leader inhoud TW EE GELOVEN OP EEN KUSSEN \N THE Pb IN THE PICTURE: MERRAL ZUTPHENt EEN UITGAANSGELEGENHEID MET BIOSCOOP 10 januari verzamelt het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf zich weer voor haar jaarlijkse samenzijn om elkaar het beste toe te wensen en te luisteren naar de jaarcijfers gepresenteerd door NFC voorzitter Wilco Wolfers. Hoewel de bios copen op het moment van dit schrijven nog een glorieuze decembermaand tege moet kunnen zien, weten we bij voor baat al dat de omzetcijfers in de min gaan uitkomen. Dat weten we natuurlijk al geruime tijd. Daar ga ik het ook niet over hebben. Het gaat mij erom hoe de media diezelfde dag met het nieuws zul len omgaan. Dat laat zich eenvoudig raden: dat wordt niet leuk voor u en uw collega's. Natuurlijk is het gemakkelijk om de strop weer om de hals van de pers te leggen en net als de minister-pre sident de vraag te stellen waarom het nieuws nu niet wat positiever gebracht kan worden. Laten we eerlijk wezen, nieuws is per definitie doorgaans nega tief. Dat is het al sinds mensenheugenis, maar dat terzijde. Ik denk dat de filmsector zichzelf moet aankijken en de vraag moet stellen: wat kunnen we hier aan doen? Niet aan de bezoekcijfers (dat is natuurlijk nog meer van belang, maar daar doel ik niet op), maar aan de wijze waarop de media berichten over deze branche. Ik meen eigenlijk niet degene te moeten zijn die het moet opperen, en zeker niet hier, op deze plaats, maar volgens mij kan het bioscoopbedrijf wel wat PR-momenten gebruiken. Waarom niet vier maal per jaar de vakgenoten verzamelen en de media uitnodigen om cijfers te presente ren, mensen aan het woord te laten, samen te discussiëren over zaken die de branche bezighouden? Dan ontstaat er, denk ik, een betere voedingsbodem voor goede berichtgeving. Dan kunnen opmerkelijke berichten zoals in De Telegraaf van 1 november ('Naar de film fors duurder') ook worden beantwoord. Het team van Holland Film Nieuws wenst u goede feestdagen en vooral een film- en bezoekrijk 2006! Jeroen Huijsdens Eindredacteur Voor alle vragen en informatie over filmtransport: www.filmtransport.info STICHTING FILMTRANSPORT o Bioscoopexploitanten hebben vandaag de dag ook aandacht voor arthousefilms. De 40-plusser is namelijk interessant geworden. Het gevolg? Samen werking tussen voormalige aartsvijanden. Samenwerking blijkt succesvol. Foto Tanja van Rooden. Drie weken voor de opening van zijn nieuwste bioscoop, spraken we met een van Nederlands meest dynamische bioscoopondernemers, René van Steen. Het gesprek ging over de nieuwe bioscoop en de manier waarop Van Steen om gaat met het dalende bioscoopbezoek dat Nederland in haar grip lijkt te hebben. René van Steen. Foto Tanja van Rooden. 2 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 2