Het belang van de bioscoopbon Nationale Bioscoopbon Dit wordt een zeer kort artikel met slechts drie onderwerpen, aangezien de dagen rond het verschijnen van dit blad druk genoeg zijn. Centraal staat de vraag: hoe belangrijk is de bioscoopbon? BiwfoH; I 17 Door Frank Smit Deze vraag wordt in onze branche niet vaak gesteld. Helaas. Echt vreemd is dit niet, aangezien de bon al sinds 1959 meeloopt. Verkeert de bon op z'n 46e in een midlife crisis door een gebrek aan aandacht? Ja en nee. Ja, want met name de individuele bios copen nemen de bioscoopbon voor lief. Nee, de NVB ziet de bon voor wat hij is, de meest succesvolle bezoek- generator waar menig branche jaloers op is. Tien procent extra Wat is de bioscoopbon? In ieder geval een vooruit verkocht kaartje, of eigen lijk twee vooruit verkochte kaartjes, aangezien de inleveraar samen met 112000000100 Bnale IS Special edition Harry Potter en King Kong. iemand komt. Hoe belangrijk is de bioscoopbon in dit kader voor de branche? Behoorlijk belangrijk, aange zien er door de bon in 2005 weer zo'n twee miljoen kaartjes vooruit verkocht werden. Ruim tien procent van de bezoeken is dus met de bon gerealiseerd. Wanneer bioscoopexploi tanten en hun medewerkers zich dit realiseren komt het zeker weer goed met de aandacht voor de bon en de verkopen volgen dan vanzelf. Media-offensief Ook dit jaar is december weer de maand dat we de bioscoopbon weer groot massamediaal onder steunen. Rond Sinterklaas had den we een radiocampagne met films zoals De griezelbus, Flightplan en Harry Potter. Direct daarna hebben we onze decemberactie bij Free Record Shop, waarbij kopers een filmposter van King Kong cadeau kregen, ondersteund op de radio en natuurlijk binnen de Free Record Shop winkels. Voor kerst hebben we wederom een grote radiocam pagne gedaan op Sky Radio, Radio Veronica, Q-music, Yorin FM en RTL FM. Deze waren in combinatie met The Cbronicles of Narnia, King Kong, Harry Potter enjust Like Heaven.Ailes bij elkaar hebben we in december hon derden spots op de radio uit gezonden. Dit jaar hebben we ook nog drie tuin spot cam pagnes op televisie gedaan met De griezelbus, King Kong en The Chronicles of Narnia. De consument wist in ieder geval in december welke films hij allemaal cadeau kon geven met de Nationale HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 17