fAls je bioscoop loopt, m oet je dom zijn als je de winst niet kunt vasthoud en9 Filmtheater de nieuwe scène in Venlo Vervanging Metro tienja- rentraject Etten-Leur krijgt Cineservice theaterpaspoort in the picture op locatie Edwin en Hans Kluft, succesvolle biosc oopondernemers in Noord-Holland Edwin Kluft runt, samen met zijn broer Hans, het succesvol le Cineworld in Beverwijk. Vijf jaar na de start wordt de bioscoop gecompleteerd met twee nieuwe zalen. Filmvertoning blijft wat hen betreft de core business, maar wel met een restaurant waar ze de beste saté uit de regio serveren. De opening van het nieuwe filmtheater op 25 mei jongstleden. Naam bioscoop: Filmtheater de nieuwe scène Plaats: Venlo Aantal zalen: 2 Aantal stoelen: 91 en 81 Stoelenfabrikant: onbekend Exploitant: stichting filmtheater de nieuwe scène Bedrijfsleider: Tejo Merkus Aantal medewerkers: 2 betaalde mede werkers, 1 vacature, 45 vrijwilligers Open sinds: 25 mei 2007 Aantal verwachte bezoekers per jaar: 32.000 bezoekers binnen vijf jaar Projector: Philips FP30 Formaat grootste doek: 6,20 meter Kassasoftware: Aura Merken bij het buffet: Brand bier Bioscoopreclame: Nee Bioscoop is onderscheidend omdat: het dé plek in Venlo is om kwaliteitsfilm te kijken Website: v^ww.nieuwescene.nl Reden voor theaterpaspoort: De opening van het nieuwe filmtheater op 25 mei jongstleden. Door Lucia Alleman Edwin en Hans Kluft zijn jonge ondernemers geworteld in het bioscoop bedrijf. Vader Klaas Kluft ontvluchtte ooit een toekomst als boer door in verschillende bioscopen in Noord-Kennemerland films te draaien. In 1962 nam hij Cinema Marquette in Heemskerk over. Inmiddels is Kluft senior met pensioen, maar komt nog graag kaartjes scheuren in Cineworld. Moet je een geboren bioscoopmens zijn om je in de bioscoopwereld te kunnen handhaven? Edwin Kluft: 'Om te beginnen is het erg duur om een bioscoop over te nemen of te bouwen. Bovendien heeft het vak hele specifieke eigenschappen. De programmering bijvoorbeeld. Er zijn exploi tanten die bij God niet weten wat ze moeten draaien. Minerva boekt voor ons. Zij zetten een grof raster neer. Vervolgens ga je het programma verfij nen. Wij draaien zo'n zeventien titels per week.' Drievoudige A-locatie Kluft ziet de bioscoopwereld om hem heen veranderen. 'Toen ik als vijftien jarige voor het eerst naar de contactdag in Cinema International ging, in Amsterdam-Osdorp, was het bomvol. Daarna is de een na de ander gestopt. Midden jaren '90 begonnen we na te denken over onze toekomst. Toen gonsde het weer overal van de nieuwbouwplannen. Het was duidelijk: als wij niet zouden investeren zou iemand anders dat doen.' De keuze viel op Beverwijk. Kluft:'Qua inwoneraantal zijn Beverwijk en Heemskerk even groot, maar Beverwijk is wat stadser met de Breestraat als winkelpromenade.We hebben met gemeenteambtenaren verschillende locaties bekeken. Aanvankelijk wilden ze ons op het Meerplein hebben en daar een horecaplein van maken. Gelukkig hebben we dat niet gedaan, want de horeca moet nu nóg komen.Toen zei een van die ambtenaren doodleuk: het stationsplein zou wel kunnen. Wij dachten dat ze met dat mooie plein vol groen en een fontein wel andere plannen zouden hebben. De bus en trein stoppen hier voor de deur en de A9 loopt hier vlak achter. Het is een drievoudige A-locatie.' Veertig procent van het publiek van Cineworld komt uit Beverwijk en zestig procent van daarbuiten. Edwin:'Ons publiek bestaat met name uit gezinnen, uit de vinexwijken in de omgeving, en dertigplussers. Bij