Disney haantje de voorste met 3D techniek Chicken Little sierde begin november 84 bioscoopschermen in volle 3D-glorie. Filmstudio Walt Disney, al jaren een digitale voorloper, is er ook met het nieuwe 3D digitale cinema als de kippen bij. Maar helaas niet in Nederland. 33 Door Frank de Neeve Een kleine kip met een geinig groen brilletje heeft een nieuwe stap gezet in de modernisering van de bioscoop. Chicken Little werd bij de relea- op 4 novem ber namelijk in 84 zalen in Noord- Amerika bekeken door publiek met bijna hetzelfde montuur op hun neus, een 3D-bril om precies te zijn. Na The Polar Express, die vorig jaar door IMAX in 3D werd uitgebracht, is Chicken Little de tweede complete speelfilm die met moderne computer techniek extra body kreeg. Chicken Little is naar de derde dimen sie omgezet door de tovenaars van special effects gigant Industrial Light and Magie. In de bioscopen werd samengewerkt met 3D-projectietech- nologiebedrijf Real D en werd de film afgedraaid op apparatuur van Dolby. Chicken Little speelde op één digitale projector op 144 beeldjes per secon de, waarbij het publiek een gepolari seerd brilletje droeg om de juiste beel den voor ieder oog te kunnen zien, om het visuele 3D-effect te bereiken. Twijfels over 3D Niet alleen de techniek achter de rele ase is bijzonder, maar ook het feit dat Disney 84 bioscopen zover heeft gekregen om de dure digitale projecto- ren spe ciaal voor deze release aan te schaffen. Algemeen wordt 3D als extra feature gezien om exploitanten in digitaal te laten investeren en misschien is dat hiermee wel als waar bewezen. Toch blijven er twijfels rondom driedi mensionale films, want zal het op ter mijn een trekker blijven? 3D heeft al vaker de kop opgestoken als de bios coopwereld in moeilijkheden verkeer de - het komt dus als geroepen - maar bleek iedere keer weer een gim mick van voorbijgaande aard. Daarnaast is er, in tegenstelling tot gewone digitale projectie, geen stan daard voor 3D; naast Real D is er het bedrijf In-Three dat zijn eigen 3D- systeem heeft. Er lijkt echter wel degelijk een zeker commitment in de branche te bestaan voor 3D. Niet alleen bekende filmma kers als George Lucas en Robert Zemeckis hebben hun betrokkenheid bij 3D uitgesproken, Disney heeft nu al bekend gemaakt dat de kerstfilm van 2006 ook in 3D zal worden uitge bracht. In juli 2006 staat bovendien Monster House van Sony op de rol. Focus op VS Maar zal het publiek net zo enthousi ast zijn voor 3D als de branche? Terwijl bij winkels als Mediamarkt de plasma schermen niet aan te slepen zijn, en goud geld wordt uitgeven aan sur- round-setjes en koop-dvd's, lijkt men de weg naar de bioscoop enigszins- kwijt te zijn.Als de redding uit digitale hoek moet komen, dan moet Europa oppas sen: de focus van digitale cinema is, zoals sommigen al vreesden, op de VS komen te liggen. Daar is een sterke partij opgestaan, AccessIT, die steeds meer filmstudio's en exploitanten aan zich bindt om de omslag naar digitaal te maken. Ook het machtige Franse elektronicaconcern Thomson, eigenaar van Technicolor en serverfabrikant Grass Valley, roert zich momenteel op de Noord-Amerikaanse markt. Dat Chicken Little niet buiten Noord- Amerika in 3D werd uitgebracht, heeft volgens een woordvoerster van Disney met de kosten te maken. Peter Isaak van Utopolis, dat als eerste exploitant een DLP Cinema-projector in Nederland installeerde, is niet onder de indruk: 'Het digitale beleid van sommige studio's en distributeurs is onbegrijpelijk.' HOLLAND FILM NIEUWS -

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 32