Geen omkijken naar het voorprogramma
content
Veel reclamemogelijkheden met digitaal
Digitale voorprogramma's zijn goedkoper en sneller te produ
ceren. Hierdoor zijn ze interessant voor adverteerders die de
bioscoop hiermee herontdekken. Met slimme software kun
nen adverteerders heel precies hun doelgroep bereiken.
Maar de exploitant bepaalt wat hij in zijn bioscoop toestaat.
Door Frank de Neeve
Toch schrikt de operateur telkens nog
even, als de fllmprojector aan het eind
van het voorprogramma afslaat. In
deze overgangsfase tussen film en
digitaal, wordt de hoofdfilm in digitale
zalen namelijk veelal wel op 2K ver
toond, maar het voorprogramma is
nog altijd film.
Noorwegen was het eerste land dat al
in 2002 volledig omging, daarin gehol
pen door de doorzichtige marktsitua
tie van een staatsmonopolie in het
bioscoopwezen. Gebruikmakend van
de opgedane ervaring, heeft het
Noorse bedrijf Unique Digital haar
systeem ook elders geëxploiteerd, bij
voorbeeld in een onlangs afgesloten
Belgische pilot voor Screenvision.
Inmiddels is Screenvision België een
verdere digitale weg ingeslagen met
andere partners.
Er zijn namelijk meerdere partijen
bezig om systemen voor digitale voor
programma's te ontwikkelen. Er valt
dan ook veel winst te behalen. Niet
alleen is de productietijd korter en is
er geen fysieke handling meer, maar
door gebruik te maken van netwerk
technologie is de distributie flexibe
ler. En dat is nog maar het begin.
Slimme software
Op initiatief van Jean Mineur
Mediavision heeft RoWo-Digital in
oktober jongstleden in MustSee Delft
een demonstratie gegeven van dit
Duitse systeem. Hoewel RoWo niet
het enige bedrijf is waarmee
Mediavision in gesprek is, is dit hoog
waardige systeem wel een goed voor
beeld van de extra mogelijkheden die
digitalisering van het voorprogramma
biedt. Het RoWo-systeem plaatst een
aparte speler (een aangepaste pc)
naast de digitale projector, waarmee
de commercials streaming en op
HD-kwaliteit vanuit de centrale
cinemaserver worden afgespeeld.
Deze wordt op zijn beurt weer
gevoed door een database in
Duitsland. Deplaylist van de commer
cials die voor een film moeten
worden vertoond, wordt pas aange
maakt op het moment dat de projec
tor opstart.
Dit schept de mogelijkheid om snel
op actuele gebeurtenissen in te spe
len. Als Seedorf die penalty er nou
eens wel inschiet, staan de felicitaties
aan Oranje van de sponsor een half
uur later op het bioscoopscherm.
De slimme software van het systeem
kan zelf automatisch bepalen welke
commercial voor welke film wordt
vertoond, en de exploitant kan ook
eigen boodschappen invoegen.
Onlangs startte RoWo in Duitsland
een gelimiteerde test met een portal,
waar adverteerders per zaal zelf
commercials bij kunnen boeken,
wanneer de exploitant dat toestaat.
De digitale projector in MustSee Delft,
Foto Frank de Neeve.
met linksonder in beeld de RoWo-speler.
HOLLAND FILM NIEUWS - 1 1