spotlight
-
Op het dieptepunt in de bioscoopcon
junctuur koos Geert Hollemans ervoor
in een nieuw theater te investeren.
Hollywood staat nu tien jaar aan het
Marktplein van het Oost-Groningse
handelsstadje Winschoten en trok
vorig jaar 90.000 bezoekers.
Je bent een geboren bioscoop
mens.
"Dat kun je wel stellen. Vanaf een jaar
of acht moest ik meehelpen in de bios
coop. Ik kreeg in de pauze een doos ijs
mee, choco's, die kostten toen een
kwartje. Dat was geen succes.
Als ik riep:"Ijs!", gebeurde er niets.
Ik verkocht niet één ijsje. Ik bedacht
toen een andere aanpak. Ik had een
vriendje en die gaf ik een kwartje.
En als ik dan in de pauze "Ijs!" riep,
schreeuwde hij:"Ja!" Daarna volgden
vanzelf de andere ijsliefhebbers."
Jouw grootvader is de bioscoop
dynastie begonnen.
"Ja, in 1916 bouwde hij de Scala aan
de Langestraat in Winschoten, een
bioscoop in Tuschinski-stijl."
Was jouw grootvader de Abraham
Tuschinki van Winschoten?
"Hij is wel van dezelfde gedachte
uitgegaan: als je iets doet dan moet je
het ook goed doen.
Waarom is men aan die prachtige
gevel gaan prutsen?
"Op een bepaald moment voel je de
noodzaak om de gevel te veranderen,
om te laten zien dat je modern bent, dat
je aangepast bent aan de tijd. Je moet
buiten laten zien, dat je binnen aan de
gang bent, dat is mijn gevelfilosofie."
Die magie van film, beleef je die zelf
nog wel eens?
"Als ik nu wil genieten van een film, dan
moet ik echt alle deuren op slot doen,
de telefoonstekkers eruit en dan ga ik
in mijn uppie in de zaal zitten.
Anders krijg je er de kans niet voor."
Weet je eigenlijk wat er in je bios
coop draait?
"Ik heb ze niet allemaal gezien. Maar ik
ben heel goed in staat om een film te
verkopen. Als je een film kent, dan ga je
je een oordeel vormen en zou je de nei
ging kunnen krijgen hem af te raden."
De programmatie laat je nu aan
Ron Sterk (Minerva) over.
"Ik heb het tweeëntwintig jaar zelf
gedaan. Ik vind dat ik mij meer moet
bezighouden met het spanningsveld tus
sen de bioscoop en de bezoeker."
Wat is dan de kunst van het bios
coopexploitantenvak?
'Dat kan ik in één woord zeggen:
marketing. Ik heb een keer het traject
geanalyseerd, vanaf het moment dat
iemand belt om te informeren welke
films we draaien totdat hij de bioscoop
weer verlaat. En ik heb ontdekt dat
in dat traject 70 marketingmomenten
liggen."
Wat zijn dat voor punten?
"Bijvoorbeeld, dat je de bioscoop snel
kunt vinden en dat je gemakkelijk kunt
parkeren. En dat er iemand bij de zaal
deur staat die even zegt: "Komt u voor
die film,goede keuze. Prettige avond!"
En een tissue uitdeelt om de tra
nen te deppen.
"Ja, bijvoorbeeld. Als je in dat contact
van vijf seconden even persoonlijke
aandacht kunt geven, dan hebben onze
bezoekers gelijk het gevoel dat ze als
gast worden behandeld. En dat is
belangrijk."
Wie zijn jouw doelgroepen?
"Dat hangt af van de film. Je moet
verschillende lijntjes uitzetten om je
doelgroepen te bereiken.
Met de bibliotheken in de omgeving
heb ik zo'n lijntje. Als we een boekver-
filming hebben, dan hangen zij voor mij
posters op. We hebben straks met
Coca-Cola en Albert Heijn een 2 voor 1
actie, waarbij we ons specifiek richten
op gezinnen."
En met de plattelandsvrouwen
heb je goede relaties.
"Dat is een dankbare groep. Als die
tevreden Hollywood verlaat, dan weet ik
dat ze met dikke verhalen thuis komen
voor hun man: "Most oak es en keer
mietgoan Jan, dan goan wi soamen naar
de bioscoop!"
Hollywood staat er nu tien jaar,
groot feest?
"We hebben twee jaar geleden een
groot feest gehad met alle zakelijke rela
ties en bobo's uit de bioscoopwereld.
Nu richten we ons op onze klanten.
Die mogen voor twee euro naar de film.
En met het personeel gaan we een
dagje uit."
38 - HOLLAND FILM NIEUWS