spotlight 46 Aan de familie Abeln besteedt Jan Mooibroek in zijn boek Bewegende Beelden - Witte doe ken, over de bios coopwereld in Oost-Groningen, een heel hoofdstuk. Abel Abeln (66) is bij wijze van spreken gebo ren achter het witte doek. Bij het sluiten van bioscoop Euro in Emmen zetten wij hem in de spotlight. Op 9 november heeft u Euro gesloten. Hoe voelt dat? Jammer natuurlijk. Maar het was dui delijk dat tien zalen voor een plaats als Emmen te veel is: Had u niet zelf de modernisering van het bioscoopaanbod ter hand willen nemen? 'Lange tijd was dat voor ons niet mogelijk. Euro zat in een winkelcen trum en daar konden we niet uitbrei den. Op een gegeven moment hadden wij een terrein op het oog in Emmen voor een nieuw theater. Toen wij bij de wethouder kwamen, bleek dat er al plannen waren ontwikkeld, waaivoor de gemeente twee gegadigden had. Dat ging destijds om Kinepolis en Polyfdm.' Het is een trend dat grotere con cerns nieuwe theaters neerzetten. 'L'histoire se répète.Toen in Emmen in 1977 Euro openging moest een paar jaar later City sluiten. Maar ik heb nooit de ambitie gehad om een concern te beginnen.' Maar het moet u toch ook een beetje verdriet doen? 'O ja, ik ben getrouwd met de bios coop! Ik houd van alle aspecten van het vak: ik houd bovenal van film, maar ook van de techniek, de handel, de omgang met mensen.' Het is net alsof u alles zelf doet. 'Dat is ook zo. De cabine is voor mij de interessantste plek. Die techniek - HOLLAND FILM NIEUWS die steeds verder voortschrijdt. Vroeger was je als operateur een dui velskunstenaar, toen je met koolspit- sen een vonk moest maken en het licht daarvan via een spiegel voor de lens moest zien te krijgen. Het was elke keer een wonder als het lukte. Maar je moest er wel de hele avond bij blijven.' U was ook heel lang betrokken bij de NVB en de NFC. 'Ja, uit pure interesse voor het vak. Na het gymnasium heb ik een paar jaar Economie gestudeerd in Groningen. Cijfers en statistieken, ja daar heb ik iets mee. Zodoende ben ik een tijd lang penningmeester van de NFC geweest. De mooiste ervaring was toen ik samen met Wil Ruyters.Will van Dommelen, Frank Smit en Frank van der Putte de Stichting Nationale Bioscoopbon oprichtte. Het in de markt zetten van zo'n nieuw product, met vormgevers en marketingmensen, dat heb ik als een heel creatieve tijd ervaren.' Nu bent u nog single 'Ja, de juiste vrouw heeft mij nog niet gevonden. Misschien ben ik ook te kieskeurig.' U heeft ook zo weinig vrouwelijke collega's. 'Nou, je ziet wel steeds meer vrouwe lijke managers. Maar de bazen zijn inderdaad allemaal mannen.' Maar u kunt gerust fantaseren met wie u op de achterste rij wilt zitten 'Als ik moet kiezen van de oudere generatie, dan Marilyn Monroe. Ik ging vroeger vaak mee met mijn vader naar de filmbeurs in Krasnapolski.We gin gen dan ook altijd films zien. Wij had den onze vaste plek in het Flora Theater, waar later nachtclub It was. The River of No Return, in cinema- scoop, maakte een geweldige indruk op me: Marilyn Monroe met Robert Mitchum.' Wat gaat u nu doen? 'Ik heb ook nog een theater in Klazienaveen. Dat blijf ik nog een tijd je doen.Toch zal ik dat zo langzamer hand overdragen aan mijn neefje. Maar ik blijf zoveel mogelijk films zien.' 12e jaargang nummer 67 - december 2005 Holland Film Nieuws, het magazine voor het film- en bioscoopbedrijf Uitgever Stichting Holland Film Land Eindredacteur Jeroen Huijsdens Bladcoördinator Riet Zegers Medewerkers Anne Marie van Vollenhoven Lucia Alleman Frank de Neeve Frank Smit Marije Sietsma Dirk Smits Mar)7 Silva Beeldredactie Tanja van Rooden Advertenties Riet Zegers Redactieadres Van Eeghenstraat 34 1071 GH AMSTERDAM Telefoon: 020-6793843 Fax: 020-6732963 Email: hfn@worldonline.nl Vormgeving Young Creations Postbus 209 9200 AE DRACHTEN Contactpersoon: Egbert Spinder Telefoon: 0512-54 13 31 Fax:0512-54 29 30 E-mail: egbert@youngcreations.nl Drukwerk Young Media Group Netherlands BV Postbus 52 1000 AB AMSTERDAM Holland Film Nieuws is een uitgave van de Stichting Holland Film Land. Het magazine wordt op basis van controlled a'rai- lation zes keer per jaar gratis verspreid onder de medewer kers van de leden van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVIï). Overige geïnteresseerden kun nen een abonnement aanvragen. Dit kost 50,- (exclusief BTW) voor zes exemplaren.Abonnementen zijn aan te vragen via 020-6793843. Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder bronvermelding en uitdrukkelijke goedkeuring van de eindre- dactcur.Aan artikelen en/of uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend. Vrienden van Holland Film Nieuws Holland Film Nieuws kan worden uitgegeven dankzij een bij drage van de hoofdsponsor, de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB). Voorts dankt Holland Film Nieuws haar voortbestaan aan loyale adverteerders die wij kortweg de Vrienden van Holland Film Nieuws noemen. Het zijn: De Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (hoofd sponsor) Nationale Bioscoopbon Action Sign Alcons Audio Benelux Film Distributors CineFox Cinema Service Compeso GmbH Digital Genius Digital Media Solutions Huizenga Group Jean Mineur MediaVision B.V. Jimmy's Product Popcorn Rosbeek Techniek Screenvision Nederland B.V. Stichting Bio-Kinderrevalidatie Stichting BREIN Stichting Filmtransport/Filmcentrale Nieuwegein B.V. ticket.international Software Trading TixWay United International Pictures B.V. Warner Bros. (Holland) B.V. Young Media Group Netherlands B.V.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 45