MEDIA Salles techniek Clerck niet van overtuigd dat dit echt noodzakelijk is. Daar komt bij dat chipfabrikant Texas Instruments de 2K-chips gaat gebruiken om consu mentenproducten te maken - waardoor men er eindelijk wat mee kan verdienen - zodat ontwikkeling van een 4K-chip onwaarschijnlijk lijkt. De kwaliteit van het beeld heeft volgens De Clerck niet alleen met resolutie te maken maar ook met bij voorbeeld colour space. Speciale attractie Het vervolg van de cursus bood een keur aan sprekers, veelal het neusje van de zalm op hun gebied. Veel spre kers kenden elkaar, doordat ze elkaar regelmatig tegenkomen in de carrou sel van lezingen over digitale cinema die her en der worden gegeven. Een van de speciale attracties van de cursus was John Fithian, voorzitter van de Amerikaanse exploitantenorga nisatie NATO. Hij betoogde dat het voor exploitanten van belang is dat er gekozen wordt voor uniforme techno logie en dat de omslag volgens een fair businessmodel wordt gemaakt. Volgens Fithian zijn de studio's uit Hollywood er inmiddels van door drongen, dat exploitanten bezwaar zouden kunnen maken tegen een ver andering in de machtsverhoudingen tussen distributeurs en exploitanten. Nu controleert de exploitant de film zodra die in het theater is, maar in de digitale toekomst ligt de macht bij degene, die de sleutels beheert om de digitale files af te kunnen spelen. In de VS ligt er sinds ShoWest een opzet voor een businessplan, maar Europa is nog niet zo ver. Wellicht zou de EU in de financiering van de omslag een rol kunnen spelen. Het verschil tussen digitale en elektronische cinema was onderwerp van de lezing van Keith Morris, international marketing manager van Barco Digital Cinema, waarna een aan tal praktijkvoorbeelden werd gepre senteerd. Allereerst was daar Kees Ryninks van het Nederlandse DocuZone, wiens praatje helaas niet goed overkwam. De hele d- en e-cine ma discussie werd echter flink opge schud door een van de betere spre kers van de cursus, Rickard Gramfors van Folkets Hus och Parker uit Zweden, die vertelde dat zij sinds twee jaar een e-cinemaproject heb ben in kleinere steden. Dat geeft de mogelijkheid om dezelfde films gelijk tijdig te draaien met de grotere ste den, iets wat met 35 mm door de slechte beschikbaarheid van prints onmogelijk is. Dit 'democratische' pro ject sloeg erg aan bij de deelnemers van de cursus, omdat ze hier aan de hand van een voorbeeld de voordelen van digitale projectie in de praktijk zagen. Gramfors trok echter furieus van leer tegen het onderscheid tussen d- en e-cinema, dat naar zijn mening een uitvinding van Hollywood is om als gatekeepers te kunnen fungeren. Dejust do z'f-mentaliteit van Folkets Hus, in een industrie die al een paar jaar achterover leunt, werd door de aanwezige exploitanten erg bewon derd. Echter: als d-cinema wereldwijd de standaard wordt, komen de Zweden alleen te staan. Met de hand Andere aandachtsvelden gedurende de driedaagse cursus waren beveili ging, digitale reclame en digitale distributie. Bij de rondleiding door de fabriek van Barco kon men zien, hoe het huidige topmodel de DPI00 in elkaar wordt gezet: stuk voor stuk en met de hand. Dat Barco momenteel investeert in een gerobotiseerde pro ductielijn, plus de recente aanstelling van een international sales manager, wijst er echter toch op, dat Barco voorziet dat de markt binnen korte tijd eindelijk zal gaan groeien. Concluderend kan gezegd worden, dat MEDIA Salles in samenwerking met Barco een uitstekende cursus heeft opgezet. Het effect hiervan blijft helaas minimaal. Met een groep van 36 exploitanten plus een verdwaalde journalist, is het trickle down effect gering. Een herhaling van de cursus staat pas voor begin 2005 gepland. Met het oog op de ontwikkelingen in digitale cinema zou de inhoud daar van wel eens heel anders kunnen zijn. Het is te hopen dat MEDIA Salles de cursuslezingen via hun website, of via een boekje onder de Europese exploitanten verspreidt, zodat ieder een er kennis van kan nemen en niet alleen de handvol cursusdeelnemers. MEDIA Salles is voor een organisatie die de Europese film en de verto ning daarvan promoot, helaas vrij onbekend. Dit initiatief van het EU MEDIA-programma, bestaat sinds 1992 en werkt vanuit een kantoor in hartje Milaan. Met financiële onder steuning van zowel de EU als de Italiaanse overheid, worden trainin gen voor exploitanten georgani seerd; wordt de Europese film extra onder de aandacht gebracht tijdens evenementen en wordt informatie verstrekt door middel van publica ties. De belangrijkste hiervan is het European Cinema Yearbook, met een jaarlijks overzicht van de Europese vertoningsindustrie, dat geraadpleegd kan worden via www.mediasalles.it.Vier maal per jaar brengt MEDIA Salles een nieuwsbrief met allerhande artikelen uit, die desgevraagd per e-mail wordt toegezonden. Elisabetta Brunella, Sec,*, General van MEDIA Salles. Foto Frank Bruinsma. 14 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 13