DE FINESSES VAN
BEELD GELUID
z
X
l_
Ld
UI
HET FILMTECHNIEK NIEUWS VAN CINEMA EXPO
De bioscoopwereld lijkt met de vermoedelijke komst van digi
tale cinema een nieuw tijdperk in te gaan. Toch wordt er nog
immer gesleuteld aan de oude 35 mm projectieapparatuur.
Hoewel dit eigenlijk technologie met een baard is, blijkt fine-
tuning nog steeds mogelijk. Hier volgt een overzicht van de
recente ontwikkelingen.
Door Frank de Neeve
iK&SS
De ideale plek voor een over
zicht van de stand van zaken in
de bioscooptechniek is de vak
beurs Cinema Expo, die iedere
zomer wordt gehouden in de
Amsterdamse RAI. Slenterend
langs de diverse stands raakt
men al snel op de hoogte. Ook
een gesprek met een fabrikant
kan nieuw licht op het geheel
werpen. Zo achtte dit jaar een
Nederlandse speakerfabrikant
de kwaliteit van zijn product ver
verheven boven de THX stan
daard en die van zijn naaste
concurrent, terwijl een paar
meter verderop een digitale
cinema fabrikant beweerde dat
zijn concurrent een mooi pro
duct maakt, dat het verdient om
goed te verkopen. De onderlinge
verstandhoudingen zijn dus zeer
divers.
Digitale cinema
Editie 2001 bood aardig wat
nieuwtjes, maar de echte ver
nieuwing in de bioscoopwereld
komt natuurlijk met de imple
mentatie van digitale cinema.
De digitale cinema projectoren,
gebaseerd op de DLP Cinema
technologie van Texas
Instruments, waren vorig jaar
hét nieuws van de beurs. Dit
jaar bleken de drie OEM's
(Original Electronics
Manufacturer) Barco, Christie
en Digital Projection (IMAX) al
een fors aantal verbeteringen te
hebben doorgevoerd. Eén van de
belangrijkste is het stofdicht
maken van de projector, aange
zien deze projectoren vele malen
gevoeliger zijn voor stof en vuil
dan 35 mm projectoren.
Daarnaast heeft men gewerkt
aan mogelijkheden om meerde
re soorten digitale signalen in
de projector in te voeren, waar
mee de gebruiksmogelijkheden
van de projector toenemen. Ook
beelden met de kwaliteit van
bijvoorbeeld HDTV of DVD
DTS-CSS het beam gebaseerde ondertitelsysteem van DTS
kunnen dan worden vertoond.
Het is echter wel curieus dat
projectorfabrikanten als
Cinemeccanica, Strong en
Kinoton zo pronken met de
digitale projectoren, aangezien
deze ontwikkeling hen eigenlijk
reduceert tot simpele console
bouwers. De drie OEM's leveren
namelijk de digitale projectie-
kop.
Ondertiteling
Hoewel Dolby de digitale
geluidsrace natuurlijk al jaren
geleden gewonnen heeft, waren
de andere twee producenten ook
dit jaar op Cinema Expo pre
sent, zelfs het nooit van de
grond gekomen SDDS systeem
van Sony. Fabrikant DTS legde
in haar stand vooral de nadruk
op het al lang geleden aange
kondigde, doch pas recent
beschikbaar gekomen systeem
DTS-CSS. Dit Cinema Subtitling
System wil de opvolger worden
van de op film geprinte
ondertitels. Het systeem van
DTS projecteert de onderti
tels, aangestuurd door de
DTS-tijdcode, met een
gedeeltelijk afgeschermde
videobeam in het beeld.
Belangrijk voordeel hiervan
is dat één kopie in meerdere
landen kan worden ver
toond, in bijvoorbeeld
Nederland met ondertitels
per beam, en in Duitsland
met het gedubde geluid van
bijvoorbeeld de DTS-schij-
ven. Wil dit systeem echter
slagen, dan moeten alle
filmstudio's en distributeurs
er in meegaan, wat onwaar
schijnlijk lijkt. DTS schermt
23