Directeur Nederlands Film Festival
"Shooting Star"
Boonekamp
Na jarenlang over de schouder van haar voorgangers
meegekeken te hebben, is Doreen Boonekamp sinds 1 januari
van dit jaar zelf de aanvoerder van het Nederlands Film
Festival (NFF).
"Een festival is geslaagd
wanneer het publiek en de
industrie zich er thuis voelen.
"Je kunt niet vanuitje
torenkamertje bedenken wat
goed is voor de wereld.
13
Door Sandra van Noord
Michiel Berkel hield het na twee
festivals als directeur voor gezien.
En daarmee was dan eindelijk de
weg open voor Doreen
Boonekamp, die al sinds 1990 actief
is bij het filmfestival, en al geruime
tijd als producent naast de directeur
de organisatorische en zakelijke
motor van het festival was. Het
heeft het bestuur dit keer niet veel
moeite gekost om een goede ver
vanger voor Berkel te vinden;
iemand met zoveel ervaring als
zij kon dit keer niet gepasseerd
worden.
Ervaring
In 1990 begon Doreen Boonekamp
als vrijwilliger met niet de minste
opdracht voor iemand met zo'n sta
tus: ze deed een publieksonderzoek
en schreef het bijbehorende rap
port. De toon was gezet, hier was
een ambitieuze dame aan het werk.
In 1991 had ze een stageplaats bij
het festival, waarna ze in 1992 in
dienst trad bij de Nederlandse
Filmdagen. Het eerste jaar heette
haar functie productieassistent, het
jaar daarna productieleider en vanaf
1994 producent. In 2001 werd een
nieuwe functie gecreëerd van
adjunct-directeur en sinds 1 januari
van dit jaar mag ze het adjunct weg
laten.
Industrie horen
In haar eerste dagen als directeur
ging zij in gesprek met alle betrok
kenen van het festival, zowel intern
als extern. Ze legde haar oor te
luister bij de film- en televisie
industrie, om te horen wat hun
wensen en kritiekpunten waren.
"We zijn een platformfestival, dus
moet je luisteren naar wat de
industrie wil. Je kunt niet vanuit je
torenkamertje bedenken wat goed
is voor de wereld." Uit deze gesprek
ken is onder andere het idee voor
een kleiner competitieprogramma
naar voren gekomen.
Selectie Kalverencompetitie
Een van de belangrijkste veranderin
gen in de programmering van dit
Doreen Boonekamp
jaar is dat uiteindelijk niet alle films
van het jaaroverzicht meedingen
naar een Gouden Kalf. Een pre-jury
maakt een voorselectie uit het hele
aanbod, zodat er een apart competi
tieprogramma overblijft. Dit is over
zichtelijker voor het publiek en
beter behapbaar voor de jury.
Daarnaast blijft het jaaroverzicht,
het uitgangspunt van het festival,
intact om een breed overzicht van
de jaarproductie te vertonen.
Voor dit jaar rekent ze weer op een
goed festival. Er zijn weer genoeg
mooie films gemaakt, en er worden
veel leuke gasten verwacht, zoals de
jonge talenten die in het hoofdpro-
gramma De nieuwe acteurs worden
geëerd. Boonekamp: "Een festival is
geslaagd wanneer het publiek en de
industrie zich er thuis voelen."
HOLLAND FILM NIEUWS