Bowie gebeamd techniek De toekomst van live-concerten of een flauwe gimmick? David Bowie liet zich begin september van zijn meest vooruit strevende kant zien, door het per satelliet overstralen van de presentatie van zijn nieuwe CD Reality naar een groot aantal bioscopen en poppodia in de wereld. Holland Film Nieuws was erbij in de Amsterdamse club De Melkweg. Door Frank de Neeve Sommigen zullen aanvankelijk even met hun ogen geknipperd hebben: Hè, David Bowie in de Melkweg? Toch is het niet zo vreemd dat megasterren als Bowie steeds vaker ook in kleine clubs en bioscopen te zien zijn, onder andere Korn en Destiny's Child gingen hem al voor. Muziek is natuurlijk big business, maar de sterren willen toch feeling houden met hun fans, iets waar stadionconcerten door hun mas saliteit uitermate ongeschikt voor zijn. Satellietverbindingen en de goede kwaliteit van de moderne beamers doen de rest. De kaarten voor de Melkweg - kosten tien euro - waren binnen een uur uitverkocht. Poptempel Aanvankelijk heerst er onder de aanwezigen in de Melkweg net zoveel gevoel van 'erbij zijn', als wanneer er een eerder opgenomen concert via een MTV-uitzending te zien zou zijn. Doordat je in een pop tempel bent, hebt moeten betalen, en door het feit dat er geklapt wordt, lijkt het allemaal toch wat echter. Pas na de eerste paar num mers begint het publiek te beseffen, dat hun applaus helemaal niet door Bowie gehoord wordt. De geluids kwaliteit is top, maar dat mag ook wel met 5.1 DTS 96/24 digital sur- AN INTERACTIVE EUENING VUITH DAVID BOWIE PERFORMING SONGS FROM HIS NEW ALBUM REALITY miWDSJAU» V *f round sound. Ook het beeld van de beamer is goed, maar het kijken naar een scherm roept toch wel sterke associaties op met de scher men die naast het podium staan bij grote concerten. Na de CD-presentatie lijkt het of men plotseling overschakelt naar de BBC en zijn we beland in de talk show van Jonathan Ross. Hij begint met een gezellig babbeltje met Bowie, wat door de fans duidelijk wordt gewaardeerd. Vervolgens mag iemand in geselecteerde theaters een vraag stellen, waarna Bowie verzoeknummers gaat spelen. Zo herleeft de eeuwenoude interactie tussen artiest en publiek, maar nu in tweeëntwintig landen tegelijk. Bowie is nog wel zo vriendelijk om (retorisch) 'are you still out there in your cinemas?' te vragen. Intiem concert Door deze techniek kunnen meer mensen tegelijk genieten van een intiem concert, al is het op afstand. De ervaring bena dert aardig het gevoel alsof je er zelf bij bent. Ook de echte Bowie-fans zoals Cor (43) waren na afloop tevreden:'Ik zou Bowie natuurlijk het liefst live zien, maar dit was ook fan tastisch en een mooie kans om hem hier in Amsterdam te zien.' Toch is het jammer dat de gebeamde Bowie niet in een bioscoop als Pathé Arena te zien was, maar in een club. De Nederlandse bioscopen hebben hiermee een kans gemist om zich als eigentijdse uitgaanslocatie te profileren. Met dank aan Mick en Martha. SEPTEMBER 8TH 2003. TICKETS AVAILABLE NOW EIKOKIIM W KEN |WWW 1HHLI.su «HUM rfli*;fIiHl)<. 8. PAHK-GÏ1UMM fül KU'. II B0RGUHUSE1 SHUlimwyn folkHS w is SMDIfllïN FCH Kf is HU) —■■■winimirrniiii* wwimirrrmn [www.fhp.nu] Olli 24 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 24