Twee geloven op een kussen feature Samenwerking bioscopen en filmhuizen blijkt succesvol Bioscoopexploitanten verruimen hun blik en hebben tegenwoordig ook aan dacht voor arthousefilms. Dit leidt tot een interessante samenwerking tussen verschillende bioscopen en filmhuizen. Als filmtheater brengen zij culturele films, broederlijk naast de meer commerciële titels. Door Frank de Neeve Het was feest in Emmen op 28 november jongstleden, toen het film huis aldaar haar deuren opende in het nieuwe multiplex van Utopia. De uit verkochte zaal - er moesten zelfs stoelen worden bijgezet - werd getrakteerd op een voorstelling van Leef., een ode aan het leven, maar die avond ook aan de vita liteit van 'de bete re film' in Emmen. De situatie in Emmen is verge lijkbaar met die van veel kleinere steden in Nederland. In veel steden zonder eigen filmhuis hebben filmlief hebbers contact gezocht met de plaatselijke bios coop of ze daar niet een avond in de week eens wat anders kunnen draaien dan het standaardwerk uit Hollywood. Er staat toch een project or, dus waarom zouden zij daar in de stille uurtjes geen gebruik van kun nen maken? Gelukkig zijn de barre tijden van wel eer voorbij, toen filmhuizen en bios copen als water en vuur waren, op een enkel incident - zoals die rond om Sin City - na. De ANF, de associatie van filmtheaters is zelfs opgeheven en haar directeur Gerard Bunnik houdt tegenwoordig als consulent filmverto ning kantoor bij het Filmfonds. Bunnik vindt de samenwerking tussen de twee voormalige aartsvijanden een logische en positieve ontwikkeling. 'Via de bioscoopmonitor weet het bioscoopbedrijf al langer dat die doel groep, zeg maar 40-plus, een interes- Bioscopen en filmhuizen: apart santé markt is', aldus Bunnik.'Het is een loyale groep, die ook blijft komen nu het wat minder gaat in de bios coopwereld. Daarnaast is een gevari eerd aanbod in de steden natuurlijk goed voor het filmklimaat.' Er is in Nederland een dertigtal ste den met filmtheaters die dagelijks operationeel zijn. 'Chassé Breda, LUX Nijmegen of Images Groningen zijn prachtige accommodaties, waar die publieksgroep zich uitstekend op z'n plaats voelt. Dat is voor sommige ste den echter een brug te ver. De film theaters doen het goed, hoewel ze een probleem hebben om jong publiek te trekken. Dat is dan weer een voordeel van arthousefilms verto nen in een bioscoop, waar jongeren zich sneller thuis voelen.' Ook wel eens frictie Frans Westra van het Groningse Images heeft al langer ervaringen met de publiek- private samen werking.Toen Pathé eind jaren negentig naar Groningen kwam, besloten Westra en bios coopexploitant Wolff het pand waar ze beiden in zaten grondig te verbouwen en gezamenlijk film theater Images op te richten. De samenwerking verloopt goed, aldus Westra. 'Wij doen de programmering vanuit de oude filmhuiskant, maar maken ook veel gebruik van het appa raat van Wolff, zoals voor de loonad ministratie, de projectoren, verzeke ringen en een deel van de horeca.' Wolff heeft nog een ander theater in Groningen dus houden ze elkaar in de gaten zodat ze niet achter dezelfde films aanzitten.Toch is er wel eens frictie. 'Wij hebben Un Long Dimanche de Fiancailles niet kun- HOLLAND FILM NIEUWS - 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 9