Europese digitale denktank in Amsterdam techniek Broadcast-techniekbeurs IBC was dit jaar het podium van een bijeenkomst van EDCF, een denktank en lobby-organisatie voor digitale cinema in Europa. Op deze bijeenkomst heerste optimisme. 31 Door Frank de Neeve Al voor het vierde jaar was digitale cinema een van de speerpunten op IBC, de jaarlijkse Europese broad- castingbeurs in de Amsterdamse RAI. Niet alleen vanwege de actualiteit, maar waarschijnlijk ook omdat het best een sexy onderwerp is op zon hardcore technologiebeurs als IBC. Er was een d-cinema-themadag, samengesteld door voormalig Texas Instruments-topman David Monk, en in de marge van de beurs ook een bijeenkomst van EDCF, het European Digital Cinema Forum. EDCF is een netwerk om Europese coöperatie voor d- en e-cinema te bevorderen, maar het is ook actief om Europese belangen in de ontwik keling van digitale cinema te beharti gen, onder andere omdat in Hollywood zaken als ondertiteling, dubbing en bioscoopreclame van Sexy onderwerp op hardcore beurs. Foto Frank de Neeve. ondergeschikt belang zijn. Het leden bestand van EDCF leest als een who is who in Europees digi-cinemaland; alle belangrijke Europese fabrikanten en vertoners zijn lid. De bijeenkomst van EDCF's techni sche en economische module stond aangekondigd als workshop over mastering, distributie en vertoning en het leek dan ook logisch dat het zou gaan over de consequenties van de kort daarvoor geïntroduceerde digitale cinema-standaarden. Dit bleek echter maar zijdelings aan bod te komen. De opvallendste spreker, de Amerikaan Chuck Goldwater van Access IT, heeft als voormalig top man van DCI echter wel een belang rijke hand gehad in de ontwikkeling van deze standaarden. Goldwater grapte dan ook dat zijn speech voor het eerst in tijden niet door zeven studio's moest worden goed gekeurd. Als nieuwe topman van Access IT ont vouwde hij het plan, om samen met Christie binnen twee jaar 2.500 zalen in de VS met digita le projectieap- paratuur uit te rusten. De twee bedrijven lijken een goede combinatie, met Access IT dat allerhande IT- en 'e-koeriersdiensten' levert, en Christie die de projectoren en het onderhouds- en installatienet werk heeft. Ook interessant was de presentatie van Jeff Malina van het Britse IMS, een bedrijf dat zich bezighoudt met ondertiteling en 'audiodescription' voor blinden, technologieën die door de Britse gehandicaptenwetgeving veel verder zijn ontwikkeld dan hier in Nederland. Volgens Malina zal zijn werk door digitale projectie veel gemakkelijker worden, omdat een digitale film meerdere audiokanalen en ondertiteltalen kan bevatten. Het einde van het begin Sommige sprekers waren oude bekenden, zoals Kees Ryninks van CinemaNet en voormalig journalist Patrick von Sychowski. Diens nieu we werkgever, reclameverkoper Unique Digital, is volgens de immer eloquente Von Sychowski vooralsnog een van de weinigen in de branche, die al geld verdient met digitale pro jectie. Hij zei het gekscherend, maar het lijkt de bittere waarheid. Met zoveel insiders uit de branche in de zaal leken sommige presentaties daarom ook enigszins overbodig en was het een beetje preken voor eigen parochie. Toch sprak er een soort zin in de toekomst uit de meeste speeches. 'We zijn aan het einde van het begin', zei een van de sprekers. 'Laten we vooral niet bang zijn voor de technologie en er iets moois van maken.' Op EDCF's website www.digitalcine- ma-europe.com is onder meer de recente publicatie The EDCF Guide for Early Adopters te downloaden. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 29