feature
Peter Isaak: 'Ik kan me voorstellen dat wij
de documentaire Inside Deep Throat niet
zouden willen vertonen.'
11
nen draaien, wat mij veel geld heeft
gekost,' vertelt Westra. 'Als ik die er
nog bij had gehad, dan had ik dit jaar
bijna helemaal geen achteruitgang
gehad.'
Het was een door de markt gedic
teerd huwelijk vindt Westra, maar hij
heeft aan Wolff een partner met een
verleden op het gebied van ------
de betere film. Er zijn in
Groningen ook andere voor
beelden te vinden. Westra:
'Wij sturen een aantal filmli
ga's aan, waaronder in
Hoogezand-Sappemeer, waar
Jogchem 's Theaters onlangs een
nieuw theater heeft geopend. Wij heb
ben die filmliga gestimuleerd om met
hen in gesprek te raken voor onder
dak in dat nieuwe complex. Dat heb
ben ze ook gedaan, maar het eind van
het liedje was, dat men bijna alles in
moest leveren,
zelfs hun program-
meringsvrijheid.
Gevolg is dat die
filmliga zichzelf
heeft stilgelegd en
dat het theater
zelf een filmclub
is begonnen. De
mensen die vroe
ger de gezelligheid
hadden van de
filmliga
Hoogezand-
Sappemeer gaan
nu naar Veendam.
Blijkbaar is het
met de een kwaad
kersen eten en
kan je met de
ander best tot
goede afspraken
komen.'
De exploitant komt voort uit Polyfilm,
dat weer haar oorsprong had in de
filmliga Lelystad, en heeft hart voor
culturele films, vertelt Peter Isaak,
directeur exploitatie van Utopia
Nederland. 'In Almere nodigden wij in
het kleine CineMare al een keer in de
week het lokale filmhuis uit om daar
de vertoning te doen. We merkten dat
dat niet liep omdat de organisatie
voor een groot deel in onze handen
lag. Omdat ik toch graag het commer
ciële en culturele aanbod wilde bun
delen, is daarom voorgesteld dat men
zelf de bezoekers ontving en het
het filmtheater. Je moet je concept
voor deze films toch een beetje aan
passen.'
en toch samen.
Een ander concept
Zo'n innige samenwerking als bij
Images is zeldzaam, maar er zijn wel
meer bioscopen waar een of twee
avonden per week het plaatselijke
filmhuis te gast is, zoals in Bergen op
Zoom,Veenendaal,Vlissingen en de
bioscopen van Movie Unlimited.
Utopia ging onlangs na Oss, Almere
en Zoetermeer in Emmen de vierde
samenwerking met een filmhuis aan.
management van die dag op zich
nam. Dat bleek echt een heel groot
succes.'
Utopia probeert de filmhuisvoorstel
lingen, die onder het label Cine
Utopia worden gepresenteerd een
vaste zaal te geven, als het even kan
bij een foyerruimte waar kan worden
nagepraat. Isaak:'In Emmen hebben
we een aparte ruimte gecreëerd waar
de mensen die naar de arthousefilm
komen hun kaartje kunnen kopen.
Aan die kassa staat ook iemand van
Goedkeuring
Utopia heeft twee soorten afspraken
met filmhuizen, vertelt Peter Isaak.'Bij
de eerste stellen wij alle faciliteiten
beschikbaar, nemen alle finan
ciële risico's en strijken dus
ook de recette op. De andere
variant is dat het filmhuis de
zaal afhuurt voor een schappe-
lijke prijs.' De films worden
lokaal door een programma
raad uitgekozen, waarna Utopolis de
booking doet. 'Men levert bij ons een
wensenlijst in, waarna wij de titels
booken. In de samenwerkingsover
eenkomst staat duidelijk dat de keuze
pas wordt gebookt na goedkeuring
van Utopia. Het kan zijn dat wij een
film zelf al heb
ben gebookt of
nog gaan pro
grammeren, maar
het kan ook zo
zijn dat wij een
film ongeschikt
vinden om in
onze bioscoop te
vertonen. Dat is
nog niet voorge
komen, maar ik
kan me voorstel
len dat wij de
documentaire
Inside Deep
Throat niet zou
den willen verto
nen.'
Maar is het niet
een beetje mager,
één voorstelling
per week? En met arthouse is toch
ook gewoon geld te verdienen? Isaak
is daar heel duidelijk over. 'Als blijkt
dat er een economische basis is voor
dit soort voorstellingen, dan wil ik
best over uitbreiding daarvan praten.
Maar ik zie ook de keerzijde van de
medaille. In Almere hebben wij een
eigen arthouse neergezet: Cinescope,
een prachtig gebouw, met een perfec
te ambiance voor dit soort films. Maar
dat trekt niet het aantal bezoekers
wat wij ervan hadden verwacht.'
HOLLAND FILM NIEUWS