hl O J UJ Nog niet eerder was de periode tussen de ver- schijningsdata van Holland Film Nieuws in de zomerpe riode zo gering. Niet eerder verschenen we zo kort voor en na Cinema Expo, dat onlangs in Amsterdam plaatsvond. Het aardige daarvan is dat we in de RAI diverse reacties op het afge lopen nummer kregen en dat ik daar nu al op in kan gaan. Er werden ons zaken verweten, maar we kregen ook waardevolle tips en sug gesties. Geloof het of niet, maar daar gaan we in de nabije toekomst wat mee doen. Opvallend was de opmer king dat Holland Film Nieuws minder een nieuws maker moet zijn en eigenlijk meer een doorgeefluik van "de Jan Luykenstraat". U weet wel, de straat waar het welbekende NFC bureau is gevestigd. Nu verbaast mij die opmerking geenszins omdat met die kwalificatie ook de essentie van het bestaan van Holland Film Nieuws wordt aangegeven. Velen van u denken nog altijd dat Holland Film Nieuws hetzelfde is als het Bondsorgaan "Film" zoals dat in het verleden bestond. Daar zit het 'm dus juist in. Dat is niet zo! Holland Film Nieuws is ont staan als een particulier ini tiatief waarbij vanaf dag een is erkend dat samenwerking met de NFC cruciaal is. Het magazine wordt financieel weliswaar zelfs voor een deel mogelijk gemaakt door NFC Marketing, maar kan ook niet zonder de welwillende adverteerders. Het blad heeft echter gewoon een redactie statuut waarin staat dat "met Holland Film Nieuws wordt nagestreefd een repre sentatief beeld te geven van actuele gebeurtenissen, fei ten, ontwikkelingen, menin gen en gevoelens binnen het film- en bioscoopbedrijf waar het zaken uit deze sec tor betreft." Welnu, geen doorgeefluik dus, maar een magazine dat bepaalde nieuwsfeiten en discussies niet uit de weg wil gaan. Een magazine ook dat de diverse groepen waar wij ons op richten zes keer per jaar iets tracht te bieden dat ze als waardevol of prettig typeren. Het is aan de lezer om te beoordelen of we daar in slagen. Ik vond het overigens wel veelzeggend dat de maker van de bovenstaande opmer king in hetzelfde gesprek de suggestie deed te starten met een rubriek zoals de Geruchtenmachine in de Filmkrant (die we bij deze overigens nog willen felicite ren met haar twintigjarig bestaan). Hij was niet de eerste. Diverse bedrijfsgeno- ten hebben sinds onze prik kelende aankondiging enkele nummers geleden te kennen gegeven wel gecharmeerd te zijn van een dergelijke rubriek. Maar oh wee als zij een keer aan de beurt zijn....dan hebben we de poppen weer aan het dan sen. Wat werken we toch in een typische bedrijfstak! Jeroen Huijsdens Eindredacteur

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 3