Klassefilm kiest voor festival- vorm filmeducatie Klassefilm verandert dit schooljaar van opzet. Waren de schoolvoorstellingen voorheen versnipperd over een heel schooljaar gepland, nu vinden ze in iedere stad in een aan eengesloten periode plaats. Daarnaast is ook de rol van NFC Marketing veranderd. De fans van 's Nederlands meest suc cesvolle filmproject voor scholieren hebben echter niks te vre zen want Klassefilm blijft in hoofdlijnen hetzelfde: een onge ëvenaard filmeducatief project dat scholieren van zes tot en met achttien jaar kennis laat maken met de wonderlijke wereld van film. Door Jeroen Huijsdens In de nieuwe opzet blijven leerlin gen klassikaal naar de film gaan en opdrachten uit lesmappen gebrui- Kraak! Filminformatie voor scholen. ken om het medium film beter te leren begrijpen. Maar als de deelne mende bioscopen en filmtheaters er samen met het lokale Centra voor de Kunsten iets bijzonders van maken, dan zal ook de leerling die eerder mee deed aan Klassefilm merken dat er toch iets is veranderd. Met ingang van dit school jaar krijgt het project meer een festivalkarak ter. Het betekent dat de schoolvoorstellingen niet meer verspreid over het hele school jaar plaatsvinden, maar per stad geconcen treerd in een bepaalde periode. Daardoor krij gen scholen en Centra voor de Kunsten de ruimte om extra (film)activiteiten om de voorstellingen heen te plannen. Het project kan zo beter worden voorbereid en dat werkt verdieping van het project in de hand. Aanpassing In de beginjaren van Klassefilm was het nog mogelijk om alle voorstel lingen in een periode van zes weken te plannen. Het aantal deel nemende steden was op twee paar handen te tellen en het beschikbare aantal filmkopieën was voldoende om een werkbaar vertoningsschema in elkaar te zetten. Door de enorme groei van het project die vervolgens plaatsvond moesten de toenmalige organisatoren, waaronder NFC Marketing, overgaan tot grotere spreiding van de voorstellingen. Klassefilm groeide uit van 10.000 leerlingen in drie steden naar circa 185.000 leerlingen in 44 steden in 2003. Luisterend naar de wensen van de betrokkenen werd in de afgelopen periode bekeken of het terugkeren naar de oorspronkelijke opzet niet haalbaar was. Door voor stellingen in een aaneengesloten periode te plannen én daar waar mogelijk meer voorstellingen tegelij kertijd te laten plaatsvinden, wordt de werkdruk voor het bioscoopper soneel minder. Bovendien biedt de festivalopzet meer kansen om een bijzondere sfeer te creëren rondom de voorstellingen. Aankleding Om het festivalkarakter van Klassefilm te onderstrepen heeft 32 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 32