kort Nederlandse film niet aantrekkelijk voor allochtonen feature Frans Westra: 'Blijkbaar is het met de een kwaad kersen eten en kan je met de ander best tot goede afspraken komen.' Eind oktober vond er in de Filmacademie in Amsterdam een debat plaats over Nederlandse films en hun aantrekkings kracht voor allochtone jongeren. Aanleiding voor de discus sie waren de resultaten van het onderzoek Nederlandse films voor Wesley, Özlem, Rachid en Marieke van Brenda Lohy en Paul Verstraeten. De avond werd georganiseerd door het Filmfonds. 12 Positief Kees Groenevelt, voorzitter van Stichting Filmhuis Emmen is nog ver rukt over de openingsavond van zijn nieuwe huisvesting in Utopolis Emmen. Groenevelt, een van de oprichters van Filmhuis Amsterdam, huurde eerst een zaal in Emmens Euro Cinema, maar die sloot haar deu ren bij de opening van Utopolis. Filmhuis Emmen bestaat pas sinds 1996 vertelt de voorzitter. ----- 'Toen ik negen jaar geleden in Emmen kwam wonen was er helemaal niks.Toen ik me reali seerde dat ik zelfs de filmpagi na in de kranten niet meer las, dacht ik, het is tijd om zelf maar weer wat te beginnen. Er is spra ke van geweest dat we in de schouw burg konden, maar het aanbod van Euro Cinema was gunstiger aangezien die al een filmprojector hadden staan.' In Utopolis draait het filmhuis op dezelfde basis als eerder in de Euro Cinema. Groenevelt: 'Wij hebben op een hele positieve manier met Utopia gepraat. Zij laten ons de sfeer van ons filmhuis bepalen, maar willen wel met ons meedenken voor bijvoorbeeld educatieve projecten. In eerste instan tie is dit een puur zakelijke relatie, maar ik ga er van uit dat het iets meer wordt dan dat.' Vrijheid De films in Filmhuis Emmen draaien allemaal één keer. Groenevelt: 'Wij draaien ongeveer 40-45 avonden per jaar en het filmaanbod is dus een mer a boire. Iedere film is dan ook een recente titel, aan iets ouds komen we niet toe.' Kees Groenevelt zou op termijn dan ook best meer voorstel lingen willen programmeren. 'We zijn als klein filmhuis heel succesvol, want we halen op die maandagavond gemiddeld zo'n negentig bezoekers. We zouden best naar meer avonden toe willen, maar de stap naar een vol ledig eigen vestiging lijkt me een stap te ver. Emmen is een grote gemeente, maar de bevolking is hier relatief laag geschoold en de belangstelling voor kunst en cultuur is hier ook laag.' Dat het filmhuis in haar nieuwe onderkomen geen volledige program- meringsvrijheid zou hebben is nieuws ------- voor Groenevelt. 'Wij heb ben het niet gehad over titels die niet zouden kun nen, dus daar zou ik nog wel eens met Peter Isaak over willen praten. Wij gaan ervan uit dat we wel volledi ge vrijheid hebben in de programme ring. Ik kan me voorstellen dat je bepaalde zaken niet wilt hebben in je gebouw, maar ik kan me dat niet voor stellen bij films die voor openbare vertoning geschikt zijn bevonden.' Toch nog een duiveltje tussen die twee geloven op dat ene kussen, al is het een kleintje. Door Jeroen Huijsdens De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat grote groepen allochtone jongeren zich niet erg her kennen in Nederlandse films. Ze zien in de films te weinig terug van de wereld waar zij in opgroeien. Films als Shoufshoufhabibi en Het schnitzel paradijs vormen hierop de spreek woordelijke uitzonderingen die de regel bevestigen. Uit praktische over wegingen hebben de onderzoekers zich moeten beperken tot Amsterdamse jongeren. Ze beschou wen de uitkomsten echter wel als representatief voor de drie andere grote steden, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Volgens de debaterende filmmakers, waaronder John Wijdenbosch, Mimoun Oaïssa, Martin Koolhoven en Manouska Zeegelaar, zijn er enkele voor de hand liggende oorzaken voor de afstand tussen tieners en de Nederlandse film. Een oorzaak steekt er eigenlijk met kop een schouders bovenuit: talentvolle allochtonen zijn te weinig terug te vinden in film producties, of het nu acteurs betreft, scenaristen of andere betrokkenen. Te vaak worden zij er pas bij gehaald als er een typisch allochtonenpro bleem moet worden behandeld. Een van de adviezen was dan ook: 'cast kleurenblind! Dat de onderzoeksresultaten en de daarop volgende discussie de gemoe deren flink bezighouden, bleek wel toen de discussie nauwelijks tot een goed einde kon worden gebracht en puur door tijdgebrek moest worden beëindigd. Maar er komt een vervolg, zo werd de toehoorders beloofd. Het onderzoek Nederlandse films voor Wesley, Özlem, Rachid en Marieke is opvraagbaar bij het Filmfonds via info@filmfund.nl. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 12