Twee geloven op een kussen
feature
Samenwerking bioscopen en filmhuizen blijkt succesvol
Bioscoopexploitanten verruimen hun blik en hebben tegenwoordig ook aan
dacht voor arthousefilms. Dit leidt tot een interessante samenwerking tussen
verschillende bioscopen en filmhuizen. Als filmtheater brengen zij culturele
films, broederlijk naast de meer commerciële titels.
Door Frank de Neeve
Het was feest in Emmen op 28
november jongstleden, toen het film
huis aldaar haar deuren opende in het
nieuwe multiplex van Utopia. De uit
verkochte zaal - er moesten zelfs
stoelen worden bijgezet - werd
getrakteerd op
een voorstelling
van Leef., een ode
aan het leven,
maar die avond
ook aan de vita
liteit van 'de bete
re film' in Emmen.
De situatie in
Emmen is verge
lijkbaar met die
van veel kleinere
steden in
Nederland. In veel
steden zonder
eigen filmhuis
hebben filmlief
hebbers contact
gezocht met de
plaatselijke bios
coop of ze daar
niet een avond in
de week eens wat anders kunnen
draaien dan het standaardwerk uit
Hollywood. Er staat toch een project
or, dus waarom zouden zij daar in de
stille uurtjes geen gebruik van kun
nen maken?
Gelukkig zijn de barre tijden van wel
eer voorbij, toen filmhuizen en bios
copen als water en vuur waren, op
een enkel incident - zoals die rond
om Sin City - na. De ANF, de associatie
van filmtheaters is zelfs opgeheven en
haar directeur Gerard Bunnik houdt
tegenwoordig als consulent filmverto
ning kantoor bij het Filmfonds.
Bunnik vindt de samenwerking tussen
de twee voormalige aartsvijanden een
logische en positieve ontwikkeling.
'Via de bioscoopmonitor weet het
bioscoopbedrijf al langer dat die doel
groep, zeg maar 40-plus, een interes-
Bioscopen en filmhuizen: apart
santé markt is', aldus Bunnik.'Het is
een loyale groep, die ook blijft komen
nu het wat minder gaat in de bios
coopwereld. Daarnaast is een gevari
eerd aanbod in de steden natuurlijk
goed voor het filmklimaat.'
Er is in Nederland een dertigtal ste
den met filmtheaters die dagelijks
operationeel zijn. 'Chassé Breda, LUX
Nijmegen of Images Groningen zijn
prachtige accommodaties, waar die
publieksgroep zich uitstekend op z'n
plaats voelt. Dat is voor sommige ste
den echter een brug te ver. De film
theaters doen het goed, hoewel ze
een probleem hebben om jong
publiek te trekken. Dat is dan weer
een voordeel van arthousefilms verto
nen in een bioscoop, waar jongeren
zich sneller thuis voelen.'
Ook wel eens
frictie
Frans Westra van
het Groningse
Images heeft al
langer ervaringen
met de publiek-
private samen
werking.Toen
Pathé eind jaren
negentig naar
Groningen
kwam, besloten
Westra en bios
coopexploitant
Wolff het pand
waar ze beiden in
zaten grondig te
verbouwen en
gezamenlijk film
theater Images
op te richten. De
samenwerking verloopt goed, aldus
Westra. 'Wij doen de programmering
vanuit de oude filmhuiskant, maar
maken ook veel gebruik van het appa
raat van Wolff, zoals voor de loonad
ministratie, de projectoren, verzeke
ringen en een deel van de horeca.'
Wolff heeft nog een ander theater in
Groningen dus houden ze elkaar in
de gaten zodat ze niet achter dezelfde
films aanzitten.Toch is er wel eens
frictie. 'Wij hebben Un Long
Dimanche de Fiancailles niet kun-
HOLLAND FILM NIEUWS - 9