weVe got mail - ingekomen post
AGENDA
Op naar de digitale bioscoop!
Regelmatig duiken er artikelen op
over de digitale revolutie van het
bioscoopbedrijf. Een revolutie waar
niet aan te ontkomen valt. Het valt
mij daarbij op dat de opmars van
digitale cinema afhankelijk wordt
gesteld van de bereidheid
van de exploitanten om hierin te
investeren.
Iedereen die een beetje op de hoog
te is van de filmgeschiedenis weet
dat het medium altijd gepaard is
gegaan met investeringen, zowel van
de zijde van de verhuurder als de
exploitant. Moest de exploitant de te
vertonen films in de beginperiode
zelf kopen, al heel snel veranderde
dit in een verhuursysteem.
De techniek heeft nooit stilgestaan.
Steeds zijn er verbeteringen aan
gebracht, gepaard gaand met soms
grote investeringen. Een van de
grootste veranderingen in de
bioscoop was de omschakeling naar
de geluidsfilm. Bioscopen waren een
week of langer gesloten om deze
omschakeling mogelijk te maken. In
de jaren zestig ontstond magnetisch
geluid. Via vier geluidssporen op de
35mm film was stereo met effectka
nalen een feit. Begin jaren tachtig
onderging het geluidsspoor grote
veranderingen door de komst van
Dolby Surround om opgevolgd te
worden door het digitale geluids
spoor.
Na de audio- en videowereld nu de
bioscoopwereld nog: van analoog
naar digitaal. Grote voordelen voor
zowel verhuurder als exploitant zijn
te behalen. Het bioscoopbedrijf
moet deze uitdaging aangaan.
Digitale filmdistributie en vertoning
brengt deze flexibiliteit. Zowel in het
vertonen van de nieuwste, steeds
sneller wisselende hoofdfilms als het
vertonen van de dagelijkse wisselen
de reclameblokken. Een adverteerder
is er uiteindelijk mee gebaat zijn
reclamefilms in te kunnen zetten op
die dagen waarop het bioscoopbe
zoek het hoogst is.
Dus exploitanten, houd de toekomst
van uw branche niet tegen: op naar
de digitale bioscoop!
J.H.J. Kunkels
Royal/Royaline Theaters Roemond.
Goed geluid
Dat geluidsapparatuur goed afgere
geld dient te staan (al dan niet vol
gens de Dolby norm) is duidelijk.
Toch niet het geval. Volgens het
betoog van Ad Roest (HFN van juni)
schijnt de schuld voornamelijk bij
filmmakers en bij de afregeling in de
verschillende theaters te liggen. Ik
ben echter van mening dat proble
men vaker veroorzaakt worden door
de akoestiek van de ruimte waarin
de film vertoond wordt en de plaats
waar de bezoeker zich bevindt in
diezelfde ruimte. Aangezien bij de
afregeling meestal gebruik wordt
gemaakt van een richtmicrofoon zal
er altijd alleen op de plaats waar
deze zich bevond tijdens de afstel
ling, het geluid tijdens de vertoning
het beste klinken. Ook zijn de posi
ties van de luidsprekers van groot
belang. Zo dienen de surroundspea-
kers dusdanig te worden geplaatst
dat deze het geluid van opzij en
'over' de bezoekers heen produce
ren. Of het geluid te hard staat of te
zacht) is meestal onderhevig aan de
subjectiviteit. Het blijft altijd moeilijk
om de bezoeker te overtuigen van
het feit dat een explosie, een over
vliegend vliegtuig of andere geluids
effecten die de pijngrens van het
gehoor in de werkelijkheid benade
ren, met de hedendaagse digitale
technieken dusdanig kunnen wor
den nagebootst dat er afbreuk wordt
gedaan aan de wens van de regisseur
zodra dit te zacht wordt weergege
ven. Indien er bij de afregeling reke
ning wordt gehouden met deze
wens, zal dit ten koste gaan van de
verstaanbaarheid van de dialogen
zodra het volume te laag staat. Wat
het ideale volume is, blijkt bij iedere
film verschillend. Het is de taak van
de operateur om dit bij iedere eerste
vertoning te bepalen.
Martin Zuidervliet
Operateur Metropole Theater te
Den Haag
08/10/02 - 19/10/02
Internationaal Film Festival van
Vlaanderen in Gent
12/10/02 - 13/10/02
14e Internationale Filmbeurs, Roda JC
Stadion in Heerlen/Kerkrade
13/10/02 - 20/10/02
Cinekid; film-,TV- en nieuwe mediafesti-
val in Amsterdam
13/10/02 - 27/10/02
Cinekid op locatie (meer dan 33 steden)
16/10/02
Bio-Golfdag in Nijmegen
26/10/02 - 27/10/02
70mm Filmweekend in Theater aan de
Parade in Den Bosch
27/10/02
Film Collectors Fair in Theater aan de
Parade in Den Bosch
13/11/02 - 17/11/02
Holland Animation Film Festival in
Utrecht
14/11/02
Bio-Kunstgala in Passenger Terminal
Amsterdam
15/11/02
Feestelijke première Pietje Bell in
Tuschinski Amsterdam in het kader van
75 jaar Bio-Kinderrevalidatie
21/11/02 - 01/12/02
International Documentary Festival
Amsterdam
14 - HOLLAND FILM NIEUWS