familiefilms. Films als "Abeltje" en "Kruimeltje" zijn hiervan voorbeelden. 40% 121998(20,1 min.) D1999 (18,6 min.) 3 2000 (21,5 min.) 30% 25% - 20% 15% - 10% 5% - 0% - 36% 28% 23% 25% 19% 19% 20% 13% cc E o 15% 11% 18% CD eg 0) o. o CO o 16% 11% 14% E CD T3 CD E o CD O "S <n O cc 2 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 24