JONG GELEERD
OUD GEDAAN
NIEUWE TIJDEN VOOR DE KINDER- EN FAMILIEFILM
Walt Disney ontdekte het al lang geleden. De Scandinaviërs doen
het ook al jaren: het produceren van films voor het hele gezin
en specifiek voor kinderen. Ook in Nederland staat het genre fami
lie- en kinderfilm in volle bloei. Producenten in zowel Nederland als
in het buitenland hebben het gezin ontdekt als belangrijke doel
groep die regelmatig naar de bioscoop gaat en niet let op een dub
beltje meer of minder.
Door Linda Kleinhout
Zo zien we in Amerika meer
studio's die films voor het hele
gezin zijn gaan produceren. Een
goed voorbeeld is DreamWorks,
die met "The Prince of Egypt"
en "Shrek" een tegenwicht
vormt voor de Disneyfilms. In
Nederland hebben de producen
ten de markt van de familiefilm
ook ontdekt sinds het succes
van "Abeltje". Klassiekers uit de
Nederlands literatuur voor kin
deren worden door producenten
aangegrepen om te verfilmen:
de boeken van Annie M. G.
Schmidt, Chris van Abcoude
("Kruimeltje", "Pietje Bell") en
H. de Roos ("Kameleon"-serie).
Een paar apart
Door grote publiciteitscampag
nes is de familiefilm een popu
lair genre geworden. Kleine dis
tributeurs pikken hier een
graantje van mee, door goede
kinder-/familiefilms gericht op
een ander publiek in de bios
coop uit te brengen. In
Nederland zijn twee distribu
teurs actief die zich hebben
gespecialiseerd in kinder- en
familiefilms: Twin Film en Park
Junior. Zij distribueren films uit
verschillende landen. Met name
Scandinavië kent een rijke tradi
tie aan kinderfilms. Zowel Twin
Film als Park Junior leggen hun
prioriteit bij kinderen van vier
tot acht jaar, omdat zij vinden
dat veel familiefilms niet
geschikt zijn voor deze jonge
kinderen. Zij brengen films met
eenvoudige verhalen in de bios
coop zoals "Pettson Findus"
en "Lotta uit de Kabaalstraat".
Park Junior richt zich daarnaast
op jeugdfilms voor de 'lost
generation': kinderen van 12 tot
16 jaar. Voor deze doelgroep is
genoeg aanbod, maar het is
moeilijk om ze naar films te
laten gaan die aansluiten bij
hun belevingswereld. Jongeren
gaan liever naar een actiefilm
waar iedereen over praat, dan
naar een kleine film die ze aan
spreekt op hun emoties. Een
film als "Fucking Amal" is zeer
geschikt voor deze leeftijdsgroep,
maar is door de distributeur
niet als zodanig op de markt
gebracht.
Wel anders
Tussen Twin Film en Park
Junior bestaat een belangrijk
verschil: Park Junior wordt
gesubsidieerd en Twin Film niet.
Volgens Harry Peters van Park
Junior is die subsidie nodig om
de 'kunstzinnige' kinderfilm in
de bioscoop te krijgen. Dick de
Jonge van Twin Film denkt daar
anders over. Door een film met
minstens tien kopieën in roula
tie te laten gaan én films aan te
bieden voor educatieve doelein
den kun je het zonder subsidie
redden. Tevens biedt Twin Film
meer films aan als 'familie
films', omdat je dan een groter
publiek bereikt. Dick de Jonge
vindt een goede kinderfilm ook
een fijne film voor volwassenen,
omdat die meerdere lagen bevat
waar iedere leeftijdsgroep her
kenning in kan vinden. Harry