column fax aan en dat scheelde behoor lijk in de vervangingskosten. De relatie tussen de booker en de exploitant kan het best omschre ven worden als sadomaso chistisch. De hele week zijn het gezworen kameraden die vooral de concurrentie over de kling jagen, maar op maandagochtend kunnen zij eikaars bloed wel drin ken. Het toverwoord heet prolon gatie. De kern van het bestaan. De pijn van het zijn. De essentie van het leven. Wee de exploitant die in het 'dubachloze' tijdperk een faxje met de cijfers durfde te stu ren met daarop reeds fors onder streept:'geen prolongatie.' Deze boude oorlogsverklaring kostte hem een woedende telefoon om negen uur 's ochtends waarbij de arme exploitant - koud in bed na het opruimen van het buffet - flink de mantel werd uitgeveegd. Paul Visser durfde voor zon gesprek nog wel eens het jonge grut op de booking ten kantore uit te nodigen voor een portie realistisch onderwijs in prolonge ren. Hij werd nog woedender toen de exploitant in kwestie nog voor het eerste scheldwoord de handdoek in de ring gooide en akkoord ging met een extra week, daar ging zijn les in hard- selling. Vaak ook ging de exploitant 'op de speaker' zodat het hele kan toor kon meegenieten van de ver bale oorlog die een keur aan nieuw scheldwoorden-vocabulari- um opleverde. Het jaar kent vele hoogtepunten: zo is er de maandag na Carnaval in het zuiden des lands. Onze grote vriend Harm uit Weert, die op deze bewuste ochtend nauwe lijks zijn eigen naam nog kent, laat staan de films die hij draait, staat erop om de onderhandelin gen persoonlijk te leiden...veel meer dan wat amechtig gereutel is er aan de andere kant van de lijn niet te horen. Toch interpre teerden wij het paniekerig gepiep als een volmondig 'ja' waarop Harm de rest van de week na het uitzweten van de kater de zaken bij alle kantoren grondig moest rechtzetten. Als de booker op een ochtend met jasje en dasje verscheen wisten we: op audiëntie bij Snip en Snap (Fred en Jac. van Pathé). Maar daar werd je af en toe wel heel erg snel uitgekleed. Fred had op kantoor een prikbord met daarop alle grote premières tot het eind van het jaar. Je kon naar dat bord turen tot je de letters zag dansen maar mijn eigen films zag ik er nooit tussen staan. Ik verdenk ze ervan dat ze voor elk bezoek het bord prepareerden teneinde in de psychologische oorlog de eerste slag te winnen. Een meester trouwens in psycho logische oorlogsvoering is Peter van Jogchem's. Hij hanteert al jaren met veel succes de drie- stap-methode. Op zondagavond wordt de aanval ingezet:'niet zo best maar euh.. we doen ons best' Maandagochtend heel vroeg zet hij zijn beste grafstem op en meldt dat Jogchem's in conclaaf gaat teneinde 'een poging te ondernemen om de boel te red den'. De hele ochtend laat Peter niets meer van zich horen en ter wijl de zweetplekken in je frisse maandaghemd langzaam richting navel uitdijen meldt hij zich prompt om 13 uur met een finale 'coup de grace': de eerste twee steden prolongeren en dan wordt het kleine sprankeitje hoop finaal de bodem ingeslagen als Peter als een volleerde ANWB-filelezer achttien steden opsomt waar je film er uit ligt... In de zomer ging ik nog wel eens met mijn bookers de provincie in om de 'stoelen te tellen'. De ste den werden geselecteerd op basis van de loopafstand van de terras sen ten opzichte van de ligging van de bioscoop. Maar toen ik ooit eens een net verzonden trai ler van mijn topfilm in mooie stroken verknipt als decoratiema teriaal in de fotokast zag hangen ben ik er acuut mee gestopt. Je krijgt het zo snel aan je hart, tegenwoordig.... Dirk van de Cinema 1 6 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 16