Er verandert veel, maar toch ook niet - 't UIZENGA GROUP achter de schermen Wijzigingen bij distributeurs Huizenga denkt ook aan de jeugdige bezoekers! C~ 'Er gaat geen jaar voorbij of er verandert wel weer iets bij de filmverhuurders', zo schreven we nog in de vorige HFN. Dat wordt deze keer wel heel precies genomen, want de aan staande jaarwisseling, wordt door drie kantoren gebruikt om te starten dan wel te sluiten. Maar opnieuw lijken de veran deringen marginaal te zijn. 29 Door Jeroen Huijsdens Op 1 januari komt er een einde aan het zelfstandige kantoor van Paradiso Entertainment in Nederland. Het bedrijf blijft wel bestaan, maar de Belgische directie heeft afspraken gemaakt met distributeur A-film over het uitbrengen van Paradiso-films in ons land. In de praktijk betekent het dat er niet veel verandert voor bios copen en filmtheaters. De booking en marketing wordt nu alleen voor Paradiso gedaan door A-film, zo blijkt uit de woorden van Pim Hermeling, directeur van A-film. Hermeling:'We waren al anderhalf jaar met elkaar in gesprek. De samenwerking wordt ingegeven door strategische én finan ciële overwegingen.' Vergelijkbare afspraken zijn er door A-film ook gemaakt met Pathé Distribution, de nieuwe filmdistribu teur die zich met ingang van 1 januari zal richten op de exploitatie van film rechten aangekocht door Pathé. Dit bedrijf staat los van het Franse Pathé Theaters B.V. Hajo Binsbergen, tot voor kort senior manager marketing en concessions van het bioscoopcon cern Pathé, is benoemd tot directeur van de nieuwe maatschappij. Hij bevestigt dat er in de praktijk voor de markt eigenlijk weinig zal veranderen. 'Er komt een kantoor met een per soon. Alle marketing- en salesactivitei- ten, voor zowel de bioscoop als voor sell thru, rental en tv-rechten, wor den uitbesteed aan A-film. De financië le stromen lopen via Pathé Distribution.' Op de vraag of Pathé de marketing en sales uiteindelijk toch niet zelf ter hand gaat nemen zegt Binsbergen:'dat is absoluut niet de intentie.' Dit wordt ook beaamd door Hermeling: 'Er is in principe een contract voor de eeuwigheid.' Volgens Hermeling is het overigens louter toeval dat de afspraken met Paradiso en Pathé op hetzelfde moment gestalte krijgen. BFD Het nieuwe jaar wordt ook door Benelux Film Distributors (BFD) gebruikt om een start te maken. De maat schappij is een joint venture tussen de Nederlandse bedrijven Dutch Filmworks en Inspire Pictures en het Belgische Lumière. De introductie van BFD komt een jaar na de start van nieuweling Inspire Pictures. Is dat niet opmer kelijk? 'Het komt voor mij niet onverwacht. Het is een vereenvou diging van de samenwerking die al bestond. We heb ben het alleen in een praktische vorm gegoten', zo stelt Carolyn van Liefland, die de dagelijkse leiding in handen krijgt. In het volle distributie land lijkt de vraag gerechtvaardigd waarin BFD zich gaat onderscheiden. Van Liefland:'Da's geheim! Hahaha. Nee, we proberen met elkaar naar de ontwikkelingen in de markt te kijken en daar goed op in te spelen. We wil len geen log distributieapparaat zijn waarin altijd vaste trajecten worden bewandeld.' - 36 zitjes in één systeem - makkelijk opstapelbaar - verrijdbaar - eenvoudig op te bergen }Alu/**yt. Postbus 9434 3506 GK UTRECHT Telefoon (030) 261 39 13 I Telefax (030) 261 67 68 E-mail: info@huizenga.nl I www.huizenga.nl HOLLAND FILM NIEUWS -

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 28