o
h
X
J
H
O
Q.
III
Ate de Jong
"Jeroen kwam met idee het
boek te verfilmen. We
vonden het thema -
bestaat toeval? - belangrijk
en de invloed die het toe
val heeft op het leven van
mensen. Dat is uitgewerkt
in een verhaal rond een
driehoeksverhouding en
een mysterieuze vader
zoon relatie."
"We zijn niet begonnen met
het idee: laten we een
ambitieus project maken.
Maar op basis van het sce
nario ga je kijken naar de
production value, hoe kun je het
zo mooi mogelijk brengen.
Bijvoorbeeld zoveel mogelijk op
locatie filmen. Dat betekende
dat de film niet goedkoop zou
worden. Het moest dus een
internationale film worden en
toen hebben we er blind voor
gekozen om met internationale
acteurs te werken."
"Het geld was natuurlijk een
ontzettend obstakel. Maar
uiteindelijk is dat door die CV-
regeling helemaal goed gegaan."
"Dat was omdat de bank het
geld vasthield. Ze was daartoe
gerechtigd, omdat ze de CV nu
eenmaal goed moet beheren.
Maar voor de pre production
moesten we geld lenen. Men
wilde zelfs dat we ons eigen huis
als onderpand zouden geven.
Toen hebben we echt op het
punt gestaan om ermee op te
houden."
"Ze vonden het te lang, niet
spannend en niet commercieel
genoeg. Dat zijn zaken waar ze
zich anders niet druk om
maken, maar deze keer wel."
Een internationale film had
ook in een andere wereld
stad kunnen spelen. Het is
toch eigenaardig dat het
beste DNA juist in
Nederland te vinden is?
"Daar hebben we helemaal niet
aan gedacht. We wilden trouw
blijven aan het boek. Het is toch
ergens een oer-Hollands verhaal.
Onno komt uit een gere
formeerd, antirevolutionair
milieu. Dat vind je elders niet."
"Cuba kwamen we niet in. Die
scènes hebben we in Spanje en
Florida gefilmd. We waren in
Jeruzalem letterlijk een paar
dagen voordat de onlusten uit
braken. De buitenscènes hebben
we op de Tempelberg gedraaid.
Maar het interieur van de
moskee hebben we helemaal
nagemaakt, voor een deel in de
studio, voor een deel op de com
puter. Ook de hemel is in
miniatuur nagebouwd.
"Het festival heeft geen interna
tionale allure. Ze hebben geen
goede zalen, geen goed geluid,
geen goede omgeving. Met zo'n
dure film moet je daar rekening
mee houden. Maar in de grond
van mijn hart vind ik dat de
film daar in première had
moeten gaan."
"Als ze de film hadden
gewild, hadden we hem
daar graag vertoond.
Rotterdam is absoluut een
internationaal zeer geres
pecteerd festival. Maar wij
konden daar niet op
wachten."
"Ik kom uit Zeeuws
Vlaanderen, uit het dorpje
Aardenburg, een dorpje
met 1500 inwoners. In
Oostburg, tien kilometer
verderop, was één
bioscoop, het Ledeltheater.
Ik kom uit een streng
religieuze omgeving, dus ik
ging nooit naar de bioscoop.
Maar op mijn zestiende mocht
ik één keer naar de film, en wel
naar "Het wonder der liefde"
van Oswald Kolle. Dat was een
soort seksuele voorlichtings
film."
"Dat was een verantwoorde
voorlichtingsfilm."
"Ik zag natuurlijk veel films op
TV. Ik was vooral onder de
indruk van "Paths of Glory" van
Stanley Kubrick."
"Ja, absoluut. Ik heb acht jaar in
Hollywood gewoond en dan krijg
je daarmee te maken. In
Amerika denken acteurs vooral
aan hun carrière, terwijl ze zich
in Europa meer in dienst willen
stellen van de film. En als je een
beetje dure film maakt word je
haast verplicht Brad Pitt te
nemen. Stephen Fry is bekend,
maar vanuit commercieel oog
punt zijn er natuurlijk acteurs
die meer name value hebben."
"Cher vind ik schitterend. Dat is
zo'n fenomeen, met zo'n rare
uitstraling en uitdossing. Ik zou
zelf nooit zo willen zijn, maar ik
zou zo aan haar voeten vallen."
Wat zag u in het boek
van Harry Mulisch?
Wat voor soort film
wilde u maken?
Wat was het moeilijkste om
voor elkaar te krijgen?
Maar pas twee maanden
voor het draaien sloten jul
lie een contract af met
Stephen Fry.
Het Filmfonds wees het sce
nario twee keer af.
Waarom?
Ate de Jong is, samen met Jeroen
Krabbé en Edwin de Vries, produ
cent van "The Discovery of
Heaven" een Nederlandse film die
niet op het Nederlands Film
Festival te zien was.
Het boek bracht u helemaal
naar Cuba, Jeruzalem en
zelfs in de hemel.
De film draaide niet op het
Nederlands Film Festival.
En Rotterdam?
Wat was uw allereerste
bioscoopervaring?
En daar mocht u wel heen?
En toen besloot u naar de
filmacademie te gaan.
Fantaseert u wel eens over
filmsterren?
Zijn er sterren die u veraf
goodt?
3 8