feature 'De klant betaalt nog altijd onze boterham. Je moet de film wel bewaken, maar die klant moet er nog wel plezier in beleven om naar de bioscoop te gaan.' 'Pas in 2010 zal er volle productiesnelheid zijn en in 2015-2018 zou de omwenteling voltooid kunnen zijn.' 8 lengd - dringen NATO en UNIC al langere tijd aan om genoemde busi- nessgesprekken te beginnen. DCI werd daarvoor echter niet door de studio's gemachtigd, maar ging wel Dit betekent dat het moeilijker wordt om te pirateren, aangezien je alle vier uit het theater zou moeten jatten om te kunnen pirateren vanuit de bron. Maar het wordt juist gemakkelijker door met de technische ontwikkeling, wat gestuurd werd vanuit het threat- model. Ook een bioscoopeigenaar is hierin een bedreiging, terwijl exploi tanten en de studio's tot dit moment partners in business zijn geweest', aldus Jan van Dommelen. Concurrenten Een van de redenen dat DCI in haar voortbestaan wordt bedreigd, is vol gens Van Dommelen dat de studio's niet gewend zijn samen te werken. 'De studio's zijn altijd eikaars concur renten geweest en hebben nooit in een samenwerkingsverband gewerkt. Volgens mij hebben ze daar nu last van. Daarnaast hebben ze ook grote angst voor de mededingingsregels in Amerika'Van Dommelen zou echter graag zien dat DCI zou blijven bestaan, aangezien de exploitanten hiermee één aanspreekpunt hebben. Dat de studio's indertijd Chuck Goldwater, een voormalig belangrijk exploitant, aan het hoofd van DCI hebben benoemd, ervaren zij dan ook als erg prettig. De nieuwste versie van de stan daarden bevat volgens Van Dommelen ook positieve aspecten. Zo is 2K als de minimale resolutiestandaard geac cepteerd, met een voorkeur voor 4K en is de eerder genoemde evene mentstructuur weer uit de stan daarden verdwenen. Een nieuwe manier om piraterij te bestrijden, is dat de film in delen binnenkomt, legt Van Dommelen uit:'Beeld, geluid, stu ring en coderingen, krijgen we vol gens deze versie in vier pakketten binnen, los van elkaar. In het theater moet je die delen weer samenvoegen. om welke taal dan ook aan het beeld toe te voegen. Je gebruikt gewoon een ander geluidspakketje.' Maar het systeem moet ook wel prak tisch en werkbaar blijven. Van Dommelen noemt als voorbeeld het aantal veiligheidssleutels dat is gecre ëerd.'Er is één sleutel per titel, één per filmverhuurder, één per theater en één per gebruiker, dus vier sleutels in totaal. Moet je je voorstellen, Metropolis Antwerpen, met z'n vieren twintig zalen, dat is een nachtmerrie!' Van Dommelen vreest ook een beetje ën over. 'De exploitanten kunnen de apparatuur niet betalen, omdat de liquiditeitspositie, ook van de grote buitenlandse concerns, niet riant is. Daarom denken wij dat er een partij tussen de exploitant en de distribu teur zal komen, die de apparatuur financiert.' Maar die partij was er toch al? Dat was Boeing, die grote plannen had, maar zijn geluk elders is gaan zoeken wegens gebrek aan beweging in de markt.'Ik ben blij dat je dat zegt,' begint Van Dommelen,'maar wij willen die middleman dan ook samen met de studio's zelf creëren. Dit kan bijvoorbeeld een consortium van banken zijn, waaraan de leveran ciers dan concurrerende aanbiedin gen kunnen doen. Want er moet natuurlijk ook technologische ver nieuwing blijven. Wanneer zal de roll out, waar al zo lang over gesproken wordt, dan beginnen? Van Dommelen denkt vanaf 2007. 'Aangezien er dan echter nog onvoldoende productieca paciteit en know-hoiv voor onder houd en installatie zal zijn, zal die aan vankelijk langzaam zijn. Pas in 2010 zal er volle productiesnelheid zijn en voor de bezoeker.'De klant betaalt nog altijd onze boterham. Je moet de film wel bewaken, maar die klant moet er nog wel plezier in beleven om naar de bioscoop te gaan. Het moet niet zo zijn, dat hij door een metaaldetector naar binnen gaat en in de zaal met infraroodcamera's wordt bespied.' Roll out Als ik vraag wanneer Jogchem's Theaters haar eerste digitale projector aanschaft, reageert Van Dommelen met een meewarig 'Daar hebben wij het geld helemaal niet voor.' Maar hoe ziet hij de roll out dan voor zich en wanneer zal die plaatsvinden? Daar heeft Van Dommelen duidelijke idee- in 2015-2018 zou de omwenteling voltooid kunnen zijn.' Maar het is nog helemaal niet gezegd dat Nederland, toch al geen koploper met betrekking tot digitale cinema, meteen bediend zal worden.'Het is misschien een goed idee om in de VS te beginnen, om wat praktijkkennis op te doen. En het zou ook zo kunnen zijn, dat als Europa aan de beurt is, de studio's eerst denken aan de grote moneyma- kers, zoals Engeland en Duitsland. Wij bij UNIC mogen daar geen rangorde in aannemen. Elk land is mij even lief,' aldus Van Dommelen. De UNIC/NATO brief is te lezen op: http ://www. mkpecom/articles - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 10