Zonder marketing geen succes!
Onderzoek naar marketing van Nederlandse speelfilms
onderzoek
Marketing van speelfilms is gecompliceerder dan marketing
van andere producten. Uit onderzoek blijkt dat de marketing
van Nederlandse films nog vaak onvoldoende is. Dat marke
ting een voorwaarde voor hoge recettes is, lijkt een goede
motivatie om dit te verbeteren.
Door Dirk Gerritsen
Dirk Gerritsen
Het bezoek aan Nederlandse films
in de bioscoop valt vaak tegen.
Ondanks subsidies, belastingvoorde
len en de inzet van verschillende
instanties is het marktaandeel van
de nationale film één van de laagste
van Europa. De filmwereld buigt
zich al jarenlang het hoofd over hoe
men het publiek naar de
Nederlandse film krijgt. Marketing
kan daarbij een grote rol spelen.
Attention economy
In de moderne attention economy
gaat het al lang niet meer alleen om
het product. De consument kan
meestal kiezen uit meerdere uitste
kende producten. Hoe deze onder
zijn aandacht worden gebracht is
dan de bepalende factor. Dat geldt
ook voor speelfilms. Er komen per
jaar bijna 250 films uit in de bios
coop, maar de Nederlander bezoekt
er gemiddeld maar 1,5.
Als een film het bezoekersaantal wil
behalen dat het verdient, dan is
marketing onontbeerlijk.
Erasmus Universiteit
Maar wat houdt marketing van een
speelfilm precies in? En hoe is het
gesteld met de marketing van
Nederlandse films? Dit zijn de vra
gen waar de analyse van het pro
bleem vaak stokt. Om hier een ant
woord op te geven is een onder
zoek opgezet vanuit de Erasmus
Universiteit Rotterdam, in samen
werking met de NFC en het
Nederlands Fonds voor de Film.
Complicaties
De marketing van een speelfilm
blijkt gecompliceerder dan de mar
keting van veel andere producten:
het moet in een korte tijd op de
markt gezet worden. Elke film is tel
kens weer een nieuw product en er
kan meestal geen gebruik gemaakt
worden van een merk. Maar het is
ook nog een ervaringsgoed: de con
sument kan het product pas
waarderen nadat hij het ervaren
heeft, terwijl van tevoren betaald
moet worden. Hoe verkoop je iets
als men niet weet wat men krijgt?
Marketing
Deze complicaties, samen met de
hevige concurrentie op de bios-
coopfilmmarkt, hebben consequen
ties voor het marketingbeleid van
speelfilms. Een weloverwogen posi
tionering, een exacte doelgroepbe-
paling en hoge reclame-uitgaven
zijn onontbeerlijk bij hevige concur
rentie. Inzet van televisie en het
Internet zijn van groot belang voor
het laten 'proeven' van het erva
ringsproduct film. Het testen van
het product op de doelgroep,
onderbouwde schattingen van de
vraag en het beperken van percei-
ved risk. zijn de beginselen van de
marketing van nieuwe producten.
Als een film het bezoekersaantal
wil behalen dat het verdient,
dan is marketing onontbeerlijk.
Het gemis van een merk, tenslotte,
kan opgevangen worden door mar
ketingbeleid op te zetten voor crea
tie van Nederlandse sterren.
Marketing Balanced
Scorecard
De inzichten in de marketing van
23
HOLLAND FILM NIEUWS