'Programmering komt aan op de
creativiteit van de bioscoopexploitant9
interview
In gesprek met Kees Ryninks van CinemaNet Nederland
In het Nederlands arthousecircuit is de digitalisering al flink
gevorderd. Zevenentwintig gedigitaliseerde arthousetheaters
vormen CinemaNet Nederland, onderdeel van CinemaNet
Europe. Hoe ziet directeur Kees Ryninks de toekomst van de
digitale bioscoop?
Door Lucia Alleman
'Als de jumbo's in de vliegtuigin
dustrie op dezelfde manier zouden
worden ingezet als de theaters, dan
zouden alle luchtvaartmaatschappijen
failliet zijn'. Kees Ryninks wil best de
knuppel in het hoenderhok gooien.
Dure bioscoopgebouwen staan grote
delen van de dag leeg. Nu er nieuwe
digitale distributieplatforms bijkomen,
waarbij je thuis online films kunt
bestellen, loop je gevaar als je er de
concurrentiestrijd niet mee kunt aan
gaan. Digitale distributie maakt het
mogelijk je programmering aan te pas
sen aan de wensen van het publiek. Je
hebt een heel aanbod van films in
huis omdat je de kopie niet meer
hoeft door te sturen.'
Kees Ryninks komt van de productie-
kant van het filmbedrijf. In 2001 werd
hij bij het Filmfonds aangesteld om de
productie van documentaires te sti
muleren. Ontevreden over de distribu-
tiemogelijkheden stelde hij voor om
minder geld uit te geven aan dure
35mm blow ups en prints en te
investeren in digitalisering van de
distributie.
Documentaires trekken een betrekke
lijk klein publiek. Vandaar dat het
experiment startte in het arthousecir
cuit. Maar de ontwikkelingen gaan
uiteraard snel verder. Het digitale net
werk wordt niet meer alleen gebruikt
voor films van distributietak Cinema
Delicatessen maar ook voor
(speel)films van andere onafhanke
lijke distributeurs. En terwijl het com
merciële bioscoopbedrijf nog worstelt
met de grote studio's over de vraag
wie wat betaalt, wacht op goede aan
biedingen van apparatuurleveranciers
en op digitale producten, ligt er een
plan om de digitale faciliteiten van
CinemaNet Nederland op Hollywoods
kwaliteitsniveau te brengen.
Nieuwj aarsconcert
Het netwerk, opgezet onder auspiciën
van het Filmfonds, wordt per 1 januari
verzelfstandigd met filmtheaters en
distributeurs als aandeelhouders. Het
is de bedoeling om het netwerk met
nog eens honderd zalen uit te brei
den. Vanaf eind 2007 zullen ook de
commerciële bioscopen erbij worden
betrokken.
De digitalisering van het bioscoopbe
drijf is volgens Ryninks niet alleen een
kwestie van vereenvoudiging van de
filmdistributie, het opent ook vele
nieuwe mogelijkheden voor de
exploitatie van de theaters.'Je moet
de bioscoop zien als een plek waar
mensen bij elkaar komen, voor wat
voor vorm van cultuur dan ook. Met
het Mozart-jaar hebben wij bijvoor
beeld drie opera's vertoond plus een
documentaire. Dan krijg je publiek dat
anders nooit in die theaters komt.
Utopia Almere heeft al een paar keer
het Nieuwjaarsconcert vertoond. Dan
zit er zeshonderd man in de zaal. In
Amerika worden er göme-avonden
georganiseerd. Ik kan zelf niet alle
maal bedenken wat er mogelijk is. Het
is helemaal aan de creativiteit van de
bioscoopondernemer.'
Kees Ryninks.
HOLLAND FILM NIEUWS - 1 3