Wie is de baas in de digitale bioscoop? Exploitanten uiten kritiek op Hollywood feature Wederom zijn er hobbels op de weg naar digitale cinema. Ditmaal hebben twee organisaties van bioscoopexploitanten een brief gestuurd naar het Digital Cinema Initiative, de digitale cinema organisatie van de verzamelde Hollywood studio's. Hierin uitten zij kritiek op de gang van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van standaarden voor digitale cinema. Holland Film Nieuws sprak met Jan van Dommelen, voorzitter van het Europese UNIC, samen met haar Amerikaanse evenknie NATO, opsteller van deze brief. 'De exploitanten kunnen de apparatuur niet betalen, omdat de liquiditeitspositie, ook van de grote buitenlandse concerns, niet riant is.' HOLLAND FILM NIEUWS Door Frank de Neeve In de brief, die ook was gericht aan SMPTE, het technisch comité dat de digitale cinema standaarden voor de studio's ontwikkelt, spreken Van Dommelen en zijn Amerikaanse colle ga John Fithian zich uit over de rich ting waarin de ontwikkeling van de standaarden gaat. Zij vinden dat bij het ontwikkelen van veiligheidsstan- daarden, de aandacht te veel gaat naar het veiligstellen van zaken die betrek king hebben op piraterij, ten koste van aandacht voor de bedrijfsvoering van exploitanten. De brief van meer dan drie kantjes betoogt in opmerke lijk sterke bewoordingen dat UNIC en NATO - dat een externe expert betaalt om de standaarden voor hen te lezen en te interpreteren - zich tot nu toe als gesprekspartner van DCI uiterst coöperatief hebben opgesteld, maar dat zij zich nu aan de zijlijn gezet voelen. De standaarden die door SMPTE's DC28-comité worden ontwikkeld, beperken zich niet, zoals sommigen denken, tot louter technische zaken. Sommige voorstellen hebben ook betrekking op hoe de filmbusiness in elkaar zit. In eerdere versies van de standaarden werd al aan de relatie studio - exploitant getornd. Zo was er een voorstel voor een evene mentstructuur, waarbij de studio's ook het voorprogramma van een film konden bepalen. Ook zijn er voorstel len geweest die de exploitant zouden sinds mei 2003 ook president van UNIC, de Europese brancheorganisa tie van bioscoopexploitanten uit vijf tien landen, samen goed voor 26.000 schermen. Volgens Van Dommelen is de brief positief bedoeld en zagen ook de studio's in, dat het een signaal is om samen tot een roll out te komen. De crux van de kritiek zit er volgens Van Dommelen in, dat tech niek niet in de weg moet staan van de bedrijfsvoering. De weg die momen teel bewandeld wordt is volgens Van Dommelen, dat men aan standaarden werkt zonder businessgesprekken te hebben. 'Je moet echter eerst met alle betrokkenen overleggen wat je wilt, voordat je in technische zin de opdracht geeft om dat uit te werken.' De exploitanten praten al lange tijd met de studio's over de digitale toe komst. Daarbij zijn vragen aan de orde gekomen als hoe liggen de vertrou wensrelaties, wie beheert de veilig- beperken in het wisselen van een film naar een andere zaal. De op 1 decem ber jongstleden verschenen derde versie van de standaarden, ging de exploitanten echter een stap te ver en werd aanleiding voor de brief. Positief bedoeld Jan van Dommelen is naast algemeen directeur van Jogchem's Theaters, heidsinstallaties in een theater en wanneer zou de vertoning van een film gestaakt moeten worden en het scherm op zwart gaan? Als vragen als deze niet goed beantwoord worden, betogen de theatereigenaren, is ondui delijk of zij nog wel baas in eigen huis zijn. Aangezien het mandaat van DCI binnenkort afloopt - en het is nog maar de vraag of dat wordt ver-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 7