NVB: een voortvarende vereniging feature Het is alweer bijna twee jaar geleden dat de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) de eerste stappen zette rich ting verdere professionalise ring van de belangenvereni ging. Begin volgend jaar, als de NVB haar intrek neemt in een nieuw kantoor, belandt de vereniging in een volgen de fase van het proces. Hoe is het de NVB vergaan in de afgelopen periode? Een mooie vraag voor NVB directeur Wim Stolwerk. Door Jeroen Huijsdens Wim Stolwerk kan zijn enthousias me duidelijk niet onderdrukken als we samen het Amstelveense pand binnenlopen waar de NVB naar alle waarschijnlijkheid met ingang van volgend jaar gevestigd zal zijn. De NVB directeur wil graag alles laten zien. Als we door de ruimtes op de zesde etage van het gebouw lopen vertelt hij energiek wie waar komt te zitten en beschrijft hij gebarend hoe de NVB haar nieuwe onderko men gaat inrichten. Eenmaal aange komen op een plaats waar we op ons gemak de stand van zaken rond om de vereniging kunnen doorne men, keert de rust weer enigszins terug en legt Wim Stolwerk ont spannen uit waar de NVB zich nu mee bezighoudt. 'We zijn momen teel aan het evalueren wat we de afgelopen twee jaar hebben gedaan Wim Stolwerk bij de entree en zetten dat af tegen het beleids plan dat feitelijk de basis heeft gevormd voor het beleid dat we nu aan het uitvoeren zijn.' En...loopt het volgens plan? 'Je ziet dat we op een aantal terreinen voor lopen en dat andere elementen wat onderbelicht zijn gebleven. Een voorbeeld van iets dat we uitgebreid en grondig heb ben aangepakt is het kenniscen trum. In tegenstelling tot het beleidsplan, waarin werd gekozen voor een soort call centre, hebben we een website gemaakt (www.nvbinfocentrum.nl; red.) die leden ontzettend veel prakti sche informatie biedt. Informatie over zaken waar men dagelijks mee te maken heeft of kan krijgen. Het kenniscentrum zoals wij dat wilden oprichten is er nu dus en staat als een huis. Daar ben ik heel blij mee.' Dat is vast en zeker niet het enige. 'Nee, zeker niet. We hebben het bestaande administratieve systeem fors aangescherpt. We willen op elk willekeurig moment van de dag kunnen achterhalen wat de financi ële situatie van de vereniging is. Dat kan nu. Elke maand kunnen we gemakkelijk een heldere rapportage maken voor het bestuur. Dat was voorheen wel anders. Maar er is veel meer. Zo is er nu bijvoorbeeld een hele nieuwe cursus 'Service medewerker techniek'. Dat is een technische basiscursus voor bios cooppersoneel. Daarnaast zijn de cursusboeken voor operateurs in een nieuw en professioneel jasje HOLLAND FILM NIEUWS - 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 9