kort
Nederlandse film niet aantrekkelijk voor allochtonen
feature
Frans Westra: 'Blijkbaar is het met de een
kwaad kersen eten en kan je met de ander
best tot goede afspraken komen.'
Eind oktober vond er in de Filmacademie in Amsterdam een
debat plaats over Nederlandse films en hun aantrekkings
kracht voor allochtone jongeren. Aanleiding voor de discus
sie waren de resultaten van het onderzoek Nederlandse films
voor Wesley, Özlem, Rachid en Marieke van Brenda Lohy en
Paul Verstraeten. De avond werd georganiseerd door het
Filmfonds.
12
Positief
Kees Groenevelt, voorzitter van
Stichting Filmhuis Emmen is nog ver
rukt over de openingsavond van zijn
nieuwe huisvesting in Utopolis
Emmen. Groenevelt, een van de
oprichters van Filmhuis Amsterdam,
huurde eerst een zaal in Emmens
Euro Cinema, maar die sloot haar deu
ren bij de opening van Utopolis.
Filmhuis Emmen bestaat pas sinds
1996 vertelt de voorzitter. -----
'Toen ik negen jaar geleden in
Emmen kwam wonen was er
helemaal niks.Toen ik me reali
seerde dat ik zelfs de filmpagi
na in de kranten niet meer las,
dacht ik, het is tijd om zelf
maar weer wat te beginnen. Er is spra
ke van geweest dat we in de schouw
burg konden, maar het aanbod van
Euro Cinema was gunstiger aangezien
die al een filmprojector hadden staan.'
In Utopolis draait het filmhuis op
dezelfde basis als eerder in de Euro
Cinema. Groenevelt: 'Wij hebben op
een hele positieve manier met Utopia
gepraat. Zij laten ons de sfeer van ons
filmhuis bepalen, maar willen wel met
ons meedenken voor bijvoorbeeld
educatieve projecten. In eerste instan
tie is dit een puur zakelijke relatie,
maar ik ga er van uit dat het iets meer
wordt dan dat.'
Vrijheid
De films in Filmhuis Emmen draaien
allemaal één keer. Groenevelt:
'Wij draaien ongeveer 40-45 avonden
per jaar en het filmaanbod is dus een
mer a boire. Iedere film is dan ook
een recente titel, aan iets ouds komen
we niet toe.' Kees Groenevelt zou op
termijn dan ook best meer voorstel
lingen willen programmeren. 'We zijn
als klein filmhuis heel succesvol, want
we halen op die maandagavond
gemiddeld zo'n negentig bezoekers.
We zouden best naar meer avonden
toe willen, maar de stap naar een vol
ledig eigen vestiging lijkt me een stap
te ver. Emmen is een grote gemeente,
maar de bevolking is hier relatief laag
geschoold en de belangstelling voor
kunst en cultuur is hier ook laag.'
Dat het filmhuis in haar nieuwe
onderkomen geen volledige program-
meringsvrijheid zou hebben is nieuws
------- voor Groenevelt. 'Wij heb
ben het niet gehad over
titels die niet zouden kun
nen, dus daar zou ik nog wel
eens met Peter Isaak over
willen praten. Wij gaan
ervan uit dat we wel volledi
ge vrijheid hebben in de programme
ring. Ik kan me voorstellen dat je
bepaalde zaken niet wilt hebben in je
gebouw, maar ik kan me dat niet voor
stellen bij films die voor openbare
vertoning geschikt zijn bevonden.'
Toch nog een duiveltje tussen die
twee geloven op dat ene kussen, al is
het een kleintje.
Door Jeroen Huijsdens
De belangrijkste uitkomst van het
onderzoek is dat grote groepen
allochtone jongeren zich niet erg her
kennen in Nederlandse films. Ze zien
in de films te weinig terug van de
wereld waar zij in opgroeien. Films als
Shoufshoufhabibi en Het schnitzel
paradijs vormen hierop de spreek
woordelijke uitzonderingen die de
regel bevestigen. Uit praktische over
wegingen hebben de onderzoekers
zich moeten beperken tot
Amsterdamse jongeren. Ze beschou
wen de uitkomsten echter wel als
representatief voor de drie andere
grote steden, Rotterdam, Den Haag en
Utrecht.
Volgens de debaterende filmmakers,
waaronder John Wijdenbosch,
Mimoun Oaïssa, Martin Koolhoven en
Manouska Zeegelaar, zijn er enkele
voor de hand liggende oorzaken voor
de afstand tussen tieners en de
Nederlandse film. Een oorzaak steekt
er eigenlijk met kop een schouders
bovenuit: talentvolle allochtonen zijn
te weinig terug te vinden in film
producties, of het nu acteurs betreft,
scenaristen of andere betrokkenen.
Te vaak worden zij er pas bij gehaald
als er een typisch allochtonenpro
bleem moet worden behandeld.
Een van de adviezen was dan ook:
'cast kleurenblind!
Dat de onderzoeksresultaten en de
daarop volgende discussie de gemoe
deren flink bezighouden, bleek wel
toen de discussie nauwelijks tot een
goed einde kon worden gebracht en
puur door tijdgebrek moest worden
beëindigd. Maar er komt een vervolg,
zo werd de toehoorders beloofd.
Het onderzoek Nederlandse films
voor Wesley, Özlem, Rachid en
Marieke is opvraagbaar bij het
Filmfonds via info@filmfund.nl.
HOLLAND FILM NIEUWS