Disney haantje de voorste met 3D
techniek
Chicken Little sierde begin november 84 bioscoopschermen in
volle 3D-glorie. Filmstudio Walt Disney, al jaren een digitale
voorloper, is er ook met het nieuwe 3D digitale cinema als de
kippen bij. Maar helaas niet in Nederland.
33
Door Frank de Neeve
Een kleine kip met een geinig groen
brilletje heeft een nieuwe stap gezet
in de modernisering van de bioscoop.
Chicken Little werd bij
de relea-
op 4
novem
ber namelijk in 84 zalen in Noord-
Amerika bekeken door publiek met
bijna hetzelfde montuur op hun neus,
een 3D-bril om precies te zijn. Na The
Polar Express, die vorig jaar door
IMAX in 3D werd uitgebracht, is
Chicken Little de tweede complete
speelfilm die met moderne computer
techniek extra body kreeg.
Chicken Little is naar de derde dimen
sie omgezet door de tovenaars van
special effects gigant Industrial Light
and Magie. In de bioscopen werd
samengewerkt met 3D-projectietech-
nologiebedrijf Real D en werd de film
afgedraaid op apparatuur van Dolby.
Chicken Little speelde op één digitale
projector op 144 beeldjes per secon
de, waarbij het publiek een gepolari
seerd brilletje droeg om de juiste beel
den voor ieder oog te kunnen zien,
om het visuele 3D-effect te bereiken.
Twijfels over 3D
Niet alleen de techniek achter de rele
ase is bijzonder, maar ook het feit dat
Disney 84 bioscopen zover
heeft gekregen om de
dure digitale
projecto-
ren spe
ciaal voor
deze release
aan te schaffen.
Algemeen wordt
3D als extra feature
gezien om exploitanten in
digitaal te laten investeren en
misschien is dat hiermee wel als waar
bewezen.
Toch blijven er twijfels rondom driedi
mensionale films, want zal het op ter
mijn een trekker blijven? 3D heeft al
vaker de kop opgestoken als de bios
coopwereld in moeilijkheden verkeer
de - het komt dus als geroepen -
maar bleek iedere keer weer een gim
mick van voorbijgaande aard.
Daarnaast is er, in tegenstelling tot
gewone digitale projectie, geen stan
daard voor 3D; naast Real D is er het
bedrijf In-Three dat zijn eigen 3D-
systeem heeft.
Er lijkt echter wel degelijk een zeker
commitment in de branche te bestaan
voor 3D. Niet alleen bekende filmma
kers als George Lucas en Robert
Zemeckis hebben hun betrokkenheid
bij 3D uitgesproken, Disney heeft nu
al bekend gemaakt dat de kerstfilm
van 2006 ook in 3D zal worden uitge
bracht. In juli 2006 staat bovendien
Monster House van Sony op de rol.
Focus op VS
Maar zal het publiek net zo enthousi
ast zijn voor 3D als de branche? Terwijl
bij winkels als Mediamarkt de plasma
schermen niet aan te slepen zijn, en
goud geld wordt uitgeven aan sur-
round-setjes en koop-dvd's, lijkt men
de weg naar de bioscoop enigszins-
kwijt te zijn.Als de redding uit digitale
hoek
moet komen, dan moet Europa oppas
sen: de focus van digitale cinema is,
zoals sommigen al vreesden, op de VS
komen te liggen. Daar is een sterke
partij opgestaan, AccessIT, die steeds
meer filmstudio's en exploitanten aan
zich bindt om de omslag naar digitaal
te maken. Ook het machtige Franse
elektronicaconcern Thomson, eigenaar
van Technicolor en serverfabrikant
Grass Valley, roert zich momenteel op
de Noord-Amerikaanse markt.
Dat Chicken Little niet buiten Noord-
Amerika in 3D werd uitgebracht, heeft
volgens een woordvoerster van
Disney met de kosten te maken. Peter
Isaak van Utopolis, dat als eerste
exploitant een DLP Cinema-projector
in Nederland installeerde, is niet onder
de indruk: 'Het digitale beleid van
sommige studio's en distributeurs
is onbegrijpelijk.'
HOLLAND FILM NIEUWS -