Het succes van multiculti films
feature 3
Nederland is een multiculturele samenleving. Dat dringt
ook door in de bioscopen. In een aantal grote steden zijn
regelmatig (mainstream) films uit Turkije en India te zien.
HFN sprak met twee distributeurs, Tonguc Y. Oksal van
MultiToneFilm en Soeniel Sewnarain van Bharat
Entertainment International en ging in Pathé Arena enkele
films bekijken.
Door Lucia Alleman
Op donderdag 1 maart nemen zo'n
twintig toeschouwers plaats in zaal 9
van Pathé Arena in Amsterdam Zuid-
Oost. Zo op het eerste oog allemaal
mensen van Hindustaanse herkomst.
Eklavya (De Koninklijke Garde)
blijkt een eigentijdse parabel over een
familiegeheim aan een vorstelijk hof.
Son Osmanli (De laatste der
Ottomanen) trekt om half tien in zijn
vierde draaiweek ongeveer veertig a
vijftig bezoekers. Ze lijken allemaal
van Turkse afkomst. De film is geba
seerd op een stripverhaal uit de jaren
'60 en gaat over de belevenissen van
Yandim Ali tegen de achtergrond van
de nasleep van de Eerste
Wereldoorlog en de opkomst van
Mustafa Kemal -Atatürk. Het geeft
inzicht in de wijze waarop Turken
deze periode beleefden.
Son Osmanli werd uitgebracht door
MultiToneFilm. Tonguc Y. Oksal (39) is
in 2004 begonnen met het uitbrengen
van Turkse films. 'MultiToneFilm was
aanvankelijk een bureau dat Turks-
Nederlandse theaterproducties en -
festivals organiseerde. Van oorsprong
ben ik acteur en heb in verschillende
Turkse en Nederlandse producties
gespeeld. Film is laagdrempelig en
vooral met ondertiteling bereik je een
veel grotere groep. In 2001 bracht
Warner Vizontele uit en had daarmee
veel succes. Maar het lukte niet om
andere Turkse films in Nederland
gedistribueerd te krijgen. Vanuit
Turkije kregen wij de vraag of wij
Vizontele Tuuba (Vizontele Twee)
wilden uitbrengen. Dat liep heel goed:
met zeven kopieën trokken we
37.000 bezoekers. Er bleek dus een
markt te zijn voor Turkse films.' Over
2006 heeft MultiToneFilm met drie
films 40.000 bezoekers getrokken,
een marktaandeel van 0,15%.
Superheld
Soeniel Sewnarain (31) werd in
Suriname geboren, maar bijna direct
na zijn geboorte door zijn ouders mee
genomen naar Nederland. Hij studeer
de hier sociologie en begon vervol
gens zijn eigen bedrijf. Etnolife advi
seert overheden en organisaties op
het gebied van multicultureel samenle
ven en ondersteunt jonge onderne
mers bij het opzetten van hun zaak.
Daarnaast is Sewnarain hoofdredac
teur en uitgever van HinduLife
Magazine en sinds 2004 dus filmdistri
buteur met zijn bedrijf Bharat
Entertainment International (BEI).
Sewnarain: 'De situatie was een paar
jaar geleden zo dat etnische jongeren
heel weinig naar de film gingen. Er
was behoefte aan etnische films. Dat
heb ik vertaald in een voordeel voor
de bioscoopondernemers: door etni
sche films te programmeren bereik je
een nieuwe doelgroep en creëer je
vervolgens een stukje cross-over:
Hindustaanse jongeren gaan dan bij
voorbeeld gemakkelijker naar James
Bond. Vooral veertigplussers ontdek
ken zo de bioscoop. Ik ben toen met
Pathé gaan praten en daar raakte men
geïnteresseerd. We zijn in 2005 gestart
met Kaal (Duisternis). Ik heb regis
seur Soham Shah en hoofdrolspeler
John Abraham naar Nederland gehaald
en daarmee direct de Hindustaanse
film neergezet. Vorig jaar maakten we
een slag naar een groter publiek met
Krrisch, de eerste Bollywoodfilm over
een superheld met buitenaardse
gaven. In de zomer, tijdens de voetbal
kampioenschappen heeft die film
meer dan 10.000 bezoekers getrok
ken. Niet alle Indiase films worden
door BEI gedistribueerd. Eklavya is
van het in Engeland gevestigde Eros
Entertainment. Sewnarain treedt op als
adviseur voor Pathé. Ik wil niet dat alle
efforts die ik heb gedaan, teniet wor
den gedaan door pieken en dalen in
de kwaliteit van het filmaanbod in de
bioscoop. Dan verlies je awareness.'
Namastey London (distributeur BEI)
HOLLAND FILM NIEUWS - 27