"Er zijn distributeurs die direct meewerken, maar er zijn ook anderen die niet van zich laten horen. Ik snap daar werkelijk niks van als ik vervolgens zie dat er wel videotheekhouders worden neergezet op belangrijke plaatsen. Dan begrijp je echt niks van relatiemarketing. Daar erger ik mij ernstig aan. "Ik hoop wel dat de majors zich binnen de NVF weer actief gaan opstellen. Het is een belangenvereniging en als je zo'n groot deel van de markt vertegenwoordigt heb je een grote verantwoordelijkheid. 17 Shell en Scooby-Doo van Warner Bros. Wel moet ik zeggen dat ik het opvallend vind dat studio's tijdens Cinema Expo spreken over ground- breaking marketing, maar dat men blijkbaar nog niet weet hoe relatie- marketing werkt. Zo wilde ik voor het management van Shell, Free Record Shop, de VW's en de Postkantoren graag enkele kaarten voor de screenings hebben om ze entertainment te laten proeven. Er zijn distributeurs die daar direct aan meewerken, maar er zijn ook anderen die niet van zich laten horen. Ik snap daar werkelijk niks van als ik vervolgens zie dat er wel videotheekhouders worden neer gezet op belangrijke plaatsen. Dan begrijp je echt niks van relatiemar keting. Daar erger ik mij ernstig aan." Waar gaat de NVB zich naast de Nationale Bioscoopbon op marke tinggebied op toeleggen? "De bioscoop is een uniek medium. De ervaring van het witte doek kun je alleen maar krijgen door voor dat witte doek te zitten. Momenteel bekijken we met welke alternatieve media we de boodschap van 'Het avondje uit' kunnen overbrengen. Dan moet je eerst ook goed bepa len wat dat avondje uit dan precies is en hoe je dat concept wilt com municeren." Van welke andere NVB-functies ben jij je in de afgelopen periode bewust geworden? "Het is duidelijk dat er een informa tiecentrum zal komen. Daar kun je alles instoppen wat je maar wilt. De vraag is echter wat de achterban wil. Daar wordt momenteel onderzoek naar gedaan. We zijn al wel in gesprek met bedrijven die zoiets voor ons kunnen vormge ven. Het moet uiteindelijk een systeem zijn dat op Internet is gebaseerd. Het wordt deels toe gankelijk voor iedereen. Andere delen worden alleen opengesteld voor leden op basis van inlogcodes. Informatie die op deze manier beschikbaar gesteld kan worden varieert van algemene informatie over de NVB tot blokken nieuws, informatie over opleidingen, cursus sen, themabijeenkomsten en de mogelijkheid je hiervoor online in te schrijven. Daarnaast kan het informatiecentrum toegevoegde waarde leveren door informatie aan te bieden over technologische ont wikkelingen zoals digitale cinema, onderzoek en statistiek, de CAO en regelingen met Buma/Stemra en Sena.Wat te denken van het online bestellen van bioscoopbonnen? Spelen er nog andere aandachts punten? "Recentelijk is de wet Verbetering Poortwachter in werking getreden. Dat betekent verandering op het gebied van Arbo en reïntegratie in bedrijven.Wij bekijken momenteel of er een raamcontract op te stellen is zodat leden daar hun voordeel mee kunnen doen. Daarnaast is er een cursusaanbod, samengevat in een heldere brochure. Er komt nog wel een ronde om te bezien of men, met name het niet-technische cursusaanbod wel waardevol vindt. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 17