BEYNELMÏLEL
feature 3
28
stwa-MïiAiwniw.'iiiwr.i<.iüi.iiiti
o®
L 'Internationale (Beynelmilel),
MultiToneFilm
Smaak
Bij tijd en wijle is er veel media-aan-
dacht voor arthousefdms uit verre
streken. Bij MultiToneFilm en BEI gaat
het vooral om mainstream films.
Oksal: 'Het Turkse filmaanbod is heel
gevarieerd. We brengen ook arthouse-
en cross-over films. Mainstreamfilms
zijn in Turkije heel populair. In Turkije
worden zo'n dertig films per jaar
gemaakt, maar die hebben samen wel
50% marktaandeel.Turken vinden
Turkse films beter dan buitenlandse,
Amerikaanse films.Als je opgroeit in
een bepaalde cultuur, ontwikkel je
een bepaalde smaak, die je weer
herkent in producten van die cultuur.'
De Bollywoodfilm is een begrip en
staat voor typische humor, muzikale
intermezzo's en een bovengemiddelde
speelduur. Er worden in heel India
tussen de 800 en 900 films per jaar
gemaakt. BEI brengt daar slechts een
fractie van uit. Dit jaar is BEI voorne
mens twaalf tot veertien films uit te
brengen. Volgens Sewnarain worden
die films niet alleen door Hindustanen
gezien. 'Als een film 15.000 mensen
trekt, dan zou dat betekenen dat 10%
van de hele Hindustaanse bevolking
in Nederland er heen gaat.
Dat bestaat gewoon niet. Daar moeten
ook andere mensen bij zitten.
Ook uit eigen observatie weet ik dat
er Nederlanders en Arabische mensen
komen kijken.'
Moeilijk inschatten
MultiToneFilm heeft connecties met
alle grote bioscoopketens en een aan
tal onafhankelijke exploitanten. BEI
lijkt alleen voet aan de grond te krij
gen bij Pathé. Daniella Koot, director
programming: 'Pathé draaide al lan
ger Bollywoodfilms, buiten de regulie
re bioscooptijden om in Bellevue
Cinerama Amsterdam. Daarnaast
bestond er een circuit van feestzalen
en andere locaties. De kaartverkoop
vond plaats in Bollywoodvideotheken
en op markten als de Zwarte Markt in
Beverwijk. Pathé besloot toen dit seg
ment te professionaliseren. Ik heb
contact gezocht met grote
Bollywoodproducenten als Yash Raj
en Eros en daarmee is het balletje
gaan rollen en ben ik in contact geko
men met Soeniel.'
De reden om multiculturele films te
vertonen is, vanzelfsprekend, dat er
een aanzienlijk publiek op afkomt. Er
wonen zo'n 300.000 mensen van
Turkse afkomst en 150.000
Hindustanen in Nederland. Op grond
waarvan programmeren de exploitan
ten deze exotische films? Koot: 'We
gaan af op wat de distributeur over
de film vertelt. Het lastige is dat de
films pas vlak van tevoren in
Nederland zijn, soms pas op de dag
van de première zelf. Ik ga wel regel
matig achteraf kijken, vooral om te
zien of de ondertiteling correct is. En
daar valt nog wel eens wat op aan te
merken.' Ook Minerva programmeert
in de grote steden regelmatig multi-
culti. Ron Sterk: 'Ook als je van tevo
ren de film zou kunnen zien is het
voor ons moeilijk een film in te schat
ten. Je weet niet of het verhaal aan
slaat en je kent de sterren niet. In
Screen Line kunnen we wel zien wat
een film in Turkije doet.'
Shilpa Shetty
Over Son Osmanli verscheen in de
Volkskrant slechts een klein berichtje;
van de première van Bir Ihtimal
Daha Var (Nog een keer) op 22
maart, werd helemaal geen melding
gemaakt.Toch is Oksal niet ontevre
den over de media. 'In Nederland is
een professionele filmpers met een
ontwikkelde smaak. Voor hen zijn
deze films een aparte categorie. Maar
als wij een persvoorstelling hebben,
komen er gemiddeld vijftien journa
listen.' Om hun films bekendheid te
geven heeft MultiToneFilm een eigen
aanpak ontwikkeld, de Turkse route.
Oksal: 'Hierbij schakelen we het
gespecialiseerde pr-bureau
Enturktainment in. Dat kan in een
paar dagen bij 3.000 MKB'ers flyers
bezorgen. Afhankelijk van de film
gebruiken we Nederlands-Turkse
media, zoals Merhaba, Ufuk en Best of
Turkije en Nederlandse media als
Skrien en Filmfocus. En onze website
wordt goed bezocht. We moeten met
weinig geld de marketing doen.'
Sewnarain richt zijn promotiepijlen
vooral op de Hindustaanse doelgroep,
maar ook op Turken, Marokkanen,
Tunesiërs en autochtonen.
'We maken veel gebruik van etnische
media, met name websites. Als we
denken dat een film een extra push
nodig heeft dan schakel ik een pr-
bureau in, MVSP of Mediatopic.
Persvoorstellingen doen we alleen
voor de toppers.
We zijn van plan op 11 mei Metro uit
te brengen met Shilpa Shetty, die
Celebrity Big Brother UK heeft
gewonnen. Daarmee heb je al veel
bekendheid in de autochtone pers,
waar wij heel gewillig gebruik van
gaan maken.'
De persvoorstelling van Metro is
dezelfde dag. Dat is toch heel onhan
dig? Sewnarain: 'Dat is India. Films
daar gaan in het hele land op dezelfde
dag uit en worden nooit van tevoren
vrijgegeven. Men is daar zo bang voor
piraterij...'
Oksal en Sewnarain hebben er geen
moeite mee om naast de integratie
meetlat gezet te worden. 'Integratie is
een tweezijdige aangelegenheid. In
deze samenleving wonen we samen,
maar de Nederlanders hebben heel
weinig kennis van onze cultuur.
Misschien kunnen onze films helpen.'
Is er een trend gaande van multicultu-
ralisering van de bioscoop? Zijn er
kansen voor andere filmlanden?
Daniella Koot: 'Als zich een
Marokkaanse distributeur met een
commerciële film zou melden, dan
ben ik geïnteresseerd. Maar ik weet
niet of daar een substantiële filmpro
ductie bestaat.'
HOLLAND FILM NIEUWS