e
4-19 jaar
-
Filmgenres en leeftijds
groepen
Grafiek 2 geeft per filmgenre
een overzicht met een indeling
naar leeftijdsgroepen.
Voor het gemak zijn de genres
actie/spektakel samengevoegd
met de genres thriller/horror.
Dit is eveneens gebeurd met de
familiefilm en de komedie.
Boven bij de kopjes per cirkel
diagram is vermeld wat de aan
delen van deze genres waren in
het totaal aantal bezoeken (in
1998: 20,1 miljoen en in
2000:21,5 miljoen).
Romantisch/drama zinkend
schip
Zoals gezegd, is het meest opval
lend de daling van het aandeel
bezoeken aan films uit de genres
romantisch/drama. In 1998
werd 36% van alle verkochte
kaartjes hieraan besteed, in
2000 was dit nog slechts 13%.
Dit heeft onmiskenbaar te
maken met de 18% van het
totaal aantal bezoeken aan
"Titanic". De samenstelling van
het publiek, gemeten naar leef
tijdsgroepen, is .vooral veranderd
in het voordeel van de groep
20-39, terwijl het aandeel van
40-79 jarigen juist behoorlijk is
teruggelopen.
Familiefilm booming
Bezoeken aan films uit de gen
res familie/komedie zijn toege
nomen in 2000, van 23 naar
38% van het totaal. Met name
de toename in bezoek aan fami
liefilms is hier de oorzaak van
(zie grafiek 1). Naast
"Kruimeltje" vallen ook enkele
Disney en Dreamworks produc
ties binnen deze groep.
Opvallend is dat de ouderen een
dalend aandeel hebben en de
jongeren méér kaartjes zijn gaan
kopen (2000: 48%).
Stijgende spanning
actie/thriller
Ook het aandeel in de bezoeken
aan actie/thriller films is geste
gen en wel van 30% naar 35%
van het totaal. Hier is het suc
ces van "The Sixth Sense" een
factor van betekenis. Bovendien
zien we hier opnieuw een stij
ging van het aandeel van jonge
ren van 20% naar 29% van het
totaal. Het blijken niet zozeer de
ouderen maar de groep in de
leeftijd van 20-39 te zijn die iets
heeft ingeleverd.
Appreciatie artfilm stijgt
De groep arthouse/overig
bestaat vooral uit bezoeken aan
filmtitels in de arthouses, film
theaters en filmhuizen. De
groep 'overig' bestaat uit titels
die uitkomen met minder dan
vijf kopieën (vaak filmtheater
releases), oudere titels voor een
kleine hervertoning, festival
films en titels die de responden
ten zich niet meer kunnen her
inneren.
Opvallend is dat het aandeel
dertigers blijven echter de mees
te kaartjes kopen.
Conclusie
De fluctuaties in de bezoeken
aan de verschillende filmgenres
hebben te maken met het ver
schil in aanbod in verschillende
jaren. Juist doordat er veel ver
andert in de bezoekaandelen,
kan de conclusie getrokken wor
den dat bezoekers geen uitge
sproken voorkeur hebben voor
films uit een vast genre. Met
andere woorden: een filmtitel
uit een populair genre van van
daag, garandeert morgen geen
Grafiek 2: Indeling leeftijd per filmgenre.
actie/thriller 1998
aandeel in bezoektotaal: 30%
4-19 jaar
D 20-39 jaar
40-79 jaar
20% 20%
familie/komedie 1998
aandeet in bezoektotaal: 23%
■4-19 jaar
D20-39 jaar
040-79 jaar
2%
romantisch/drama 1998
aandeel in bezoektotaal: 36%
4-19jaar
20-39 jaar
40-79 jaar
18°/
arthouse/overig 1998
aandeel in bezoektotaal: 11%
20-39 jaar
40-79 jaar
S7o
van het aantal bezoeken hier
licht is toegenomen van 11%
naar 14%, waarbij de groep 40-
79 een aandeel heeft (behou
den) van 40%. Er worden meer
kaartjes verkocht aan jongeren,
hoewel hun aandeel nog steeds
het kleinst is. De grootste groep,
vormen in 2000 nog steeds de
twintigers en dertigers met 48%.
Aandeel 20-39 blijft grootst
Over het geheel is te zien dat
het aandeel van ouderen is afge
nomen, terwijl het aandeel van
jongeren is toegenomen. Het
zwaarst weegt dat uiteraard in
de filmgenres met de meeste
bezoekers: familie/komedie en
actie/thriller. De twintigers en
actie/thriller 2000
aandeel in bezoektotaal: 35%
familie/komedie 2000
aandeel in bezoektotaal: 38%
16%
romantisch/drama 2000
aandeel in bezoektotaal: 13%
arthouse/overig 2000
aandeel in bezoektotaal: 14%
succes. Het aandeel verkochte
kaartjes aan films uit de genres
romantisch/drama is de afgelo
pen jaren diep gezonken.
Hoewel het verleidelijk lijkt om
momenteel alles in te zetten op
de familiefilm, blijft het de
vraag of de stijgende lijn in het
aantal bezoeken aan dat genre
structureel zal zijn.
NB: De cijfers in deze grafieken
zijn indicatieve resultaten
omdat het toekennen van gen
res aan filmtitels een
(inter) subjectieve bezigheid is.
Edward Borsboom is secretaris
van NFC Onderzoek
2 8