Cursus digitale durf
;k hfn
'Uiteinde
lijk gaat
het erom
dat je zorg
vuldig bent
en voor
je publiek
een vlekke
loze show
verzorgt/
ED
De do's and don'ts van video- en audiosignalen
Hoe krijg je je beeld bij die presentatie nou beter? Wat is
eigenlijk een transponder? Dat digitale cinema veel meer
mogelijk maakt, is wel doorgedrongen tot de branche.
Maar aan de benodigde kennis schort nog het een en
ander. Tijdens de cursus multimediabox in Londen wordt
operateurs geleerd dat er nog veel te verbeteren valt
aan de videoprestaties van hun digitale projector.
Door Frank c/e Neeve
Naast filmvoorstellingen kan de digitale projector
middels een scaler ook allerlei andere videosignalen
projecteren; van een simpel Powerpointje tot Formule 1
en een potje tennis met een Wii-spelcomputer. De mo
derne operateur moet van heel wat markten thuis zijn,
maar gedegen kennis van video ontbreekt veelal.
Theorie en praktijk
Meer mogelijkheden betekent ook meer kans op fou
ten, realiseerde men zich in Groot-Brittannië, momenteel
de enige digitale cinemamarkt van enige omvang in
Europa. Voor de digitale cinema biedt Arts Alliance Me
dia daar een cursus aan, maar over videoscalers was
er nog niets. Richard Boyd, verantwoordelijk voor het
digital cinema testbed van het Britse filminstituut BFI, trok
zich dit aan. Want, zo is zijn ervaring, als er tien fouten
gemaakt kunnen worden bij een digitale cinemavoor
stelling, kunnen er wel honderd dingen verkeerd gaan
bij een voorstelling via een scaler.
Met financiering van Skillset, een Britse organisatie die
kennis van vakmensen in de audiovisuele sector wil ver
groten, zette Boyd een cursus op om operateurs de do's
and don'ts van video- en audiosignalen bij te brengen.
Crux van de cursus: met een multimediabox, zoals men
een scaler daar noemt, kan veel meer worden afge
steld dan je wel denkt.
Handiae tips
De anderhalve dag durende cursus begint met een le
zing van vier uur, waarin cursusleider Rex Beckett, hoofd
techniek bij Cinema Expo en IBC, verschillende audio-
en videosignalen bespreekt. Hij draagt allerlei handige
tips aan, zoals het gebruik van testpatronen om het
beeld van laptops en dvd-spelers te verbeteren.
Becketts belangrijkste les is om niet bang te zijn om de
instellingen van een scaler te wijzigen, als je daarmee
het beeld kunt verbeteren. Juist bij video ligt de kans op
fouten op de loer, maar met een beetje lef is er veel te
verbeteren.
De rest van de cursus bestaat uit twee workshops plus
bijbehorende feedback-sessies, waarin de kleine groep
Worfc in pro-
gress.
cursisten zelf met de geleerde stof aan de slag kan. De
eerste workshop behandelt de verschillende manieren
van aansluiten van computers en dvd-spelers. In de
tweede workshop wordt bijvoorbeeld behandeld hoe je
een slecht videosignaal kan oppeppen en hoe met een
goedkoop apparaatje een brom uit een audiosignaal te
halen is.
Kennis van een specialist
De bedoeling van de cursus is niet om operateurs om
te vormen tot broadcasting-technici, maar om hen beter
te leren omgaan met video, zonder dat daarbij meteen
allerlei dure apparatuur nodig is. De paar honderd
operateurs die de cursus tot nu toe volgden, hebben
volgens Beckett allemaal iets geleerd: 'Van de opera
teurs die bang waren dat digitale cinema hen hun baan
zou kosten, hoor ik juist vaak, dat ze hebben ontdekt
dat de vaardigheden voor het vertonen van film en het
technisch verzorgen van presentaties niet zoveel van
elkaar verschillen. Je hebt wel wat kennis over video
nodig, maar uiteindelijk gaat het erom datje zorgvuldig
bent en voor je publiek een vlekkeloze show verzorgt.'
Volgens Beckett is digitale cinema binnenkort wellicht
niet meer dan het indrukken van een knop om de show
te starten, maar voor alternatieve content zal er altijd
gedegen kennis van een specialist nodig blijven. 'In
de videowereld komen er telkens nieuwe technieken
bij, terwijl de oude blijven bestaan. Als je alle soorten
video en audio beschouwt, zijn er misschien wel 8.000
verschillende combinaties mogelijk. Daarvan is er maar
een de juiste en er zijn dus 7.999 manieren om het
verkeerd te doen.'
Met dank aan Minerva bioscopen
'Another technical journal, Scotty?' (William Shatner als captain Kirk in Star Trek)