Geen record, wel een topjaar Wa Nationale Bioscoopbon Aan jaren van onafgebroken (sterke) groei kwam in 2003 een einde. Toch was het ons beste jaar tot nu toe. Hoe kan dat? Waar ging het minder? Waar ging het goed? Hoe nu verder? Alle vragen worden in dit artikel beantwoord. 19 Door Frank Smit In 2003 hebben we praktisch dezelf de omzet behaald als in 2002. Dat is dus een stabilisatie. Het beeld per marktsegment fluctueert daarbij sterk; van dalende markten tot groei segmenten. Van dit marktbeeld moe ten we leren om in 2004 weer een stap vooruit te zetten. Beste jaar tot nu toe De groei in de omzet van bioscoop bonnen stagneerde, maar het aantal MaDiWoDo-bioscoopkaartjes verdub belde ruim. Ook dit product stimu leert het bioscoopbezoek. Dus alles bij elkaar hebben we ook in 2003 weer veel meer mensen naar de bioscoop getrok ken. Naar schatting ruim 3,2 miljoen! Waar ging het minder? Echt fout ging het nergens, maar de bioscopen en VW's hebben gezamenlijk wel minder goed gepresteerd. Overigens zijn de verschillen tussen indi viduele ondernemingen soms erg opvallend. Het teruglopend aantal post kantoren baart ons zorgen en heeft ons omzet gekost. Waar ging het goed? Free Record Shop zag de omzet met zo'n 70% toene men. In de week voor kerst was de bon zelfs het meest verkochte product van Free Record Shop. De business-to-business markt deed het ook goed. Zoals hierboven gemeld deden de MaDiWoDo-kaarten het fan tastisch. De bioscoopbonomzet steeg ondanks de verslechterde markt voor relatiegeschenken en premiums met 5,5%. Hoe nu verder? Wat alle verkooppunten betreft staat de zichtbaarheid van de bon centraal. Zien is kopen. Wij zullen daarom onder andere nieuw promotiemateri aal voor de bioscopen produceren, maar het moet wel prominent geplaatst worden om effect te heb ben. Daarnaast moet er keuze in cou- pures zijn en uiteraard voldoende voorraad. De acties bij Postkantoren en Free Record Shop hebben bewe zen dat zichtbaarheid op de balie van groot belang is. Het is moeilijk te realiseren, maar we gaan er verder aan werken. De VW's zullen we ook regelmatiger van nieuw promotiema teriaal voorzien. In de business-to-bus iness markt blijven we de bon via de vakbladen onder de aandacht bren gen. Wat media betreft zullen we het accent van televisie naar radio verleg gen. Maar we beginnen met een consumentenonderzoek. Op basis van de uitkomsten zullen wij ons beleid verder aanscherpen. De doelstelling is duidelijk: er moeten in 2004 nog meer mensen naar de bioscoop. Dus meer bioscoopbonnen en meer MaDiWoDo-kaartjes ver kopen. Zo simpel is het! Frank Smit is commercieel manager van de Nationale Bioscoopbon m Van»1 20.000 %luk\ nuj u óe:v tunï invullen. Mrrr info op www fcirmnnphon.infn De bil van 2003 in de nieuwe uitvoering is niet meer te gebruiken in de krokus-hetfst- en kerstvakantie. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 20