'Gaan we wel of gaan we niet?'
publiciteit
De trailer als reclamemiddel
In de bioscoopwereld is iedereen gebaat bij goede trailers.
Filmmaker en distributeur willen reclame maken voor hun
film, de exploitant laat zijn komend aanbod zien en de
bezoeker kan beslissen wat hij wil gaan zien... en wat niet.
Bij maar weinig mensen is bekend hoe een trailer tot stand
komt. En hoe zit het met de kosten? Holland Film Nieuws
sprak met de makers van Pietje Bell en Swingers over het tot
stand komen van hun trailers.
Door Frank de Neeve
ledere caissière kent de vraag 'Hoe
laat begint de hoofdfilm?'.Wat men
dan meestal bedoelt is: is er nog tijd
voor koffie tijdens 'de voorfilmpjes'.
Toch worden trailers, die een voor
proefje geven van verwachte speel
films, door de bezoeker over het
algemeen goed gewaardeerd.
Eigenlijk is een trailer natuurlijk
gewoon een commercial: in hooguit
een paar minuten probeert de
maker je voor zijn film te interesse
ren. Anders dan bij tv-commercials
of bioscoopreclame, wordt echter
precies het juiste publiek bereikt.
Want we mogen gemiddeld met z'n
allen dan wel anderhalve keer per
jaar naar de film gaan, de harde
kern van de bioscoopbezoekers zijn
die hards.
Geraakt door muziek
Dave Schram was met zijn bedrijf
Shooting Star producent van de film
Pietje Bell, waarvan het vervolg al
op stapel staat. Volgens hem zijn er
drie partijen verantwoordelijk voor
een trailer: regisseur, producent en
distributeur.'Er wordt altijd over
legd wat we met de trailer over wil
len brengen en wie we voor de film
willen interesseren. In dit geval ging
het om een familiefilm, die ook
geschikt is voor jonge kinderen,'
aldus Schram. Hij herinnert zich
echter ook de Belgisch/Nederlandse
co-productie Daens, waar Shooting
Star indertijd distributeur van was.
'In die film zaten voornamelijk
Belgische acteurs, maar wat wij
vooral niet wilden communiceren,
was dat het een typisch Belgische
film was. Daarom hebben we
destijds gekozen voor een trailer
zonder tekst, waarbij je juist geraakt
werd door de imposante muziek.'
Regisseur en producent van de
nieuwe film Swingers, Stefan
Brenninkmeijer, benadrukt dat de
trailer vaak een ondergeschoven
kindje is.'Er is meestal geen geld
voor gereserveerd. Daarnaast moet
de trailer vaak al af zijn, als de film
nog in productie is.' Bij de montage
van zijn film hield Brenninkmeijer
daar al rekening mee.'Soms kwam
ik iets tegen waarvan ik dacht: hé,
dat is leuk voor de trailer.'
Het verschil tussen Amerikaanse en
Nederlandse trailers zit 'm vooral in
de manier van communiceren.
Pietje Bell: ook voor jonge kinderen.
28
HOLLAND FILM NIEUWS