actiefilms presteren wij minder, maar bij een film als Zwartboek zitten wij boven het landelijk gemiddelde. We weigeren ook wel films, zoals Past and Furious 2, want daar komt verkeerd publiek op af.' Edwin Kluft. Foto Lucia Alleman. Saté Het restaurant zat aanvankelijk niet in de plannen. Edwin:'De gemeente wilde geen grote, platte doos op deze markante plek. Dus moesten we stapelen. Zo ontstond er ruimte op de begane grond waarvan we dachten: leuk voor een cafeetje met een kleine keuken erbij voor een broodje en een sateetje. Het eten sloeg aan, vooral de saté van slager Ridder. We serveren per dag gemiddeld zo'n 90 couverts.' De omzet komt voor ruim 25% uit het restaurant en voor 75% uit de bios coop. Het restaurant wordt geleid door broer Hans. Edwin:'Een restaurant is een heel aparte discipline. De mensen die hier eten, willen op tijd naar de film. Daarvoor moet je meer en vooral ook goed opgeleid personeel hebben. Persoonlijke aandacht is absoluut essentieel. Je kijkt of de presentatie klopt, of je product goed is, zijn de borden niet te zwaar, de kosten niet te hoog. Er zit heel veel aan vast. Als je het in de horeca niet goed doet, is je winst zo de deur uit. Als je bioscoop een beetje loopt, moet je wel heel dom zijn als je de winst niet kunt vasthouden.' Edwin voelt er niet veel voor om het bedrijfsleven in huis te halen.'We heb ben het wel gedaan hoor. Maar het is vooral heel lastig. Dan komen ze er op Toen Metro in Heerhugowaard dertig jaar geleden opende, was het een fenomenale bioscoop. Met veel houtwerk, zitjes en een open haard was het zo'n oergezellige ento urage die bioscoopgangers uit de verre omgeving trok. Het bericht dat de bioscoop zou sluiten kwam dan ook als een schok. Maar volgens Ralph Punt, eigenaar van Metro, loopt het zon vaart niet.'We gaan Metro niet van de ene op de andere dag slui ten. Na dertig jaar is de bioscoop toe aan vernieuwing. We wilden Metro graag uitbrei den, maar de gemeente gaf er de voorkeur aan naast ons een cultureel centrum te bou wen. Nu zoeken we naar een andere locatie, waar we naast een bioscoop veel horeca en andere attracties kunnen neerzetten. De ringweg rond Alkmaar lijkt ons prima. Waar precies maakt ons niet uit. Het aanbod van Heerhugowaard om op het nabijgelegen bedrijvenpark Beveland te bouwen is zeker interessant.' De firma Punt, van huis uit projectontwikkelaar en bouwer, weet heel goed dat een nieuwe bioscoop een tienja- rentraject is. Enkele nummers geleden zei René van Steen nog geen haast te hebben met een bioscoop in Etten-Leur. Nu heeft hij afgezien van deze locatie. Carlo Lambregts van City in Roosendaal en Cinemactueel in Bergen op Zoom zag zijn kans schoon.'Ik zit bij Jogchem's Theaters, dus hoorde ik het nieuws al vrij snel. Voor mij is Etten-Leur interessant omdat een bioscoop daar con currentie betekent voor mijn theaters in Roosendaal en Bergen op Zoom. Dan kun je maar beter je eigen concurrentie zijn.' Om de bioscoop onderscheidend te maken van de theaters in de omgeving wordt het een servicetheater. Vandaar de naam Cineservice. In Etten-Leur is veel commotie ontstaan, omdat de nieuwe bioscoop pal naast een begraafplaats staat. Lambregts verwacht echter geen uitstel meer. Er is geen gebruik meer gemaakt van de bezwaarmogelijkhe- den. Begin juni start de bouw, in februari 2008 is de ruwbouw klaar en op 1 juli ver wacht Lambregts Cineservice te openen. 28 - HOLLAND FILM NIEUWS HOLLAND FILM NIEUWS - 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 26