Lost in Cent... column De nu grote Belgische Filmbonzen Jan V. en Mark P. klommen als zeventienjarige broekjes een vliegtuig in en overleefden in L.A. op een dieet van Big Macs om regisseur Robert Altman en acteur Dennis Hopper naar het Belgische Cannes - Knokke Heist - te lokken alwaar ze als jongste festivaldirecteuren ter wereld hun eerste filmfestival organiseerden. Nu moesten die hot shots natuurlijk ook wat vermaakt worden en de twee jongens wezen mij aan (ouder en wijzer volgens hen, ik was toen tenslotte al eenentwintig!) om ondermeer de legendari sche troublemaker Dennis Hopper te entertainen... En zo toog ik met Dennis naar Decascoop in Gent, in die tijd het grote voorbeeld van een superdeluxe megaplex. Hopper was verbijsterend minzaam want hij net een 'detox' achter de rug en alle drugs afgezwo ren. Makkie dacht ik Het humeur van Dennis werd er niet beter op toen we een zaal binnen slopen waar net zijn fotograafscène in de 70mm-versie van Apocalypse Now werd vertoond. Hopper wees trots naar het grote doek, maar Albert Bert, die geconcentreerd in zijn linkerbroekzak de biljetten zat na te tellen van de middagrecette (eentje voor Albert... eentje voor de distributeur...), had de baardige acteur niet herkend in de film en bleef maar roepen: waar dan? waar dan? I don't seeyou!Areyou the one who's bold? Ja, Brando en Dennis waren van dezelfde leeftijd... Tijdens het diner in de enige Mexicaan van Gent genoten we van de sterke Easy Rider-verhalen. In ons gezelschap was een Egyptische journalist die zijn redactie had wijsgemaakt dat het Festival van Knokke het nieuwe Cannes was en een heerlijke vakantie had. Maar onze Egyptenaar - zo bleek later - had ook een ruime dosis geestverrui mende middelen bij en Hopper moest wel erg vaak naar het toilet, vond ik. Dat hij elke keer terug kwam met een steeds (letterlijk) wittere neus weet ik in mijn onschuld aan een zalfje. Het klimaat was hier tenslotte anders dan in New Mexico waar hij woonde. Hopper werd ook steeds luidruchti ger en wilder en prees de eigenaar, die amper wist dat er bruine bonen in een taco moesten, om zijn 'fucking best Mexican food ever, Na nog een lange gang naar het toilet kwam Dennis met een verbe ten trek en ogen wijd opengesperd de zaal weer binnen, dook naar de uitgang en verdween in de Gentse Nacht... Mijn hart stond stil. Ik zag de krantenkoppen en het journaal al voor mij. Ik rende naar buiten, maar totale leegte. In paniek belde ik Albert Bert die even later kwam aangescheurd in zijn enorme Cadillac en daarbij het historische centrum van Gent met zijn nauwe straatjes in een klap gedwongen verkeersvrij maakte. Ik was nog mijn verhaal aan het hakkelen toen drie Gentse politiemotoren over de stoep naar een café scheurden en iets zei me dat Dennis wel eens de oorzaak kon zijn. Onder een tram gelopen... godsamme... Maar in het café stond een getatoeëerde eigenaar met zijn klauwen om de nek van Hopper temidden van een serie vernielde barkrukken en tientallen aan gruze- lementengeslagen glazen. De heren hadden een beschaafd dispuut gehad, beweerde hij en Dennis was het niet met hem eens. Hopper stond te hijgen als een wild paard. Albert, Man van de Wereld, regelde de zaak en herschikte de recette in zijn broekzak, 'eentje voor de politie' en 'eentje voor het café'. De motards waren fans van Easy Rider en lieten Hopper gaan na een handtekening in het proces-verbaalboekje. En ik was gered! In de auto terug naar Knokke presteerde Dennis het om bij een snelheid van 120 kilometer per uur het achterportier te openen met de mededeling 'I have topiss', maar een snoekduik van mij verhin derde het einde van dit grote talent. Toen ik hem jaren later tijdens een feest in L.A. (hij was toen echt al jaren clean) nog eens durfde te con fronteren met dit verhaal keek hij mij aan met zijn staalblauwe ogen en zei: 'Belgium? Ghent? I don't think I have ever been there.' Topacteur! Dirk van de Cinema HOLLAND FILM NIEUWS - 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 27