Wie is de baas in de
digitale bioscoop?
Exploitanten uiten kritiek op Hollywood
feature
Wederom zijn er hobbels op de weg naar digitale cinema.
Ditmaal hebben twee organisaties van bioscoopexploitanten
een brief gestuurd naar het Digital Cinema Initiative, de
digitale cinema organisatie van de verzamelde Hollywood
studio's. Hierin uitten zij kritiek op de gang van zaken met
betrekking tot de ontwikkeling van standaarden voor digitale
cinema. Holland Film Nieuws sprak met Jan van Dommelen,
voorzitter van het Europese UNIC, samen met haar
Amerikaanse evenknie NATO, opsteller van deze brief.
'De exploitanten kunnen de apparatuur niet betalen,
omdat de liquiditeitspositie, ook van de grote
buitenlandse concerns, niet riant is.'
HOLLAND FILM NIEUWS
Door Frank de Neeve
In de brief, die ook was gericht aan
SMPTE, het technisch comité dat de
digitale cinema standaarden voor de
studio's ontwikkelt, spreken Van
Dommelen en zijn Amerikaanse colle
ga John Fithian zich uit over de rich
ting waarin de ontwikkeling van de
standaarden gaat. Zij vinden dat bij
het ontwikkelen van veiligheidsstan-
daarden, de aandacht te veel gaat naar
het veiligstellen van zaken die betrek
king hebben op piraterij, ten koste
van aandacht voor de bedrijfsvoering
van exploitanten. De brief van meer
dan drie kantjes betoogt in opmerke
lijk sterke bewoordingen dat UNIC en
NATO - dat een externe expert
betaalt om de standaarden voor hen
te lezen en te interpreteren - zich tot
nu toe als gesprekspartner van DCI
uiterst coöperatief hebben opgesteld,
maar dat zij zich nu aan de zijlijn
gezet voelen.
De standaarden die door SMPTE's
DC28-comité worden ontwikkeld,
beperken zich niet, zoals sommigen
denken, tot louter technische zaken.
Sommige voorstellen hebben ook
betrekking op hoe de filmbusiness in
elkaar zit. In eerdere versies van de
standaarden werd al aan de relatie
studio - exploitant getornd. Zo was er
een voorstel voor een evene
mentstructuur, waarbij de studio's
ook het voorprogramma van een film
konden bepalen. Ook zijn er voorstel
len geweest die de exploitant zouden
sinds mei 2003 ook president van
UNIC, de Europese brancheorganisa
tie van bioscoopexploitanten uit vijf
tien landen, samen goed voor 26.000
schermen. Volgens Van Dommelen is
de brief positief bedoeld en zagen
ook de studio's in, dat het een signaal
is om samen tot een roll out te
komen. De crux van de kritiek zit er
volgens Van Dommelen in, dat tech
niek niet in de weg moet staan van de
bedrijfsvoering. De weg die momen
teel bewandeld wordt is volgens Van
Dommelen, dat men aan standaarden
werkt zonder businessgesprekken te
hebben. 'Je moet echter eerst met alle
betrokkenen overleggen wat je wilt,
voordat je in technische zin de
opdracht geeft om dat uit te werken.'
De exploitanten praten al lange tijd
met de studio's over de digitale toe
komst. Daarbij zijn vragen aan de orde
gekomen als hoe liggen de vertrou
wensrelaties, wie beheert de veilig-
beperken in het wisselen van een film
naar een andere zaal. De op 1 decem
ber jongstleden verschenen derde
versie van de standaarden, ging de
exploitanten echter een stap te ver en
werd aanleiding voor de brief.
Positief bedoeld
Jan van Dommelen is naast algemeen
directeur van Jogchem's Theaters,
heidsinstallaties in een theater en
wanneer zou de vertoning van een
film gestaakt moeten worden en het
scherm op zwart gaan? Als vragen als
deze niet goed beantwoord worden,
betogen de theatereigenaren, is ondui
delijk of zij nog wel baas in eigen
huis zijn. Aangezien het mandaat van
DCI binnenkort afloopt - en het is
nog maar de vraag of dat wordt ver-