spotlight
Op 30 januari
jongstleden was
het precies vijfen
twintig jaar gele
den dat Marleen
Verdonk startte als
caissière bij de
Minerva-bioscoop
Cinema de Kroon
in Zwolle. Een mijlpaal die om een
nadere kennismaking vraagt.
25 jaar. Dat betekent dat je in 1982
begon. Wat herinner je je nog van
die eerste werkdagen?
'Ik werd ingewerkt in een kleine kassa
ruimte die letterlijk blauw stond van de
rook. De collega die mij destijds
inwerkte, was een zware kettingrook
ster. Je vond de kassa in de bioscoop
door gewoon op de rookwalmen af te
lopen. Ik weet ook nog dat we op
zaterdag en zondag met z'n allen in de
foyer patat of Chinees aten. Dan hiel
den we de oren gespitst om te horen of
er een zaal uitliep. Binnen een paar tel
len was er dan van de etenswaren niets
meer te zien.'
Is er een film uit die dagen die je
erg is bijgebleven?
'We draaiden destijds An Amercian
Werewolf in London. In die film veran
dert de jongen in een weerwolf in een
donkere bioscoopzaal. Ik was toen net
in dienst en nog niet zo vertrouwd met
de geluiden van het prachtige, oude,
met veel hout betimmerde gebouw. In
een donkere zaal met veel krakende,
knarsende geluiden moest ik toen het
lichtknopje zien te vinden. Dat was
doodeng.'
Waarom begon je destijds met wer
ken in de bioscoop?
'Ik had mijn mbo-opleiding afgerond en
was uitgeloot voor de hbo-opleiding die
ik wilde volgen. Ik zocht dus eigenlijk
een baantje voor een jaar. Maar het wer
den er wat meer.Vervolgens ben ik
naast mijn opleidingen en andere
banen altijd bij de bioscoop blijven
werken. Film heeft een onweerstaanba
re aantrekkingskracht op me. Het is
ontspannend, maar het kan ook stof
voor discussie opleveren.'
Je werkt blijkbaar alleen nog op
maandag?
'De eerste jaren heb ik als caissière
afwisselend op zaterdag en zondag
gewerkt. Daarnaast ben ik door de
week ook buffetmedewerkster en ope
rateur geweest. Voor zover ik weet was
ik de eerste en enige vrouwelijke ope
rateur bij Cinema de Kroon. Daarnaast
heb ik ook als operateur in het filmhuis
in Zwolle gewerkt. Ik werk nu alleen
nog op maandag. Als de nood aan de
man is, val ik in.'
Wat vind jij de grootste veranderin
gen die je hebt meegemaakt?
'Praktisch gezien is de overgang van de
papieren, voorgedrukte kaartjes naar
het gebruik van de computer voor
zowel de kaartverkoop als de reserve
ring een ingrijpende verandering
geweest. Misschien hebben we straks
allemaal ticketzuilen waar het publiek
op ieder gewenst moment van de dag
een bioscoopkaartje kan halen. Net
zoals bij de NS. Maar ach, misschien is
dat ook alweer achterhaald en print je
straks je kaartje gewoon uit op je prin
ter thuis. Daarnaast vind ik de bioscoop
in Zwolle professioneler geworden. Dat
is mede te danken aan bedrijfsleider
Kees Bilker Er wordt meer gedaan aan
doelgroepenbeleid. Kijk maar naar de
Kids Movie Club of Ladies Night. Ik
denk dat er nog veel winst te halen is
uit marketingactiviteiten gericht op de
50-plusser. Onderzoek laat zien dat deze
groep sterk groeit, maar ze komen
mijns inziens nog te weinig naar onze
bioscoop.'
Is er een gouden tip die je aan je
collega's in andere bioscopen zou
willen geven?
'Je krijgt wat je geeft. Iedere bezoeker
is voor mij een uniek persoon. Ik vind
het leuk dat ze een kaartje komen
kopen. Dat laat ik ze merken. Met als
gevolg dat ze ook altijd vriendelijk zijn
voor mij. Er hangt een vrolijke sfeer.
Daardoor heb ik ook na vijfentwintig
jaar nog veel plezier in het werk.'
Aan welke filmster zou je bij de
kassa van De Kroon graag een
kaartje willen verkopen?
'Ik heb kaartjes verkocht aan zo onge
veer alles en iedereen. Van swingende,
in oranje jurken geklede aanhangers
van de Bhagwanbeweging, tot Gothic-
jongeren.Van Ramses Shaffy tot Jan
Vayne.Van jongetjes van zes jaar tot
dames van 79. Dat is fantastisch! Laat
die filmster maar zitten, ik wil aan
iedereen wel een kaartje verkopen.'
f 3e jaargang
nummer 74 - februari 2007
Holland Film Nieuws, het magazine voor het
film- en bioscoopbedrijf
Uitgever
Stichting Holland Film Land
Eindredacteur
Jeroen Huijsdens
Bladcoördinator
Riet Zegers
Medewerkers
Anne Marie van Vollenhoven
Lucia Alleman
Frank de Neeve
Frank Smit
Hans Pos
Beeldredactie
Tanja van Rooden
Advertenties
Riet Zegers
Redactieadres
Van Eeghenstraat 34
1071 GH AMSTERDAM
Telefoon: 020-6793843
Fax: 020-6732963
E-mail: hfn@worldonline.nl
Vormgeving drukwerk
Young Creations BV
Postbus 209
9200 AE DRACHTEN
Contactpersoon: Egbert Spinder
Telefoon: 0512-54 13 31
Fax:0512-54 29 30
Easy Transfer: 0512-542579
(gelieve te bellen voor verzending)
Email: egbert@youngcreations.nl
Holland Film Nieuws is een uitgave van de Stichting
Holland Film Land. Het magazine wordt op basis van con-
trolled circulation zes keer per jaar gratis verspreid onder
de medewerkers van de leden van de Nederlandse
Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB). Overige geïn
teresseerden kunnen een abonnement aanvragen. Dit kost
30,- (exclusief BTW) per jaargang. Abonnementen zijn
aan te vragen via 020-6793843.
Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder
bronvermelding en uitdrukkelijke goedkeuring van de uitge
ver. Aan artikelen en/of uitspraken kunnen geen rechten
worden ontleend.
Vrienden van Holland Film Nieuws
Holland Film Nieuws kan worden uitgegeven dankzij een
bijdrage van de hoofdsponsor, de Nederlandse Vereniging
van Bioscoopexploitanten (NVB).Voorts dankt Holland Film
Nieuws haar voortbestaan aan loyale adverteerders die wij
kortweg de Vrienden van Holland Film Nieuws noemen.
Het zijn:
De Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten
(hoofdsponsor)
Nationale Bioscoopbon
Actionsign
Alcons Audio
Benelux Film Distributors
CineFox
Coca-Cola Enterprises Nederland B.V.
Compeso GmbH
Digital Genius
Digital Media Solutions
FTT Filmtronics B.V.
Huizenga Group
Independent Films
Jean Mineur MediaVision
Jimmy Products
KTS
Rosbeek Techniek
Screenvision Nederland B.V.
Stichting Filmtransport/Filmcentrale Nieuwegein B.V.
ticket.international Software Trading
Tixway
Universal Pictures International (Netherlands) BV.
Warner Bros. Entertainment Holland
XDC
Young Creations B.V.
34 - HOLLAND FILM NIEUWS